Svenska
Blog

Outriders känns mustigt tungt och loot-späckat

Skrivet av Jonas den 1 mars 2021 kl 02:59

Demot är ju egentligen bara tre timmar långt, men den finurliga utformningen gör ju att man kan spela Outriders flera gång. Och det har jag och sambon gjort i helgen. Jag började med att spela prologen ensam för att kolla in hur allt tar sin början, och kände en skepsis växa på mig.

Karaktärskaparen visade prov på en ganska fattig design, storyn berättas hoppigt och med otroliga, logiska luckor. De karaktärer man ska tycka om är gemytligt bullriga, medan de karaktärer man ska tycka illa om direkt beter sig som elaka idioter utan minsta logik. Den lilla storyn som finns fortsätter med fler ologiska inslag, innan jag så småningom stängde av för att göra något annat. Väldigt lite av Outriders lovade gott.

Dag två bestämde jag och sambon oss för att spela tillsammans och prova på det verkliga Outriders utanför prologen. Och det var ju en förbaskad tur, för det här lovar väldigt gott. Den hubbvärld man får tillgång till är i grunden samma oinspirerade variant som vi hittade i Anthem, och storyn och dialogen är fortfarande bara ett slags fasad utan minsta djup och mening.

Men såhär var det ju även i Phantasy Star Online med, ett av mina favoritspel genom alla tider. Där kunde man spela primitiv fotboll i lobbyn, kolla folk som dansade och köpa utrustning, typ. För uppdragen i Outriders rockar. De är helt utformade för att spelas flera gånger där högre svårighetsgrad ger bättre loot. Och den "magi" man får tillgång till fungerar verkligen som klockrent komplement till skjutvapen.

Själv valde jag närstridskaraktären Devastator som först och främst kan orsaka jordbävningar som skadar fiender framför min karaktär, men snart utökades detta med favoriten Golem som gör mig halvt odödlig för en stund, och senare ett slags vrålstark ground-pound som kan användas utan att hoppa. Sambon lirade Pyromancer och sakta men säkert insåg vi vilket kreativt system People Can Fly skapat, där magin verkligen kompletterar skjutvapnen och möjliggör suverän co-op.

Det finns flera riktigt fiffiga inslag som att man kan hela sig självt efter att han blivit nedkämpad, men med mycket lite liv. Blir jag istället helad får båda jag och den som hela liv. Och senare fick jag väggen Reflect Bullets som bokstavligt talat är en portabel vägg som dock suger åt sig kulor och verkligen fångar allt helt bly, bara för att några sekunder senare returnera all skada mot fienden. Det är såklart ett gyllene tillfällen om min sambo vill byta skydd.

Spelkontrollen känns som något slag blandning av Gears of War (detta team gjorde ju Judgment trots allt) och The Division, och alltså kombinerar tyngd med snabbhet på ett sätt jag gillar. Lägg till det bra banor, rolig loot och en väldigt tillfredsställande utmaning - och du har ett mycket underhållande demo.

Så! Med det sagt är ju Outriders ett av de spel jag ser mest fram emot i vår. Det släpps om exakt på dagen en månad (den 1 april), och allt du låser upp i demot hänger med till det färdiga spelet. Jag rekommenderar dig varmt att testa trots en mycket svag inledning, har du bara någon/några att spela med så tror jag detta kan bli en höjdare.

Outriders känns mustigt tungt och loot-späckat

Tanten och jag pustar ut efter att ha överlevt den förfärligt svaga ingressen, därefter tar demot fart och blir en riktig höjdare.

HQ