Svenska
Blog
Klarat av Fallout 4, här är lite intryck! (INGA spoilers!)

Klarat av Fallout 4, här är lite intryck! (INGA spoilers!)

Skrivet av jonte91n den 22 november 2015 kl 15:26

Har nu spenderat över 80 timmar i Bethesdas senaste installation i det postnukelära ödelandskapet. Överlag en väldigt trevlig erfarenhet men samtidigt kan jag inte låta bli att vara lite besviken, Här är plus och minus!

+Väldigt trevlig spelvärld.
Det finns någonting magiskt med Bethesdas spel som gör att man lever sig in i spelvärldarna på ett väldigt unikt sett. Jag gillar att man infört mer variation när det kommer till miljöerna istället för att göra allt till en grön (F3) eller brun (F:NV) sörja. Bethesdas starkaste kort har således förbättrats.

+Förfinad action
Jag diggar den smidigare actiondelen av spelet. Betydligt mindre clunky än tidigare.

+Perksystemet
Även om det krävs en sjuhelvetes massa levlar för att faktiskt få tag på nåt roligt här så uppskattar jag det nya perksystemet trots att jag saknar de lite mer RPG-aktiga elementen när det kommer till uppgraderandet av sin karaktär. Jag gillar också att det är extremt lätt att gå upp i lvl så man inte har en nivåmätare som tickar på i evigheter.

+Crafting, basbyggandet
En av mina favoritaspekter i den här typen av spel är att slå ner bo-pelarna i backen och skapa sig sitt eget hideaway i världen. Det känns som om man gör ett riktigt fysiskt avtryck i spelvärlden och det uppmuntrar den kreativa sidan i en. Craftingen generellt men i synnerhet vapenmoddandet är helt överjävligt bra, har kokat ihop oändliga vapenkombinationer med direkt sinnessjuk eldkraft. Utan tvekan en av de trevligare överraskningarna som på allvar känns fräsch.

+Något bättre story och karaktärer!
Jag kan namnet på flera stycken av dem! Fortfarande mördande medelmåttigt storymässigt, men det är ett snäpp uppåt!

+ Codsworth säger ditt namn!
Extremt liten detalj som gör så mycket, industristandard tack!

Nu till det negativa

-Röstskådespelarna och dialogsystemet
Jag vet att bethesdas intention med att ha röstskådespelare till huvudkaraktären var för att få med ett större emotionellt djup mellan karaktärerna. Problemet är att karaktären inte på något sett påminner om mig vilket gör att jag kastas fullständigt ut ur illusionen av att vara en del av världen. Röstskådespelaren är dessutom kass (åtminstone den manliga) och kan förmedla ungefär lika mycket känsla som en diskborste. Lägg sedan dit de usla karaktärsmodellerna och ansiktsanimationerna så blir det inte bättre. Jag vill säga att det faller platt. Dialogsystemet har fördummats till absurdum där vad du väljer inte spelar någon större roll, det känns slött och en stor del av RPG-magin har blivit extremt ytlig. Back to basic önskar jag här, samt det klassiska-smidiga-fungerande dialogsystemet som inte gör det till ett smärre helvete att kommunicera med folk.

-Extremt få nyheter
Det slog mig väldigt hårt gällande kvalitetsnivån jämfört med The Witcher 3 när jag utforska en källare till ett hus som var bebodd av ett läskigt monster. Den dundra runt på övervåningen och omedelbart tänkte jag att det var en Deathclaw, vilket det var. Tjoho... Hade det här varit ett spel av CD project RED så hade man utnyttjat spelarens förutfattade meningar och introducerat ett nytt monster samt en cool backstory till vad den gör där. Men det är så förutsägbart eftersom Bethesda inte vågat göra någonting nytt gällande monster. Bortsett från en stor mygga och en tvåhövdad hjort. Come on!!! Mutationsaspekten gör att Bethesda har möjligheten att experimentera med sinnessjuka kreationer. Kreativiteten är det enda som sätter gränserna! Jag hoppas verkligen inte att det är det som faktiskt hänt.

-Risig grafik, AI och animation
Ja grafiken är riktigt medelmåttig. Värre än Skyrim enligt mig. Det är dags att pensionera den nuvarande grafikmotorn till något nytt. Bra miljödesign kan bara rädda en del och grafik spelar roll för att man ska kunna leva sig in i världen.

-Usel radio
Alla gamla klassiker är med. Och thats it. Hur svårt ska det vara att skrapa ihop flera låtar till radion? Man kan lägga till nya grejer utan att de behöver vara puns till atomkraft. Copyrighten kan väl inte vara så dyr? Plus ge radiokillen mer än en kvarts dialog. Det här en liten detalj som skulle kunna stör skillnad.

-Dålig bandesign
Gå dit, hämta det, Gå dit, döda det. Payday. Efter att The Witcher 3 har satt en ny skyhög standard gällande sidouppdrag så kan bandesignen inte ses som annat än patetisk i Fallout 4. Det finns så mycket kul man skulle kunna göra med den här seriens uppdrag. Den är weird till naturen, ha kul för fan!

Sammanfattning och betyg
Fallout 4 har en strålande värld och det har gjorts några pyttesteg i rätt riktig gällande story & karaktärer. Craftingsystemet och basbyggandet tillför en ny rolig detalj i spelet som jag ser fram emot att se mer av i kommande Bethesda-spel. Spelet dras ner av att leva för mycket på gamla meriter och inte våga ta serien framåt, både tekniskt och nyhetsmässigt. Dessutom har man dummat ner RPG-aspekterna för mycket. Man kan till skillnad från vad många tror förbättre actiondelarna utan att plocka bort rollspelsgrejerna. Jämfört med sina konkurrenter har Bethesda halkat rejält efter. Deras trumfkort ligger i sina fantastiska världar men frågan är hur länge mer det håller.

Även om spelet förtjänar 6/10 så måste jag slänga upp det en betygspinne eftersom spelet har "det", Jag gillar "det". Det räcker inte för att sparka upp spelet till 10/10 dock, inte ens nära, vad hände där? Bättre än Witcher 3, inte enligt min åsikt- men det är bara min.

7/10

Vad anser ni om Fallout 4?

HQ