Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Instrumentala låtar för gymhjälten

Instrumentala låtar för gymhjälten

Skrivet av Kuato den 22 augusti 2019 kl 13:36

Instrumentala låtar som bygger upp en känsla av att man befinner sig mitt i ett träningsmontage, är ute på livsfarligt uppdrag eller gör entré för att ge skurken på käften är i princip det enda som jag lyssnar på när jag är på gymmet.

Gör man en djupdykning i retro wave-genrén finns det en hel del guldklimpar att hitta, här är några favoriter som går varma för jämnan (samtliga finns även på Spotify):

5.
Artist: Leo Birenberg & Zach Robinson
Låt: Like a Dance
Från Cobra Kai-soundtracket. Träffar helt rätt på alla plan med grava Kickboxer-vibbar.

https://www.youtube.com/watch?v=KRMk_ErCW0U

4.
Artist: Jeremiah Kane
Låt: Rising Dragon Fist
Märkligt namnval då man väljer att sampla "Sonic Boom" istället för "Shoryuken", men likväl en fet dänga.

https://www.youtube.com/watch?v=vUamrCWCOW0

3.
Artist: The Encounter
Låt: Frequency 140.38 & Zanzibar Breeze
Delad tredjeplats för dessa. Låtar för Metal Gear-torsken.

https://www.youtube.com/watch?v=jFQZJsjeOHk
https://www.youtube.com/watch?v=XOUhvUFXeW8

2.
Artist: Zone Tripper
Låt: Afterburner
Solid hjälte-känsla.

https://www.youtube.com/watch?v=WQndfoUnX-c

1. Artist: Nightstop
Låt: Drive-by Stalking

Suverän uppbyggnad till Stallones Judge Dredd-sampling 03:06 in i låten.
https://www.youtube.com/watch?v=L6ouRnpOea4

Karaktär i rampljuset: Pahn (Suikoden)

Karaktär i rampljuset: Pahn (Suikoden)

Skrivet av Kuato den 1 juli 2019 kl 18:56
This post is tagged as: Suikoden, Pahn, Karaktär i rampljuset

Det första som slår en med Pahn är hans utseende, som är av tämligen traditionell design.

Med sin Ryu-frippa och röda bandana vinner han inga originalitetstävlingar, men det var likväl en av anledningarna till att mitt 11-åriga jag - allvarlig Street Fighter II-torsk som jag var - direkt anammade honom som min favoritkaraktär i Konamis kult-klassiker.

Han är även, likt mig själv, konstant utsvulten och en av standard-replikerna när man snackar med honom i basen handlar om var hans mat är nånstans.

I sin roll som livvakt till protagonisten Tir McDohl (Tir är uppdiktat av Konami i efterhand, du väljer ditt eget förnamn) så är han en av de första spelbara karaktärerna som man lägger vantarna på. Pahn slåss med metallklor och är bestyckad med en sällsynt Boar Rune , vilken ger honom möjligheten att glida fram till fienderna i en sorts skuggmanöver och göra slarvsylta av dem med en bländande snabb serie attacker. Rent visuellt inte helt olikt Akumas Raging Demon.

Tidigt i storyn så behöver Tirs far, Teo (som är en av Imperiets generaler) dra ut i krig, och överlämnar ansvaret för sin son till en handfull trotjänare där Pahn ingår. Kortfattat så inleder Tir sin träning i Imperiet, men blir i sina uppdrag snart varse om dess korruption och hur otroligt illa folket behandlas av hans arbetsgivare. När han erhåller Soul Eater, en av de 27 sanna runorna som besitter makalös destruktiv kraft, tvingas sällskapet att fly staden med hjälp av en medlem ur motståndsrörelsen (Viktor) för att den inte ska hamna i Imperiets händer.

I samband med detta så byter Pahn av lojalitetsskäl sida till Teos armé, och är därmed inte längre spelbar för en tid. Detta är upptakten till en av mina favoritscener i spelet, som definierar Pahn väldigt väl som karaktär. Ambivalensen mellan pliktkänslan åt Teo och vänskapen till Tir slutar nämligen efter en tid i att det senare vinner när han beordras att tillfångata Tir; något som han vägrar att göra utan istället väljer att desertera för att ansluta sig till den rebellarmé som man nu har byggt upp.

Snart möter han emellertid åter Teo under ett anfall, där han utmanar densamme till en duell för att Tir med sällskap ska kunna klara sig undan. Förutsatt att du har levlat upp Pahn tillräckligt, skött efter hans vapenslipning och utrustat honom väl så är den är envigen möjlig att vinna. Om inte, så dör Pahn - och det var något som jag personligen vägrade att acceptera efter att ha blivit dängd med besked i första försöket, vilket resulterade i laddning av tidigare sparfil och ihärdigt grindande för att till slut vara stark nog att kunna nita det gamla åbäket och fortsätta mitt äventyr med Pahn som vapendragare genom resten av spelet.

Det är någon slags Boromir-effekt över det hela, med skillnaden att man faktiskt har möjlighet att påverka karaktärens öde.

När den sista bossen har bitit i gräset och slutsekvensen har rullat så får man som efterspel veta vad samtliga rekryterade karaktärer valde att pyssla med efter kriget. Pahn, likt sin förmodade förlaga Ryu, bestämde sig för att bli en vandrande krigare med mål att förbättra sig själv - även om det sägs att han återvände några år senare efter att ha bränt alla pengar (på mat, får man anta).

Är det inte klassiskt, så säg!

Topp 3: Önskade tribut-karaktärer i fightingspel

Topp 3: Önskade tribut-karaktärer i fightingspel

Skrivet av Kuato den 1 juli 2019 kl 15:19
This post is tagged as: Topp 3, Fightingspel, Tekken, Street Fighter

Verkliga förlagor som designinspiration till karaktärer i fighting-genren är inget ovanligt, inte minst i Tekken vars karaktärsgalleri har ett knippe figurer som är mer eller mindre kopior av befintliga personer.

Nedan följer ett urval individer jag gärna skulle se få ta del av tribut-behandlingen och stå modell för nya karaktärer i valfritt fightingspel, dels då de har utpräglade "stilar" att göra tekniker av men också en egen "look".

3.) Bas Rutten:
Trefaldig King of Pancrase och UFC's första europeiska mästare. En explosiv "striker" som har sabbat fler levrar än Systembolaget. Bas har ett förflutet som dörrvakt i Holland, och hans "Lethal Street Fighting" Self Defense System-video är smått legendarisk.

I spelet: Jag vill se en blandning av Pancrase-Bas och Lethal Street Fighting-Bas. Slag med öppna händer, förödande kroppsattacker och danska skallar. Dang-a-de-danga-de-dang!

2.) Bolo Yeung:
Mannen vars bröstkorg mest påminner om en massiv ändalykt flydde som fjortonåring kommunismen i Kinas fastland genom att simma till Hongkong. C:a ett decennium senare vann han Mr. Hong Kong-titeln i bodybuilding och blev kort därpå polare med Bruce Lee, som castade honom i Enter the Dragon.

Mest ikonisk är dock förmodligen hans roll som Chong Li i Bloodsport och det är just den "versionen" av Bolo som jag skulle vilja se förverkligad i spelformat.

I spelet: Rå, våldsam, kraftfull och nonchalant. Skyr inga medel för att vinna.

1.) Benny "the Jet" Urquidez:
Mannen som gav den snurrande hästsparken ett ansikte.

Kanske mest känd i mainstream-media för den suveräna fightscenen mot Jackie Chan i Wheels on Meals. Benny var/är oförskämt lik Patrick Swayze (vilken han även tränade upp inför inspelningen av Road House) och var en pionjär inom amerikansk kickboxning.

Benny har svart bälte i ett flertal kampsporter, däribland judo, vilket man ser tydligt i de matcher han gick där kast var tillåtna.

För Van Halen-intressenten är det värt att nämna att låten "Jump" är tillägnad Benny, då David Lee Roth tränade under honom - vilket också är anledningen till frontmannens otaliga hoppsparkar på scen.

I spelet: Hög rörlighet med sparkar, aggressiva slagkombinationer som går att länka till kast.

Övriga bubblare är Lucia Rijker, Don Frye, Butterbean och Martin Kove (Kreese).