Gamereactor / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國
Gamereactor
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto

Jag spelar Monster Hunter World

Inte betan som startade idag. Jag spelar recensionsversionen av spelet och har så gjort ett par timmar nu. Jag kan tyvärr inte komma med intryck riktigt ännu men jag kan berätta att recensionen kommer nästa vecka - mot slutet. Tills dess tycker jag du ska bege dig in i betan och känna lite på spelet om du inte redan har gjort det. Speciellt om du längtar efter Monster Hunter World. Hoppas du som läser får en riktigt fin helg, jag ska försöka trycka 20-30 timmar Monster Hunter... och äta pizza.

Nya Tomb Raider-filmen luktar gammal ljumske

Nu vill jag inte låta överdrivet sur eller så men, visst tusan ser kommande Tomb Raider ut som rent skräp? Jag tror vi alla kan vara rörande överens om att Lara Croft förtjänar en bra film på bioduken. En film som inte består av stora tuttar och spandex. Men, den andra trailern som kom igår gör mig bara trött på hela konceptet - på två minuter. Hela grejen med "Tell me about my father" får mig att gäspa till käkarna knakar obehagligt och Alicia Vikander ser riktigt, riktigt (riktigt) trött ut. Att hitta vem man är, hitta gömda rum, se videoinspelade meddelanden från sin farsa och sen förstå att det är ens öde att fullfölja samma mål, global genocide... nej, nej, nej. NEJ. Jag vill inte ha Lara Croft Origins. Jag vill ha härlig matinéaction i en bombastisk äventyrsfilm proppad med dammiga tempel och övernaturliga mumier. Jag tror på ultrafiasko modell deluxe helt enkelt. Länk till trailer 2!

Vad tror du?

LARA! BAKOM DIG.

Nintendo Labo...

Nintendo är alltid Nintendo. Nintendo kommer alltid att vara Nintendo, Ingen har väl missat Nintendos kartongsatsning vid det här laget? Nintendo Labo. Ta ett stycke kartong, en handfull gummisnoddar och snören. Kräng ihop till en ryggsäck och pula in din Switch + joycons och ha kul. Det är lika märkligt som dumt och internet svämmar över av roliga bilder och klagomål från arga gamers.

Jag var förvirrad igår när de visades upp, jag kollade på videoklippet säkert fyra-fem gånger innan jag ens kunde tänka ordentligt. Nintendo... gör en Nintendo. Igen. Det är så det går att sammanfatta. Alla som sitter bakom sina skärmar och skakar av ilska (?) verkar helt glömma bort att det här är en produkt riktat mot yngre spelare. 4-10-åringar. Det är absolut inte för mig, men jag vet att min son kommer älska, och jag kommer säkerligen få slaska fram stålar för kartong under resten av året.

Hur var din rektion till Nintendo Labo?

Anthem, EA, mikrotransaktioner och framtiden

Bioware, en anrik studio som har många spel i bagaget som anses som moderna klassiker. Baldur's Gate, Neverwinter Nights de båda KOTOR-spelen, Mass Effect och Dragon Age exempelvis. Personligen är det Knights of the Old Republic och Mass Effect-serien som har betytt mest för mig som spelare men det går inte neka att studion vet vad de sysslar med. Mass Effect: Andromeda blev, som vi vet nu, ett redigt skitspel där allt vad nytänkande, visioner och kvalité uteblev helt och hållet och det skulle senare uppdagas att det riktiga Bioware-teamet inte var särskilt inblandade. De har istället jobbat hårt på den kommande lootshootern Anthem som utannonserades på E3 förra året. Press och åskådare blev lyriska - med all rätt - spelet såg (ser) fantastiskt ut. En riktigt utmanare till Bungies Destiny - ett spel som har fått leva i sett egna vakuum bra länge. Allt är frid och fröjd, eller hur?

Anthem ser fullständigt strålande ut, baserat på den lilla snutt vi fick se, det kommer jag inte försöka säga någonting om. Det som hände efter det var dock den stora kraschen i spelvärlden. Mikrotransaktionerna hade börjat infektera fullprisspel på ett sätt vi inte skådat innan och de som ledde utvecklingen i det här var såklart världens näst största utgivare, EA - Electronic Arts - samma utgivare som ska ge ut Anthem. Med spel under hösten som Need for Speed: Payback och Star Wars Battlefront II där hela spelstrukturen var byggt kring mikroköp (i spel för 600 kronor) skakade spelvärlden så hårt att vanliga medier som Wall Street Journal rapporterade om händelsen. Måttet var rågat, det kokta fläsket stekt och allt sånt där. Utgivarna (EA) gick för långt och fick backa rejält. Battlefront II blev av med mikrotransaktionerna, systemet i Need for Speed gjordes om och mikroköp granskades av alla möjliga myndigheter och instanser. Men hur kommer framtiden se ut?

Jag är ingen Jonas Mäki, såklart. Jag är knappt finsk och kan inte prata lika snabbt som honom hur mycket jag än försöker. Men, visst är det rimligt att tro att Anthem har varit byggt på och runt omkring mikrotransaktioner på något sätt? En lootershooter med lång livslängd behöver såklart intäkter och om vi leker med att tanken ovan stämmer betyder det att Bioware och EA kanske måste designa om stora delar av spelet, vilket också kostar en rejäl slant. Jag vill ha ett episkt Anthem, ett briljant spel med Bioware-magi men med massor av innehåll. Lootershooters är en av mina absoluta favoritgenrer och jag såg verkligen fram emot Anthem men nu känner jag mig inte alls lika säker.

Någonstans måste spelet löna sig för EA och det är jag som spelare som måste betala för det, plockas möjliga intäkter bort ryker ju även material. Nu säger jag inte att mikrotransaktioner i spel är någonting jag vill ha men vilken annan affärsmodell kan Anthem få? Vi trodde att spelet skulle komma i år men att bygga om en hel spelekonomi kommer ta tid. Det ska ritas om från grunden, balanseras på nytt och samtidigt behöver EA hitta en affärsmodell som fungerar. Bungie klarade inte av att leverera expansioner i den takt som Activision krävde vilket framkallade köphysterien i Destiny. Frågan är om Bioware skulle klara det?

Vad tror du?

Allt för sent: SteamWorld Dig

Jag är extremt efter här, jag vet det. SteamWorld Dig är ganska gammalt vid det här laget men, jag spelade det för första gången nu i helgen. Efter att ha hört mycket tilltalande tugg om uppföljaren (SteamWorld Dig 2) var jag sugen på att spela det och gick därför direkt till redaktionen och frågade om jag skulle svara. Innan jag hade avslutat meningen fick jag ett högljudd "JAAA" från Lisa och kort därpå fann jag mig själv på Playstation Store. Köpte tvåan och skulle börja ladda ned då jag upptäcker att det första spelet ingick också. What de hella tänkte jag, jag spelar ettan först. Jag är inte världens mest erfarna Metroidvania-spelare men det är helt klart en speltyp jag kan uppskatta under rätt förutsättningar.

SteamWorld Dig var supermysigt. I rollen som den rostiga plåtburken Rusty har jag grävt för glatta livet. Jag har samlat skatter, slagits mot mutanter och grävt. Grävt, grävt, grävt. Drygt tre timmar senare var jag klar och hoppade direkt in på det andra spelet. Det är en senare blogg dock. Här och nu vill jag rekomendera dig att spela SteamWorld Dig om du inte har gjort det. Svenskutvecklat super-mys-pys-spel att gräva (HEHE) ned sig i under regniga vinterdagar.

Om du har spelat, gillade du?