Svenska
Blog

Snabba intryck efter en vecka med Stadia

Skrivet av Jonas den 27 november 2019 kl 02:14

Vi har som bekant redan bjussat på en bamsig artikel där våra danska kollegor berättar om sina intryck från Stadia. Både jag och Kim Orremark fick fåra abonnemang och handkontroller under förra veckan, och eftersom det trots allt inte är varje dag vi får ett nytt format (och den första stora första hel-streamade dessutom), känns det som att jag vill bjussa på mina egna intryck.

• Svagt spelutbud - Visst, Google fick kalla fötter och slungade in tio nygamla spel vid lanseringen. Men även om det tveklöst är stora titlar som trängs i utbudet, så känns det alldeles för gammalt och mossigt. Det hade behövts något exklusivt från Google själva som visade upp den fina prestandan de skröt med. Hur hade det gått för Nintendo 64 utan Super Mario 64? Hur hade det gått för Xbox utan Halo: Combat Evolved? Som konsollansering (i betydelsen nytt format, även om det inte är fysiskt) betraktat är det helt enkelt väldigt svagt.

• Tveksam prissättning - När jag köper nedladdade spel hamnar de på min hårddisk. De tas aldrig bort. Så länge hårddisken håller har jag mitt bibliotek av spel kvar, även om otippade saker händer i framtiden. När det kommer till streamade spel finns däremot inga garantier. Stänger Google servrarna kommer jag aldrig kunna spela mina inköpta spel igen, allt är bortkastat. Nu tror jag inte det händer - men nyckelordet är "tror". Jag vill helt enkelt inte betala fullpris för spel jag streamar (jag vill inte köpa digital musik via Spotify heller eller film via Netflix) och detta behöver tänkas om.

• Suverän handkontroll - Nu har jag använt handkontrollen för lite och i för få spel för att svara på hur den står sig i längden mot Dual Shock 4 och Xbox One-diton, men den är verkligen helt suverän i alla möjliga genrer. Från analogspaksprygel i Destiny 2 till ilsnabba combos med knappar och styrkors i Mortal Kombat 11, så gör den sitt jobb med bravur. Jag är otroligt imponerad, ett riktig genuint kvalitetsbygge.

• Menlöst Stadia Pro - Jag vet ärligt talat inte riktigt vad jag får för Stadia Pro. Destiny 2 är ju kul men inte direkt pinfärskt och free to play-varianten New Light finns ju gratis till andra format. Samurai Shodown är kul att spela, men i princip alla har ju bara en handkontroll och detta är ju helt dedikerad versus samt kanske i den genre som minst av allt lämpar sig för streamat spelande. Dessutom uteblir den utlovade 4K-grafiken. När, här måste det till sexigare paketering och tydligare budskap.

• Var är funktionerna - Det är lite som att gå från Steam till Epic Games Strore. Det finns... ingenting. Att Google skulle matcha vad konkurrenterna har redan från start är såklart helt orimligt, men nu är det nästan kusligt barskrapat och inte särskilt smidigt att använda.

• Krånglig installation - Plugga in en Chromecast och spela. Tänkte jag mig. Google hade andra planer med massor av installationer, omstarter samt växlande mellan dator, mobiltelefon och TV. Det är inte svårt, men det är helt onödigt tillkrånglat på ett sätt jag bara kan beskriva som oanvändarvänligt.

• Imponerande teknik - Här får jag ju skämmas lite eftersom jag kritiserat streamade spel i omgångar. Det lär jag möjligen fortsätta göra, men inte med riktigt samma övertygelse. Efter att ha spelat Playstation Now kändes det som ett omöjligt projekt, men faktum är att Stadias streaming fungerar imponerande väl. Jag har till och med spelat ovan nämnda Samurai Shodown med viss behållning, trots att det som sagt är den sannolikt sämsta genren av alla för spelande på detta vis. Kommer bara spelen så finns det definitivt en framtid för konceptet.

Snabba intryck efter en vecka med Stadia

Har du testat Stadia ännu och vad tycker du själv?

HQ