
"If something's even $600, it doesn't matter how good it is, how great of an experience it is — if they just can't afford it, then it really might as well not exist." - Palmer Luckey
Orden är Oculus Rifts grundare och detta sades för två och ett halvt år sedan. Klokt, skulle jag vilja säga, och jag tror han har rätt. Det har allt från 3D0 till Sega Saturn och Playstation 3 visat - samt till viss mån Xbox One. Nu vet ju alla som läser min blogg att jag inte tror det gör någon skillnad, virtual reality i nuvarande form har enligt min ringa mening en mörk framtid för sig.
Om kanske femton år när vi bara kan ta på oss ett par vanliga glasögon (eller linser) och få en fullständig VR-upplevelse och samtidigt få all smartphone-funktionalitet - då snackar vi potential. Då kan vi enkelt surfa utan händer, vi kan få GPS i realtid framför ögonen och närhelst vi önskar kan brillorna förvandlas till världens största bioduk som täcker exakt hela synfältet för att visa film, alternativt erbjuda fullständig virtual reality-funktionalitet (eller augmenterad verklighet).
Att dra på sig en pajaspjäs på huvudet som ofrånkomligen gör spelandet mer obekvämt, lägger till en extra teknisk tröskel och gör att du måste spela på ett visst sätt. Dessutom får du brister som att inte längre kunna spela halvliggandes i soffan, inte kunna se om ditt husdjur gör något farligt, få svårare att uppmärksamma om ditt barn behöver hjälp, du kan drabbas av illamående, mer strul för den som har synfel och eventuellt behöva möblera om hemma.
Kalla mig gärna konservativ och gammalmodig i detta fall, men jag tror bara inte konceptet har mer än en ytterst nischad marknad. Att i det läget ta $600, vilket med dagens usla dollarkurs betyder över 6000 kronor för svenska konsumenter (tumregeln är annars tio spänn dollarn i handeln), hade varit katastrofalt.
Som synes i citatet i bloggens inledning så tänker Palmer Luckey på samma sätt, och nu när prislappen utannonserats är det inte tal om några $600. Istället kommer det kunna köpas för mer överkomliga $599... €699 för oss i Europa...
Om du tycker jag verkar vara ironisk... så har du uppfattat saken rätt. Priset är enligt min ringa mening alldeles makalöst tilltaget och med det ser jag det som att virtual reality lär förbli en väldigt nischad grej för en mycket liten publik. Jag ser helt enkelt ingen stor marknad, inte ens för hälften av pengarna så vore det särskilt övertygande, och det kommer ta lång tid innan vi når dit. Och då vill jag ändå slå fast att jag heller inte tycker upplevelsen är sådär övermåttans bra heller, samt att jag hör till gruppen som efter en stunds spelande blir illamående.
Nu väntar jag med spänning på priset för Playstation VR. Eftersom jag inte tror på virtual reality i någon omfattning med dagens teknik ser jag det fortfarande som Sonys enda möjliga akilleshäl på deras sanslösa framgångståg. Att de satsar på att göra en massa spel och projekt samt extra stöd till en pryl jag befarar att väldigt få kommer ha - gör att de riskerar att låta Nintendos kommande NX och Xbox One framstå som mer attraktiva. Jag som Playstation 4-ägare har ingen glädje av virtual reality-spelen och hade hellre velat ha spel som jag kan avnjuta, och hellre än virtual reality-perspektiv i vissa spel, hade jag hellre sett att samma resurser lagts på mer innehåll.
För min del känns det som när Kinect släpptes till Xbox 360. Varför skulle jag vilja ha Kinect-stöd i Forza Motorsport 4? Ge mig en till bana istället! Och varför skulle jag kunna styra soldater med Kinect i Ghost Recon: Future Soldier? Ge mig fler spellägen istället!
Det är värt att betona att Palmer Luckey säger att de inte tjänar något på Oculus Rift i dagsläget. Enheterna säljs till självkostnadspris - och kostar alltså ändå drygt 6000 kronor. Dessa ska sedan köras på hyggligt kraftfulla datorer (som lyckligtvis kan uppgraderas), enligt Oculus själva rekommenderas minst:
graphics card: NVIDIA GTX 970 / AMD R9 290 equivalent or greater
processor: Intel i5-4590 equivalent or greater
memory: 8GB+ RAM
output: Compatible HDMI 1.3 video output
input: 3x USB 3.0 ports plus 1x USB 2.0 port
operating system: Windows 7 SP1 64 bit or newer
Detta är prestanda som är ganska klart över Playstation 4 och Xbox One (vilken är värd att nämna i sammanhanget eftersom Microsoft flirtat med Oculus och nämnt virtual reality mellan varven), och ändå är virtual reality-spelen extremt mycket mer krävande än vanliga spel. Och konsolerna går som bekant heller inte att upgradera. Till konsol får ett virtual reality-headset på sin höjd kosta 2000-3000 kronor, vilket redan det är för mycket enligt min ringa mening. Och vad får vi då för pengarna?
Oculus är uppbackade av åtskilliga marknadsledare/spetskompetenser och ägda/finansierade av Facebook. Med vilken magi ska vi få en fullgod upplevelse till klart svagare konsoler med en enhet för maximalt halva priset? Nja, jag är som sagt väldigt skeptisk och dagens besked om priset gjorde inte mycket för att förbättra den saken. Jag fortsätter vänta på de cyberglasögon jag skrev om tidigare i detta blogginlägg, innan dess tror jag det är en hederlig TV/projektor och handkontroll som fortsätter vara dator- och TV-spelarens bäste vän.
Detta ingår när du köper din Oculus Rift, vilket alltså inkluderar en Xbox One-handkontroll. Den påverkar dock inte priset enligt Palmer Luckey.