Svenska
Blog

Mindre och fler multiplayer-titlar

Skrivet av Jonas den 14 november 2018 kl 01:54

Zombies-läget i Call of Duty: Black Ops 4 är magiskt bra och vanliga dödsmatcher är alltid roliga. Men det spelar liksom ingen roll, det är med Blackout jag slår ihjäl timme efter timme. Det är hutlöst, vansinnigt underhållande och jag hade absolut kunnat tänka mig att köpa detta som ett separat spel. Lite som PlayerUnknown's Battlegrounds, om du så vill. Ett spel som bara består av ett enda spelläge.

Och frågan är om jag inte tycker just detta är vägen fram för multiplayerspel. Gör ett spel med ODST-battle royale och låt oss falla ner och skjuta varandra, sladda sönder folk med Warhogs och krocka i överljudsfart med en Ghost. Sälj spelet billigt och bygg kontinuerligt ut med fler banor och fordon. Kolla hur Blizzard gjorde med Overwatch eller Microsoft med Killer Instinct.

Det var sannerligen inte för mycket innehåll i spelet från start. Men det som fanns var bra och osvikligt har Blizzard fortsatt bygga på kärnspelet som idag är enormt maffigt och underhållande. Detta gäller även Killer Instinct som var helt tomt när det kom men som byggdes upp under åren av förstklassig support. På samma sätt borde Respawn släppt en arenaskjutare med Star Wars-innehåll, Sega väckt liv i Virtua Fighter och Nintendo skämt bort oss med ett nytt F-Zero.

Många får nästan hudutslag av Gaas-konceptet (Games as a Service), men faktum är att det kan vara så mycket mer än att bara leverera riktigt feta och påkostade spel som The Division eller Anthem som sedan får nytt innehåll. Få till en riktigt bra kärna, släpp spelet och se vad folk tycker. Gillar de så bygg kontinuerligt ut. Tänk Early Access/Game Preview om du vill, fast mindre buggigt. Jag efterfrågar polerade upplevelser med mindre innehåll som byggs ut. Då kommer man ifrån problemet med att göra spel för miljarder och enorma risker som förmodligen kräver hysteriska mängder mikrotransaktioner för att gå runt.

Lika lite som alla spel behöver erbjuda både single- och multiplayer, behöver alla multiplayerspel ha kopiösa mängder spellägen. Det är ändå oftast ett fåtal som verkligen spelas, satsa på kärnan istället och bygg ut kontinuerligt. Visar det sig att spelet inte är vad folk vill ha så slipper man risken att konkursa studion och visar det sig gå bra har man ett spel som kommer hålla i åratal.

Mindre och fler multiplayer-titlar

Släpp spelen snabbare, mindre välfyllda och känn vad folk faktiskt vill ha. Jämför suveräna Overwatch nu med när det släpptes, till exempel.

HQ