Svenska
Blog

Smart av Microsoft

Skrivet av Jonas den 11 februari 2016 kl 16:50

Då var det alltså officiellt, Quantum Break kommer till PC, något vi på Gamereactor vetat ett tag men inte kunna berätta förrän nu. Jag har länge argumenterat för att Microsoft borde bli bättre på att använda sitt andra stora format, Windows, till spel och på så sätt bredda publiken. Men Microsoft har varit kallsinniga och endast halvhjärtat försökt, något som lett till att PC idag fullkomligt domineras av Steam.

Nu börjar de alltså vakna till liv och inser att två format stärker varandra, inte konkurrerar. Det var en av de grejer som initialt hjälpte Xbox 360 att få mycket mindre exklusiviteter i en tid när Sony hade massor av sådana från främst Japan. Genom att ta PC-spel till Xbox nåddes fler av spelen och det blev lättare att göra exklusiva uppgörelser.

Många tycks se det som något negativt för Xbox One, men det kunde inte vara mer fel. Tvärtom ökar Microsoft på det här sättet rejält sina chanser att få tunga exklusiviteter från tredjepart och dels ökar intäkterna kraftigt vilket gör det mer lönsamt att utveckla storproduktioner.

Ta Quantum Break som pinfärskt exempel. Det kommer inte direkt sälja sämre på det här viset utan betydligt mer än om spelet kommit till PC först senare när det inte längre är lika hett. Chansen för en konsolexklusiv uppföljare ökar därmed markant, liksom möjligheterna till en konsolexklusiv uppföljare till Alan Wake. Hade Quantum Break släpps till Xbox One enbart hade det sålt mindre, det hade blivit svårare att räkna hem det och risken att det klassats som kommersiellt icke gångbart ökat. Nu kan det bli en succé istället.

Alltid när det postas nyheter om att ett spel till en konsol även ska komma till PC (som Street Fighter V eller nu Quantum Break) dyker det alltid upp kommentarer från folk som skriver saker i stil med att de nu minsann slipper köp den eller den konsolen. Ungefär som att de annars gått och köpt en viss konsol de uppenbarligen inte är speciellt sugen på (eftersom de inte har någon) bara för ett enda spel som de inte ens vet om det blir bra ska komma till den.

Jag tror inte PC och konsol konkurrerar speciellt mycket på det här området. Det är faktiskt så. De som spelar konsol vet att de gör rejält med avkall på grafiken, men vinner användarvänlighet och stabilitet där allt liksom bara fixas. Att en PC-spelare med finrigg skulle kuta ut och köpa en Playstation 4 eller Xbox One tror jag inte riktigt på, lika lite som de som föredrar konsol investerar i en bra PC. Visst finns undantag och det är fullt möjligt att just du är ett sådant, men det är ändå så pass få och inget Microsoft eller Sony bryr sig om i någon större omfattning eftersom fördelarna överväger.

För Microsofts del känns det här därför som ett genidrag. Sannolikt gäller samma sak för Gears of War 4, Recore, Scalebound med flera som är på gång. Det gör att betydligt fler kommer spela dessa titlar som därmed får mer uppmärksamhet och blir tyngre som exklusiviteter. Det är mer värt för Microsoft att ha konsolexklusivitet på ett spel "alla" pratar om och inte ett som bara hyllas av Xbox-fans.

Dessutom verkar Microsoft vara intresserade av att börja köra crossbuy-konceptet mellan PC och Xbox One, vilket också måste betraktas som väldigt smart drag. Det syr ihop PC och Xbox som koncept och lär också kunna bidra till ett ökat intresse eftersom det gör båda formaten starkare än var och ett för sig.

Överhuvudtaget tycker jag det känns som att Microsoft nu vaknat på allvar och det är med stort intresse jag ser fram emot det event för Windows 10 och Xbox One som Microsoft ska ha om två veckor. Jag tror det kan finnas mycket spännande att visa, och de Xbox One-ägare som klagar har jag svårt att förstå mig på. Det här kommer otvivelaktigt leda till fler och större spel - inte mindre.

Smart av Microsoft

Att PC-ägarna får spela Quantum Break samma dag som Xbox One-ägarna gör inte spelet sämre för sistnämnda grupp och är förmodligen bara positivt i längden.

HQ