Svenska
Blog

Mer 'free to play' multiplayer

Skrivet av Jonas den 15 september 2020 kl 02:26

Idag dräller det av fina multiplayeralternativ som går att spela helt eller i princip gratis. I alla lägen åtminstone billigare än fullpris, även om det kan krävas säsongspass eller liknande. Och det är vanvettigt populärt, och med schyssta finansieringsmodeller, finns chans att bygga ett stort community och möjlighet att tjäna än mer pengar.

Jag blev initialt väldigt nöjd när jag hörde att 343 Industries släpper multiplayerdelen till Halo Infinite som 'free to play', detta eftersom det nästan garanterar en större spelarbas, och samtidigt betyder att Halo Infinite är ett dedikerat storydrivet spel. Du köper alltså i princip ett singleplayerspel (ja, jag vet att det finns co-op) av klassiskt snitt, medan det andra är något fristående.

Tänkte väl inte mer på det eftersom spelet sedan försenades. Om strategin är bra eller ej, kommer vi få se senare under 2021. Men nyss twittrade insidern Klobrille

"I'm not sure if this is a popular stance in the Gears community, but I would love Gears 5 to follow Halo Infinite and make the versus multiplayer free-to-play. I think The Coalition did a good job with its post-launch Operations and it would help to bring new life to the game."

Och det slår mig att han har rätt. Inte bara om Gears 5, utan mer generellt. Jag har ju länge efterfrågat en tydligare uppdelning mellan single- och multiplayer i spelvärlden, där utgivarna till varje pris vill slänga med en multiplayerkomponent att tjäna pengar på. Dessutom leder det till ohanterligt stora spel som "måste" ha både ett väl utbyggt system för den ensamme och den som helst lirar online.

Att släppa multiplayern separat är ju den gyllene medelvägen. Call of Duty: Black Ops 4 hade ju inte ens någon singleplayer, men kostade som ett fullprisspel och var trots det nedlusat med mikrotransaktioner och betal-DLC. Som Call of Duty brukar vara. Hade det inte lika gärna kunnat vara en 'free to play'-titel istället, medan Treyarch gjort en riktig kampanj som släpptes vid ett annat tillfälle?

Alla spel kräver inte singleplayer (jag spelar sällan ensam) och alla spel kräver heller inte multiplayer. Ju mer jag tänker på det, desto mer övertygad blir jag om att det är helt rätt väg att gå. Det går absolut att sammankoppla spelen ändå, så att du kan låsa upp något fränt i singleplayer och använda i multiplayer (eller vice versa).

Jag säger absolut inte att det är rätt väg för alla spel, men för väldigt många är det nog det, och ger utvecklare möjlighet att i lugn och ro färdigställa single- och multiplayer utan att det för den saken skull är någon katastrof om de inte kommer samtidigt. För oss multiplayerspelare betyder det ett mer levande community, där det blir lättare att övertala vännerna att testa något annat eftersom de slipper slanta upp för ett fullprisspel

Mer 'free to play' multiplayer

Multiplayerdelen i Halo Infinite är 'free to play', ett ofta (på goda grunder) utskällt koncept, som dock kommit att användas smartare i flera storsatsningar på slutet.

HQ