Hur lång blir den pågående konsolgenerationen? Det är såklart en svår fråga som egentligen ingen har svar på, knappast ens Microsoft eller Sony. De har rimligtvis skisser på sina nästa konsoler och arbetar febrilt på nya finesser och lösningar, men de vet såklart inte exakt när det är dags att pensionera de nuvarande burkarna. Ett exempel på hur svårt det kan vara får vi från Playstation 3 och Xbox One som inte ens kom på utsatt tid efter att detta utannonserats, utan de båda försenades med runt ett halvår i Europa.
Men ändå, det är nu två år och drygt fem månader sedan Playstation 4 hade världspremiär. Hur det blir i slutändan vet jag alltså inte, men en riktigt lång generation av det slag vi såg förra gången är det trots allt få som tror på. Fem år känns mer rimligt och att det även då satsas på budgethårdvara. Om det stämmer är vi nu i halvtid och det betyder att det nu knappast kommer påbörjas några helt nya riktigt påkostade storspel främst avsedda för Playstation 4 och Xbox One.
Oftast heter det ju nämligen att tumregeln för ett storspel från grunden är tre år, där många spel såsom Destiny eller Final Fantasy XV pågått betydligt längre ändå. Blir denna generation fem år och vi hoppar fram tre - då skulle Playstation 5 och Xbox Two redan vara halvåret gamla och möjligen har de första ryktena om slim-modeller eller konsoluppgraderingar börjat leta sig ut på nätet.
Som ett exempel kan dessa tre år av utveckling jag talar om för ett storspel jämföras med Star Wars Battlefront. EA säkrade Star Wars-licensen i maj 2013. Två och ett halvt års utveckling ledde till ett spel många menar var i absolut tunnaste laget innehållsmässigt. Det är vad tiden räcker till när man gör ett riktigt maffigt storspel från grunden (där somliga ändå menar att det är för likt Battlefront 4 och har för lite eget innehåll). Nu kommer snart Gears of War 4 som haft samma korta utvecklingstid - och här är det istället många som oroar sig för om det fått den omsorg om grafiken som Gears of War förtjänar.
Om vi verkligen är i halvtid vet jag inte, men rimligen är Microsoft mer sugna än Sony på att inleda en ny generation. Och Sony är i sin tur definitivt inte sugna på att ge Microsoft ett stort försprång med en större publik, utvecklare som kan deras konsol och där de får enklare att göra exklusiva affärer tack vare större publik. Sjösätter Micerosoft en ny konsol, tror jag Sony kommer följa efter.
Kort sagt tror jag därför att vi är i något slags halvtid för generationen nu. En halvtid som dessutom innebär att de nya spelserier av väldigt påkostad modell som det skissas på bakom kulisserna optimeras för andra konsoler än de som just nu finns på marknaden.
Har jag rätt, så har det sista storspelet avsett att verkligen pressa och maximera Playstation 4 och Xbox One redan påbörjats, och en rimlig gissning är att Treyarchs nästa Call of Duty-titel blir någon form av lanseringstitel för Playstation 5 och Xbox Two. En spännande tanke nu när vi går in i andra halvlek, som oftast brukar vara de bästa i en konsols livstid.
Halvtid i den åttonde konsolgenerationen?