Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska

Spelåret 2014 mina intryck

Skrivet av kimpa_85 den 28 december 2014 kl 11:04

En underbart härlig jul har det varit. Storebror med familj från Norge kom på besök över juldagarna samt att mina föräldrar varit här i vårt hus i Skatan (skärgården Sundsvall).
Efter allt firande tänkte jag försöka mig på en recension av mitt spelår. Kluven är ledordet.
Samtidigt som jag upplevt det bästa spelet sedan november 2007, så har spelåret 2014 erbjudit
besvikelse efter besvikelse.
Året inleddes med två nyinköpta next gen-konsoler. En importerad Xbox One samt en PS4.

Vi börjar med PS4 året. Där har jag främst spelat Infamous: Second Son, Killzone: Shadow Fall, Battlefield 4 samt The Last of Us Remastered. Killzone är ett okej spel men ska man vara helt ärlig så står det inte sig i den konkurrens som finns. Det är ett spel som fungerande vid releasen av PS4 i brist på annat! 6/10 får Killzone.
Jag skriver att Killzone fungerade "i brist på annat" eftersom det Battlefield 4 jag hade köpt var icke fungerande första månaderna online. EA och Dice ska inget annat än skämmas för sin release av Battlefield 4. Ett trasigt spel rakt igenom med icke fungerande servrar, samt en hel del buggar. Kan inte ge spelet något annat än kraftigt underkänt, 4/10. Återkommer till mitt resonemang kring det senare.
Nästa spel till PS4 är Infamous: Second Son, ett sandlådespel som verkligen är snyggt. Dock blir det snabbt relativt enformigt och uppdragen hade mer än gärna fått erbjuda lite mer variation. Spelet skänker mig dock några härliga speltimmar och får betyget 7/10.
Problemet för mig med PS4 2014, är att det varit för få intressanta exklusiva spel. Det spel jag spelet mest till PS4 är dock ett undantag. Jag pratar naturligtvis om The Last of Us Remastered. The Last of Us spelade jag igenom två gånger till PS3 men det hindrade mig inte från att köpa nyversionen till PS4.
Spelet är en magiskt spelupplevelse som alla bör köra igenom. Spelet ger mig rysningar nu när jag tänker tillbaka på det. Betyget kan inte bli något annat än 10/10.

Xbox One:
Jag köpte min Xbox Onei december 2013 med spelen Dead Rising 3, CoD Ghost och Fifa 14.
För att enkelt sammanfatta dessa tre spel så byttes samtliga in när Repsawn Entertainment skulle till att släppa sitt stora actionspel Titanfall. Spelet släpptes 11 mars i USA där jag importerade min One ifrån.
Körde spelet redan vid betan och fastnade direkt. Det är rakt igenom ett fantastiskt spel som erbjuder fps världen's, bästa handkontroll, högt tempo, otrolig balans, samt en bugg och laggfri spelupplevelse.
Respawn är dessutom helt fantastiska på att underhålla detta spel med uppdateringar och dlc paket.
Idag står jag på 3278 spelade matcher och 821h. Visst spelet saknar en riktig kampanj, men jag köper inte fps spel som Battlefield, CoD samt Titanfall för kampanjen. Jag vill åt online matcherna. Titanfall spelar jag än idag med mina vänner. Fantastiskt spel som verkligen förtjänar betyget 10/10.
Titanfall är för mig årets bästa spel och det spel jag spenderat mest tid med sedan CoD 4 Modern Warfare. Förmodligen ingen slump att det är samma snubbar som gjort spelen.

Några andra spel jag köpt under 2014 till Xbox One är Destiny, CoD AW och Halo MCC.
Dessa spel är samtliga stora besvikelser för mig. Spel jag haft så stora förväntningar på.
Destiny ett spel som i grunden kan bli hur bra som helst. Bungie som är fantastiska, har i vanlig ordning gjort ett väldigt stämningsfullt spel såväl grafiskt som musikaliskt. Det som fick mig att återgå till Titanfall var dock detta ständiga repeterande av uppdrag. Har ännu inte köpt dlc till Destiny som flera vänner talat gott om, får se om jag gör det lite längre fram. Spelet får betyget 7/10.

När jag spelar multiplayer fps finns det fyra punkter spelet måste uppfylla:
1. Servrar som fungerar. Ingen negativ lag compensation!!
2. Tight spelkontroll.
3. Spelet ska vara välbalanserat. (vapen, perks samt maps)
4. En bilduppdateringen på 50-60 fps.

På tre av dessa fyra punkter sviker CoD AW mig.
Lag compensation gör spelet ospelbart online. Spelet äv väldigt obalanserat då banorna är för små med dom nya rörelsera. Alldeles för många vapen, perks och killstreaks
Mer om detta i en tidigare blogg:
http://www.gamereactor.se/blog/kimpa_85/790994/#15979164

CoD AW är ett spel som till största del är gjort för onlinespel och där fungerar inte spelet tillfredställande för mig med fiberuppkoppling 1000/1000mb. Utan Activision/Sledgehammer har valt lag compensation som gör att folk i exempelvis USA och England får stora fördelar. Var även detta som gjorde att jag slutade spela Black Ops 2 och Ghost.
Mer om det i denna film:
https://www.youtube.com/watch?v=Dhp8b2GlWFA

Ska jag ge mig på ett betyg så kan jag tyvärr inte ge spelet högre betyg än 6/10. Just av anledningarna ovan. Samt att handkontrollen inte känns helt klockren. Känns väldigt kantig i jämförelse med exempelvis Titanfall.

Jag har i mina tidigare bloggar varit inne på problemen som lavinartat dykt upp detta spelår.
Där utgivare/utvecklare inte tar tillräckligt ansvar. Samt problemen med journalister som tävlar med varann om vilken hemsida/tidning som publicerar sin recension först.
Halo MCC är ett exempel, Assasins Creed Unity ett annat. Nedan följer några texter om Halo MCC.

Recension Halo MCC:
http://www.gamereactor.se/recensioner/201824/Halo%3A+The+Ma
ster+Chief+Collection/

Brevsvar angående Halo MCC:
http://www.gamereactor.se/brev/364874/V%E4rt+att+skaffa+en+
Xbox+One%3F/

Blogg Oliver Thulin angående Halo MCC:
http://www.gamereactor.se/blog/oliver+thulin/?page=1#803064

Varför länka dessa? Jo problemet är ju att journalister publicerar recensioner baserade på tester av spel hemma hos utvecklarna. Dvs över LAN. Recensionsexemplar i LAN miljö = problemfri version.
Så baseras journalistens betyg helt i sin ordning på den upplevelsen.
Är det rätt eller fel?
Detta har jag som sagt tagit upp i en tidigare blogg.

Många finner sig i detta och säger något i stil med "men spelet uppdateras ju med tiden". "Nu (månader efter release) fungerar ju spelet". Men herregud man ska väl ställa krav på tillverkare som säljer saker som kostar ca 600 kr/styck. Åtminstone gör jag det och kommer fortsätta göra det. Går jag till en klädbutik och köper ett par jeans eller en tröja för 600 kr, då skulle jag aldrig finna mig i att en knapp i gylfen är borta. Skulle någon ta med en tröja till kassan och betala dom där 599 kr för en tröja med ett hål mitt på magen? Skulle ni finna er i att kassörskan säger "jo men du kan komma in en annan dag, då vi är fler i butiken så lagar vi det åt dig."

2015 hoppas jag att både utvecklare/utgivare samt journalister tar större ansvar i denna fråga.
Spelen ska hellre skjutas upp än släppas i icke färdigt skick.
Det är önsketänkande av mig, fortsätter dessa problem får journalister mer än gärna vänta några dagar på sin recension så man hinner testa spelet i den miljö vi läsare kommer spela spelet. Dvs i hemmiljö. Är ju faktiskt helt ointressant hur spelet är över LAN.

Det jag slutligen vill säga med detta är att spelrecensionerna jag länkat i denna blogg inte förtjänar sina betyg. Ett spel som är så trasigt vid release likt Halo MCC samt Battlefield 4 ska inte kunna få betygen 8-9/10 då spelen är ospelbara i flera månader efter release. Hur stor nu potentialen än må vara. Betyget skall vara färskvara och då kan man inte ge ett hypotetiskt betyg anser jag.

Recension Battlefield 4: (Här har man dock lagt till en text angående hur trasigt spelet är)
http://www.gamereactor.se/recensioner/129714/Battlefield+4/?pag
e=2

En blogg som berör trasiga spel:
http://www.gamereactor.se/blog/kimpa_85/790994/#15979164

Som ni ser har jag inte haft möjlighet att spela flera av spelen som kvalar in på olika listor
över årets spel så detta är ju en högst personlig lista.

Önskar er ett gott slut och ett riktigt gott nytt år!