Svenska
Blog

Singleplayer lämpar sig inte för Game Pass

Skrivet av Jonas den 24 juli 2018 kl 02:28

Det har bråkats en hel del om att Microsoft har för få egna tunga spel. Det borde vara något som kan betraktas fakta snarare än fake news av den enkla anledningen att Microsoft själva medger det och just nu kämpar för att bygga upp ett större förstapartstall. Det betyder dock inte att Microsoft legat på latsidan, utan de har lanserat andra typer av produkter där det mest uppmärksammade är Game Pass.

Jag var nöjd redan med vad EA bjöd på för pengarna i fallet EA Access, men det här är flera gånger bättre ändå eftersom det inte bara handlar om äldre titlar utan ger direkt tillgång till Microsofts spel. Det var ett besked som fick många att studsa till när det utannonserades tidigt i våras. Jag har personligen flera bekanta som nästan helt gått över till Game Pass istället för spelköp, och jag förmodar att det inte är något unikt för folk i min umgängeskrets.

Förmodligen var detta ett genidrag från Microsoft, och många anser att det är en självklar del av framtiden med spelkonsumtion på detta sätt. Jag är kluven där. Det är definitivt något som är lämpat för Microsoft i dagsläget, men jag tror inte alls att Nintendo eller Sony är lika intresserade av samma koncept och orsaken är att påkostade singleplayerspel inte lämpar sig riktigt lika bra för detta.

Är det något som Nintendo och Sony gör bra, så är det just påkostad singleplayer. Ett spel som Forza Horizon 4 eller Gears 5 kommer spelas under lång tid framöver och kontinuerligt byggas ut med mer innehåll. Det kommer givetvis också säljas bilar, kläder och annat till dem som gör att folk spelar och spenderar pengar på närmast 'free to play'-liknande premisser. Eftersom man lirar med sina vänner, får man även andra att skaffa Game Pass genom att bara spela.

Det är så exempelvis Minecraft och Fortnite vuxit som de gjort. Ett spel som Super Mario Odyssey hade tappat enormt på bufféliknande försäljning där det inte finns möjligheter att krängas saker vid sidan av, samma sak med exempelvis God of War. Hade folk som velat bara kunnat ladda ner äventyret och testa, hade det sannolikt blivit en förlustaffär av rang för Sonys del jämfört med styckförsäljning. Det är verkligen inte spel lämpade att kränga saker i.

Microsoft har vid flera tillfällen sagt att de ser Game Pass som ett Netflix för spel, och det stämmer nog på fler än ett sätt. För kollar vi på Netflix egna filmproduktioner så är det inga miljardsatsningar de dundrar ut, utan lite billigare produktioner som kan skapas snabbare och allra helst TV-serier. Detta medan exempelvis HBO jobbar med klart tyngre grejer men inte alls erbjuder samma kvantiteter.

Nu vet jag såklart att Microsoft har gått ut med att de har påkostade singleplayerspel på väg, där vi säkerligen kan räkna med att nästa Fable är ett av dem liksom vad Ninja Theory nu hittar på. Men jag tror ändå det kommer handla om en pliktskyldig minoritet bland deras andra spel där multiplayer eller åtminstone spel lämpade för merförsäljning regerar. Så kallade GAAS-titlar (Games as a Service), om du så vill. Det är här och i volymer som förtjänsterna finns för Xbox Game Pass och det är också därför jag tror att när/om Nintendo och Sony väljer att satsa på något liknande så kommer det se lite annorlunda ut. Och det tycker jag som vanligt är positivt, fler unika grejer som sticker ut är vad spelvärlden behöver för att ha något för alla.

Singleplayer lämpar sig inte för Game Pass

Ett Netflix för spel är inte helt kompatibelt med idén om påkostad singleplayer, för ett multiplayerspel som Forza Horizon 4 är det däremot suveränt.

HQ