Svenska
Blog

Season Pass-lurendrejeri

Skrivet av Jonas den 4 februari 2015 kl 18:33

Jag tror tanken med Season Pass från början var lika delar omtanke och en fiffig affärsidé. Istället för att bara släppa DLC kunde man låsa fast spelarna från att sälja sin titel genom att låta dem starta en prenumeration som gjorde att de ville behålla sitt spel åtminstone tills allt var ute. Under den tiden fick folk köpa nya spel istället för begagnade och om man ändå ville sälja det efter att ha fått allt DLC så var spelet så gammalt att värdet var borta.

En riktigt bra idé som även ledde till enkelhet och lägre priser för de som ville ha allt och ändå tänkte behålla spelet i fråga. Men som användaren Napalm_Frank på forumet Neogaf uppmärksammat har det sedan länge gått överstyr. I denne persons fall var det Season Pass till The Evil Within som fick bägaren att rinna över, men faktum är att det inte är den enda syndaren.

I fallet The Evil Within handlar det om har inte ett enda DLC släppts sedan spelet lanserades i höstas. De som köpte sitt Season Pass då, de trogna kunderna, har alltså betalat för... ingenting. Och nu rear Sony ut Season Pass till spelet. De som köpte det tidigt fick alltså ingenting extra och sedan sänktes priset. Nästan samma sak gäller för The Crew som just fått sitt första DLC.

Och dryga veckan efter att det släppts sänks nu priset på Season Pass. Det hade alltså varit bättre att inte köpa det eftersom det inte gav något - och nu sänks priset. Det här är såklart långt ifrån okej. Man betalar mer för ingenting och när materialet väl börjar komma så får andra eftersläntrare handla billigare.

Precis sådant här sänker förtroende för hela spelbranschen. Det är redan många som säger att de inte längre vill förhandsboka spel efter katastrofåret 2014. Då skyndades spelen som bekant ut och vi fick alla agera obetalda beta-testare och gnissla tänder medan vi i vild frustration försökte få dem att fungera. Irritation för 600 kronor, helt enkelt. Kanske med ett Season Pass för ytterligare 200 som andra sedan fick köpa för 150 utan att något innehåll hunnit lanseras. Värt?

I grund och botten gillar jag Season Pass liksom DLC. Jag vet att jag kommer att köpa alla delar av Tales of the Borderlands och därför gillar jag att kunna köpa dem alla i ett paketpris. Jag visste även att jag ville ha allt extramaterial till Titanfall och jag vet även att jag gladeligen betalar på förhand för allt DLC till Mario Kart 8.

Det gör det lite billigare för mig, lite bekvämare till och med. Men för att jag ska fortsätta köpa saker på förhand krävs att det inte blir en marknad för lurendrejare. Mycket av Season Pass-hanteringen idag börjar kännas väldigt tveksam och det är inte helt lätt att rekommendera folk att köpa dem längre, i synnerhet inte vid lanseringen.

Mitt stalltips är istället att vänta till det första DLC-paketet släpps och kolla hur du känner då. Vill du spela mer av spelet, är det relevant DLC och framför allt - har priset sänkts? Det är trist att jag ska behöva göra så, men branschen har sig själv att skylla.

Season Pass-lurendrejeri

De som köpte Season Pass till Evil Within betalade nästan dubbla priset mot de som handlar idag - utan att ha fått ett enda DLC under tiden.

HQ