
Det är få saker jag som kund uppskattar så mycket som när support och kundtjänst fungerar som det ska. Ibland är det jag som gjort fel och köpt sneakers som inte alls passar, ibland är det butiken som gjort fel och lovat något som inte stämmer. Då är det skönt att bara kunna ta kontakt med butiken och få det åtgärdat.
I USA är de flesta företag oerhört bra på det här, jag kommer ihåg en gång då jag köpte Sketchers i USA och drabbades av ett mindre fel när jag kom hem. Ett telefonsamtal till just Sketchers - och de skickade mig ett par helt nya skor till Sverige utan att jag behövde returnera mina. Liknande exempel finns såklart även här hemma där exempelvis Clas Ohlson, Elgiganten och Ikea alltid briljerar.
Men både Bastard Burgers och McDonalds brukar vara schyssta när något gått snett. De kompenserar direkt och utan knussel, varpå saken är löst, och jag blir en nöjd kund som gärna besöker dem igen (och det gör jag ofta, hamburgare får jag inte nog av). Men så har vi Max...
De har fått en hel del kritik senaste tiden efter avslöjanden om bristfällig hygien, och det debatteras flitigt om hur bra deras mat är. Jag brukade inte vara så förtjust, men efter att de börjat servera krispiga kycklingburgare har jag dock tänkt om. Dessutom gillar jag deras dippsåser bäst och tycker deras pommes är fenomenala, och jag uppskattar såklart att det är en svensk kedja.
Ändå känner jag mig just nu rätt osugen på att gå tillbaka. Orsaken är ett besök den 8 april. Jag och sambon hade beställt två burgare med tillbehör, där jag tog deras Västerbotten-sticks och tanten tog chili cheese. Men sistnämnda saknades tyvärr i påsen när vi kom hem.
Trist, men inte hela världen, och jag slog Max en signal för att lösa det. Personen i kassan tyckte dock jag skulle åka hämta detta istället. Om jag inte bor i bokstavligt samma hus som Max skulle det betyda att jag lämnar hamburgarna hemma att bli kalla, sticker till Max, väntar på maten och tar mig hem igen. Optimistiskt räknat en kvart vart jag än bor i närheten av Max. Kör jag fossilt hade resan dessutom sannolikt kostat mer än ett paket chili cheese.
Blev utlovad ett samtal till veckan och kompensation. Men någon sådan hörde aldrig av sig. Först två veckor senare blev jag sugen på Max igen och kom på att de ju aldrig hörde av sig, vilket ändå är rätt slarvigt även för en skitsak (jag vill gärna få det jag betalar för, det är inte en orimlig hållning). Fyllde snabbt i ett formulär på Max hemsida istället och förklarade läget samt bifogade dokumentation (kvittodata).
Nu kom svar blixtsnabbt med en ursäkt. Nu skulle de höra av sig. Toppen, tänkte jag och lät det vara. Men... det var återigen ingen som hörde av sig. Här började jag bli lite nyfiken på hur det egentligen funkar, folk kan ju ha större problem än mig. Hur bra är kundservicen? Efter åtta dagar skickade jag återigen in ett mejl till dem med deras färdiga mall. Ingen hörde av sig.
Jag väntade en vecka till och en hel månad efter att jag klagat första gången så skickade jag in ett nytt formulär... men inget svar. Här rann tålamodet över, så jag skrev två dagar senare även ett manuellt brev till kundtjänst. Nu fick jag ett svar där Max beklagade att jag inte fått svar och ett löfte om att de skulle höra av sig.
Kul. Men... givetvis var det ingen som hörde av sig den här gången heller. Naturligtvis är det inte värt besväret jag lagt ner på att försöka få ersättning för chili cheese, men vid det här laget känns det mer som en stilstudie i riktigt dålig kundservice som jag nu följer med viss fascination. Nu har det gått knappa veckan sedan de för fjärde gången utlovade kompensation, varpå jag mejlade dem igen.
Jag gör mig inga illusioner, och gissar att Max nu helt enkelt satt i system att klagande kunder ska tigas ihjäl tills de ger upp med sina störande klagomål - och nu vill jag mest bara utreda hur länge de kan hålla på. Jag har faktiskt fått kompensation från dem någon gång tidigare utan större problem, men sedan dess har uppenbarligen rutinerna förändrats, och den som betalar för varor hos Max idag utan att få dem, får tydligen helt enkelt skylla sig själva.
Max kundservice står sig som bland det sämsta jag varit med om bland större företag. Återkommer till denna historia om den så småningom får ett slut.