Svenska
Blog

Suveräna mikrotransaktioner

Skrivet av Jonas den 28 april 2014 kl 15:24

Som vi kunde rapportera tidigare imorse kommer EA och PopCap börja med mikrotransaktioner till Plants vs Zombies: Garden Warfare. Jag vet mycket väl att mikrotransaktioner är ett ord som får många att se rött. Visserligen enligt min ringa mening lite alltför ofta med argumentet "Jag vill ha allt gratis!", men ändå, det finns ofta en grundläggande problematik där den som betalar mest vinner.

Och så finns det Plants vs Zombies: Garden Warfare. För alla som spelat detta, vet ni kanske att man under tiden man spelar belönas med pengar. Pengar man sedan lägger på hockeykortsliknande boosterpacks innehållande en hög slumpmässiga föremål där de flesta är "roliga" frisyrer. Utöver det kan man få pusselbitar som låser upp nya figurer, eller snarare varianter av de åtta som finns tillgängliga.

Dessa är dock sällan bättre än de man startar man. Det kan exempelvis vara så att man får elementet eld när man skjuter - men med uppoffringen att skotten då istället blir svagare. Bättre/sämre? Kan diskuteras. Balanserat är det i varje fall och det är inga stora skillnader vi pratar om och i flera fall väljer jag rent av att spela med grundfiguren.

Att kunna köpa spelets valuta för att sedan köpa fler boosterpacks kommer snabba på upplåsandet av nya saker, men det kommer inte rubba balansen. Allt går att låsa upp ändå med lite idogt spelande, och det är inga överdrivna väntetider.

Genom att tillföra dessa mikrotransaktioner menar PopCap att de kommer kunna fortsätta tillföra spelet gratis DLC. Därmed kommer vi ifrån problemet där man ibland inte kan spela med polarna för att de saknar visst DLC, och att de som har DLC ibland inte kan använda det för att spellistorna där de ingår är tomma på folk.

Hur jag än vänder och vrider på saken så får jag detta till något positivt. Jag vet att det finns de av er som tycker om att jämföra med Mega Man 2 där man fick hela det cirka två timmar långa spelet (som i dagens pengavärde kostade över 800 kronor) redan när man köpte det och menar att det borde vara så idag med. Då fanns dock inte DLC-möjligheterna och definitivt inga löpande kostnader för servrar.

Att erbjuda en lösning där de som vill snabbt kan få fler "roliga" frisyrer på kort tid genom att betala för sig och samtidigt ge gratis DLC åt alla borde vara kompromissen vi jublar åt. Om det här blir populärt, kanske det sprider sig. Istället är det många som återigen bara fnyser och deklarerar att det ska bojkottas. Något jag tycker känns oerhört kontraproduktivt.

Att en produkt med löpande utgifter även behöver löpande intäkter är realitet. Kom med något konstruktivt istället. Själv är jag så nöjd över denna lösning att jag absolut kan tänka mig att köpa något boosterpack bara för att det känns så fiffigt.

Suveräna mikrotransaktioner

Bild från en av flera släppta gratisexpansioner till Plants vs Zombies: Garden Warfare, och fler är på väg tack vare fiffiga mikrotransaktioner.

HQ