Svenska
Blog

Försöker göra ett eget spel, "Flight of the Dodo"

Skrivet av jonte91n den 28 februari 2015 kl 17:09

Jag har under lång tid varit intresserad av att försöka göra ett spel, men har inte fått tummen ur förrän nyligen. I sanningens namn har jag lite gett upp på förhand eftersom jag helt saknar någon som helst erfarenhet om programmering eller liknande. Är inte ens bra på att rita. Alls. En spelidé jag haft är om en förbannad drontfågel som tröttnar på att ses som en sorts evolutionär clown, tränar kampsport och ger sig ut på en killingspree mot grottmänniskor. Något åt det håller. Men att göra ett spel har lite varit en ouppnåelig dröm.

Men efter att ha tagit steg för steg i Game Maker börjar några bitar falla på plats. Är ärligt talat förvånad över hur logiskt allting är. I like it.

-Då har man ritat en huvudkaraktär- check!
-Då har man gjort en bakgrund- check!
-Då har man börjat klippa å klistra ihop olika objekt- check!
-Då har man kodat in enkla kommandon som får fågeljäveln att flytta på sig- check!
-Då kan den hoppa också! Det finns gravitation nu! -check!

Det är lite så man har fått maka sig fram. Nu försöker jag lista ut hur man får dronten att vända näbben åt vänster när den går åt vänster, nu moonwalkar den mest. Lite som denna fågel! :
https://www.youtube.com/watch?v=o42C6ajjqWg

Sen är den stora frågan nu hur man får dronten att byta medan olika animationer beroende på vilka knappar man trycker på. Etc etc etc

Men det går framåt, så förhoppningsvis faller resten på plats sen. Dessutom bör jag snygga upp saker å ting- men är som sagt inte begåvad när det kommer till att rita- så sorry om nån fick ont i ögonen nu!

Försöker göra ett eget spel, "Flight of the Dodo"

HQ