Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska

Recensioner vilseleder oss!?

Skrivet av kimpa_85 den 30 november 2014 kl 16:15

I min senaste blogg så belyste jag problemen med Activision.
Jag tänker spinna vidare med saker som måste åtgärdas inom spelbranschen.

Gamereactor listade i veckan en lista på tio spel som varit trasiga vid release.
En lista jag förstår, men som utan tvekan väcker diskussion.
Jag har tagit del av några kommentarer på den artikeln och även svaren från exempelvis Petter Hegevall.

Problemen jag har är att folk som har speljournalistik som heltidsjobb, vilseleder oss spelare med recensioner som säger 8/10, 9/10 eller i några fall också 10/10 för spel som vid release är ospelbara.
Samtidigt som det blir fel att enbart beskylla journalister som skriver dessa recensioner.
Problemet är större än så. Jag anser att något behöver göras.

Att spel som CoD Advanced Warfare, Halo MCC eller Battlefield 4 får betyg som ens är i närheten av 8-9/10 i tidningar som exempelvis Gamereactor blir bara så fel. Listan kan göras väldigt mycket längre men jag väljer att fokusera på dessa tre färska titlar.

Jag förstår till hundra procent folk mina vänner, journalister eller andra folk som tycker att Advanced Warfare är en frisk fläkt och det är ett spel som går åt rätt håll jämförelse med Black Ops 2 och Ghost. Jag förstår att man älskar det 343 Industries gjort med klassikerna i Halo serien. Så även Battlefield 4. MEN.....

Mina grundförutsättningarna (i denna fråga) för ett bra multiplayer spel:
- Spelet ska ha fungerande servrar.
- Lag-compensation skall icke förstöra min online upplevelsen.
- Matchmaking måste fungera, max tre minuter ska det ta att hamna i en full lobby.

På dessa tre punkter så misslyckas AW på samtliga punkter. Medan Halo MCC och BF4 misslyckas med fungerande servrar samt dras med stora matchmaking problem.
Ett spel som ska upplevas till 90% online kan aldrig (i min värld) nå ett högre betyg än 5/10 om man
inte klarar av att uppfylla kriterierna ovan. Hur bra spelet nu än är i praktiken.

Att recensioner blir missvisande ligger såklart utvecklare/utgivare bakom till stor del.
Färskt exempel nu när CoD AW skulle släppas. Då bjuder Sledgehammer/Activision in spelvärldens journalister till ett event där journalister får spela Advanced Warfare under några dagar. Man får testa spelet i multiplayer men då spelas spelet över LAN. Givetvis kommer inte spelets online svårigheter att uppdagas där och då.

Andra exempel är när utgivare och utvecklare förbjuder journalister att publicera recensioner förrän på releasedag. Eller när man medvetet ej skickar ut recensionsexemplar förrän tätt inpå release.

Detta kombinerat med att samtliga journalister världen över stressar fram sina recensioner för att ligga steget före sina konkurrenter.

Samtidigt som vi konsumenter söker svar så tidigt som möjligt. Är det ett bra spel? Ett spel värt att köpa? För onekligen är det så att journalister styr försäljningen till stor del.
Kommer ju inte som någon chock att spel som tilldelas betyget 3/10 aldrig kommer upp i samma siffror som spelen som hamnar på 7/10.

Gemensam nämnare, alla ser om sitt eget hus i första hand.

- Utvecklare/utgivare vill försäkra sig om så bra betyg som möjligt.
- Journalister vill trycka sin recension före sina konkurrenter.
- Konsumenterna önskar (i många fall kräver) recensioner före release.

Är någon vinnare? Nej samtliga drabbas i slutändan på något vis.

- Tillslut så genomskådas utvecklare/utgivare.
- Journalister blir ifrågasatta när man sätter exempelvis betyget 9/10 på Battlefield 4 som första halvåret var helt ospelbart.
- Konsumenter köper spel som hyllas bland spelkritiker och i själva verket så är spelen ospelbara där på releasedagen.

Finns såklart en rad åtgärder för mig som konsument att applicera. Sluta va så het på gröten och vänta en vecka eller två för att lyssna av vad spelvärlden (utanför recensioner) säger om det nysläppta spelet.
Då kan man vrida på det och ifrågasätta utvecklare/utgivare varför spelen släpps innan dom har ett fungerande spel att släppa? En klart befogad fråga!
Man kan också ifrågasätta journalister som stressar ut recensioner när man vid detta laget bör ha lärt sig att spelen på releasedag, dvs spelen som deras läsare ska köpa för 599 kr alltför ofta är ospelbara vid release.

Alla har såklart en del i detta. Det man kan konstatera är att det är en tråkig utveckling!