Svenska
Blog

Crunch-fritt bra på flera sätt

Skrivet av Jonas den 23 juni 2021 kl 02:03

Det har varit en följetång i många år nu, där det mer och mer kommit att uppmärksammas att flera spelföretag har riktigt taskig personalpolitik. Det brukar klagas på flera olika saker, men framför allt är det den så kallade crunchen som varit avskydd.

Det handlar alltså om upploppet, som ofta inte blir något upplopp utan orimligt långa tider av extrem övertid enligt förhållanden som vore rätt och slätt olagliga i Sverige. Det har i sin tur för många lett till utbrändhet, skilsmässor och annat. Det är lätt att bara säga ”byt jobb”, men i realiteten är det sällan fullt så enkelt när man är investerad i en produkt och vill vara med om att få släppa den.

Lyckligtvis har det här börjar svänga rejält senaste tiden och självaste Rockstar har gjort rejäla förändringar. Till det kommer att flera utvecklare numera går ut och berättar hur anställningsförhållandena varit. Tidigare denna månad lät Insomniac-anställda meddela att Ratchet & Clank: Rift Apart utvecklats utan crunch och häromdagen gjorde Double Fine-anställda detsamma med Psychonauts 2.

Kort sagt går det att utveckla spel utan stress, men oavsett hur mycket (litet) man bryr sig om hur företag behandlar sina anställda, så finns även andra fördelar. Att spel utvecklats hela vägen in i kaklet för att klara stenhårda deadlines har senaste decenniet gett oss otaliga titlar som lanserats i uruselt skick. Jag tvivlar på att CD Projekt Red var en drömarbetsplats inför lanseringen av Cyberpunk 2077. Det rapporterades om enorm övertid, varpå spelet ändå lanserades som en buggig dynghög.

Att inte ha crunchen och låta folk ha hjärnan med sig utan stress, hade förmodligen lett till i alla fall ett år senare premiär och ett betydligt bättre spel. Nu gläds jag åt att se hur genomarbetade Insomniacs båda Playstation 5-titlar är och jag tror att en del av detta kommer från bra arbetsförhållanden som får bra personal att vilja arbeta där och stanna länge samt slippa vara så pressade att misstag begås. Och precis detta kan även sägas om Psychonauts 2 som ser helt fantastiskt väl genomarbetat ut.

Crunch-fritt bra på flera sätt

Jag försöker absolut inte påstå att bra produkter inte kan komma ur kaos, men jag är fullkomligt övertygad om att chanserna till god kvalitet ökar av trivsel.

HQ