Svenska
Blog

Grim Fandango har åldrats

Skrivet av Jonas den 13 november 2020 kl 03:33

Ett av mina absoluta favoritspel någonsin är Grim Fandango. Morsans gubbe hade tidigt en PC och jag fick därmed bekanta mig med allehanda gamla äventyrsspel och senare även LucasArts titlar. Jag dyrkade verkligen mycket av detta med första Leisure Suit Larry, båda första Monkey Island samt just Grim Fandango som genrens toppar.

Sedan det släpptes och jag lirade igenom det, har jag faktiskt inte rört Grim Fandango, men efter att remastern nyligen dök upp på Xbox Game Pass (tillsammans med Day of the Tentacle och Full Throttle - se till att spela hörni!), tog jag och sambon och körde igenom det, då hon ej gjort det tidigare. Och det är så mycket fin nostalgi.

Men medan LucasArts SCUMM-pixelspel är lika bra nu som när de kom, får jag inte riktigt samma känsla för Grim Fandango. Polygonerna och de nästan Myst-liknande bakgrunderna är primitiva på ett sätt jag tycker skadar upplevelsen och ibland gör saker svåra att se. Det är också frustrerande mellan varven att röra sig då många områden är automatiserade och suger tag i Manny och tar honom till oönskade ställen. Spelets sätt att hantera föremål är också ett av de sämsta genren har att erbjuda.

Tim Schafers berättande är dock fortfarande lika bra liksom storyn och röstskådespeleriet som är helt magiskt. Men om spelet tidigare var en klockren tia för mig, och har förblivit det i mitt nostalgiskt generösa sinne, så är verkligheten en annan.

Idag hade jag förmodligen gett det betyget åtta, och är du sugen på denna typ av spel rekommenderar jag att du ladda hem remaken av de två första Monkey Island (finns till flera format och är bakåtkompatibelt med Xbox Series S/X), Day of the Tentacle eller Ron Gilberts ljuvliga Thimbleweed Park istället. Det är snällare mot ditt minne av Grim Fandango, helt enkelt.

Grim Fandango har åldrats

En höjdare, men det har tyvärr åldrats på mindre smickrande sätt.

HQ