Svenska
Blog

Begriper inte Crytek

Skrivet av Jonas den 28 juli 2014 kl 00:53

Det verkar alltså ha löst sig för Crytek och ekonomin, åtminstone tillfälligt. Men jag kan ändå inte låta bli att undra hur de kunde sätta sig i den här sitsen från första början. Crytek verkar ju i actiongenren först och främst, de är brutalt bra på grafik och såvitt jag kan se lyckas de ofta hålla deadlines.

Problemet med många av deras spel är att de helt enkelt inte riktigt varit nog bra. Far Cry var rysligt bra och Crysis står sig för mig som ett av de bästa actionspel jag haft nöjet att avnjuta, men utöver det har det varit bra men inte mästerligt som gällt. De skulle verkligen behöva jobba hårdare på precis just den biten. Tekniken har de, men inte själen som krävs.

Det som förvånar mig nästan mest är dock Crytek UK, det vill säga gamla Free Radical. Alltså till stor del samma folk som gav oss Goldeneye 007 och Perfect Dark till Nintendo 64 samt något år senare Timesplitters. Crytek borde ha tagit i för kung och fosterland för att låta dem göra ett nytt Perfect Dark för Microsofts räkning istället för att låta ett annat Crytek-team göra Ryse: Son of Rome.

Där hade vi kunnat snacka succé, i synnerhet om Ken Lobb hos Microsoft kunnat få vara med och påverka en del. Men utöver det har Crytek UK mestadels använts till de stendöda multiplayerkomponenterna till Crysis 2 och 3.

Hade de inte kunna få göra Timesplitters istället? Spelet är ju praktiskt taget en multiplayer-komponent. För varje år som går blir den gamla serien alltmer obskyr och bortglömd, men ännu finns en stark fanbase. Göra en riktigt bra arenaskjutare av just det slag föregångarna var. Bara lassa på med galna vapen, skön statistik och mycket humor samt kanske komplettera med en banbyggare för att låta folk skapa egna grejer.

Singleplayer behövs verkligen inte till den serien. Kunde Titanfall sälja åtminstone tre miljoner med enbart multiplayer till ett format borde Timesplitters kunna gå ännu bättre till fler format. Kanske rent av gå i bräschen genom att inkludera multiplayer på delad skärm för fyra personer, eller rent av ännu fler (dagens skärmar borde kunna rymma sex åtminstone).

Istället gör Crytek UK Homefront: The Revolution. Och missförstå mig rätt nu, jag ser fram emot spelet som bara den. Jag gillar grundupplägget, konceptet och tycker det ser lovande ut. Men kunde inte någon annan Crytek-studio ha tagit detta istället? Varför Timesplitters-gänget som ju sitter på en riktigt stark och efterlängtad licens?

Nu är ekonomin fixad för stunden iallafall och Crytek lär tuffa på som vanligt ett tag till, trots att de tappat en hel del riktigt tunga namn senaste månaderna. Jag hoppas verkligen att det löser sig för dem, men de skulle verkligen behöva nyttja sina licenser bättre och se till att göra roligare spel.

För de har verkligen allt annat på sin sida. De behöver hitta tillbaka till kvaliteten de hade som hungrig liten utvecklare när de gjorde Far Cry och Crysis igen. Lättare sagt än gjort såklart, men spelvärlden mår bra av stora oberoende utvecklare som dessutom bidrar med egen grafikteknologi.

Därför borde det vara i allas intresse att de nu ser över sina resurser och får snurr på hjulen igen. Och ger oss Timesplitters.

Begriper inte Crytek

Tänk om Microsoft istället för Ryse: Son of Rome kunde ha betalat Crytek för att låta UK-teamet göra ett nytt Perfect Dark.

HQ