Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska

Switch Lite verkar gedigen...

Efter månader av spekulationer så utannonserades idag en mini-variant av Nintendo Switch, och den ser ut precis som de senaste ryktena påvisade. Den ser väldigt gedigen, barnvänligt stryktålig ut i designen, tilltalar inte mig personligen då den ser väl opyntad och plastig ut, väldigt mycket typ barnsurfplatta för 599:- Trots att layouten påminner strikt om Plystation Vita, så finns där inget försök till att skapa någon typ av elegans, på den biten tycker jag stora Switch är mycket bättre med sitt mer propra, vuxna utseende. Men antar att Nintendo främst ämnar rikta in sig mot yngsta publiken med denna, så valet av design är väl relativt logisk ändå.

Med uppenbara stora bristen att öht. inte kunna kopplas till en TV, vilket går Lite rätt rejält på tvärs med själva namnet och konceptet Switch. Tabletop torde fortfarande fungera, men då endast med ytterligare köp av externt ställ, då Lite tyvärr också saknar kickstand...

Att helt skippa TV-mode tycker jag är en stor miss av Nintendo, men där finns fortfarande uppenbart värde i Lite-varianten för lokal wi-fi multiplayer och den skara Switch-ägare som i princip bara spelar bärbart, vilket gör att det i praktiken inte är en hybridkonsol likt originalet, utan snarare en renodlat bärbar konsol.


Dess identiska tjcklek med vanliga Switch och förmodat bibehållna fläkt, med tanke på luftelementen finns kvar, skvallrar om att den internt sannolikt är identisk med vanliga Switch, och att storleksreduktionen således enkom uppkommit genom att skärmstorlek och sannolikt också batteristorleken reducerats. Lite dåliga nyheter för oss som ser fram emot en Pro Switch med högre prestanda, då en sådan förutsätter viss revidering av själva Tegra X1-chipet. Jag personligen fortsätter dock att tro och hoppas på en Pro variant någon gång under första halvåret 2020.

Bra balans i sommar

Sommaren 2018 var ju som bekant ett rent helvete.
I stort sett inget regn på hela sommaren, tryckande värme veckor i sträck och svårigheter att sova ordentligt (plus vakna upp med uttorkningshuvudvärk). Då är då åtminstone jag betydligt nöjdare med den mer typiskt pursvenska sommaren vi haft så här långt. Svala nätter och kyliga mornar, strålande sol några dagar, men med temperaturer som ändock håller sig på betryggande avstånd från "smärtgränsen" 30 grader celsius. Det soliga vädret dessutom konsekvent varierat med mulenhet och en hel del regn. Precis som jag vill ha det. Nu hoppas jag att det någon dag också dyker upp lite trivsamt mysigt hagel, alternativt åska. Två personliga väderfavoriter...

Förstår att folk som älskar att vara helt passiviserade hela dagarna och bara ligga och förstöra huden i solen ogillar detta, men personligen är jag mer för att göra aktiviteter utomhus och har inget till övers med att känna mig kroniskt överhettad.

Två stora spel jag ska ge en ny chans

Månaderna har gått sedan jag gav upp på Rockstars storspel Red Dead Redemption 2. Men så senaste veckorna har ett svårdefinierat sug efter storslagna open world-spel varit påtagligt, och jag bestämde mig för att damma av PS4:an och köra igång igen så snart alla 100 patcher installerats. Jag vet inte vad det beror på, om spelet faktiskt blivit bättre med tiden eller om det bara är för att mina förväntningar är så mycket lägre nu än inför dess release, men med ny sparfil så uppskattar jag faktiskt RDR2 som jag inte kan minnas att jag gjorde när jag spelade det förra gången. Jag stör mig inte lika mycket på kontrollen, jag tenderar i högre grad att vilja utforska världen och jag finner actionpartierna skapligt underhållande. Fram till Fire Emblem släpps om lite mer än en månad så tror jag faktiskt att DRD2 ska få bli spelet jag nöter på.

The Witcher 3 spelade jag ganska intensivt när det begav sig, men jag tröttnade runt 40 timmar in, klarade aldrig ut det och köpte aldrig expansionerna. Nu är ju en version till Switch utannonserad och det känns onekligen som om gudarna helt sonika manar på att jag därmed ska ge det en till chans. Open world-formatet med mycket sidequest passar perfekt för bärbart, då de ger mig mycket bättre möjligheter att plöja ned tid i spelet regelbundet och CD Project verkar investera en hel del i portningen med 32GB fysisk kassett (inga nedladdningar) och en deluxeutgåva trots att spelet är fyra år gammalt. Trots att spelet var tungrott även på PS4 och strikt 30 fps, så ser det lilla vi fått se från Switchversionen rätt bra ut så här långt, detta kan mycket väl bli det stora bärbara open world-spelet man behöver i väntan på Breath of the Wild 2.

Breath of the Wild 2 på Nintendo Direct

Zelda: Breath of the Wild håller jag tveklöst på topp 3-listan över bästa spelen genom tiderna, och ofta när jag spelat det har jag nog rentav hållit det som det faktiskt absolut bästa spelet, rent magisk spelvärld och perfekt spelmekanik. Så det var förstås svårt att inte bli exalterad när stora överraskningen på Nintendos presentation var en riktig teaser, alltså inte bara en loga, på officiella uppföljaren. Härligt att det blev en riktig överraskning också som både är en stor sådan och kom helt oväntat. Att döma av det som visades så verkar det handla om samma spelmotor och troligtvis ungefär samma Hyrule, vilket borde kunna betyda att det inte är så långt bort in i framtiden som exempelvis Prime 4. Ser ut som om Hyrule efter Ganon står inför nya hot med ny antagonist och en något mörkare framtoning, likt skillnaden mellan Ocarina of Time och Majora's Mask. Spekulerande kan man tro då att livet börjat återgå till det normala efter den stora apokalypsen, kanske slottsstaden återuppbyggs och nya områden finns att utforska. Själv hoppas jag på att de går lite åt Twilight Princess-hållet där ondskan kommer smygande och man får en stämningsfull inledning i ett normalt liv i t.ex. Kakariko village. I och med att vildmakrskonceptet nu är utforskat i två år så hoppas jag också på mer fokus på questlines, resurshantering och andra förändringar som får det att stå ut från föregångaren. Men givetvis också mer vildmarksutforskande...

Vidare så visades både Animal Crossing och Luigi's Mansion, och jag kan konstatera sug efter båda titlarna.
Speciellt sistnämnda såg riktigt bra ut med flertalet efterlängtade funktioner, inkl. co-op. Men även Animal Crossing lockar då jag väntat på ett bra "evighetsspel" man kan pyssla med då och då på Switchen. Där får vi nog vänta ett bra tag på mer info då det är försenat till nästa år, men jag gissar på massor av crafting då det numera är standard i nästan alla spel känns det som. Ser fram emot att få reda på mer om t.ex. multiplayerfunktioner man kan ha kul med kollegor på jobbet med.

Bland tredjepartstitlarna var det mycket vi redan sett på t.ex. Bethesdas presentation, t.ex. nya Doom och Wolfenstein. Som jag gissade så avslöjades Witcher 3-portning. Jag är försiktigt kritiskt då det såg väldigt degigt ut (8GB kassett med 25GB dag 1-patch?), desto mer intresserad är jag av bärbart Alien Isolation (tyvärr inget gameplay visades på det, men jag hoppas på release i höst). Capcom agerade som vanligt märkligt med portningar av Resident Evil 5 och 6, två av de sämsta delarna i serien, när de istället kunnat konvertera ex. Resident Evil 2 Remaken (men det jobbet kostar väl mer än två sockerbitar och en kopp kaffe). Det är avlägsen tanke idag att Capcom och Nintendo var riktiga bundisar för drygt 15 år sedan, numera är det i princip bara överprissatta konverteringar som gäller med få undantag.

Totalt sett en bra Direct, även om jag saknar återkomsten av flera gamla stora Nintendovarumärken som Wave Race, Pilotwings. Men svårt att klaga när uppföljare till ett av de bästa spelen genom tiderna utannonseras...

Mina förväntningar på Nintendos E3-presentation

Jag tror definitivt inte på någon skräll från Nintendo ikväll (Direct-presentationen är 18.00 svensk tid).
Det handlar alltså bara om 40 minuter och fokus ligger bara på i år, alltså spel för sommaren och ett halvår framåt.
Fire Emblem Three Houses är sommarens stora release och mitt mest efterlängtade spel för i år. Det här är ju dock ett spel vi redan vet mycket om och där det kommer nya karaktärspresentationer då och då. Jag tror dock ändå att Nintendo kommer spendera minst tio minuter med att visa nytt material för spelet och kanske aktivera förladdningen ikväll. Detsamma gäller Pokémon Sword/Shield, det är utan tvekan vinterns största release och även här förväntar jag mig minst tio minuter, vilket enligt mig dock är onödigt då det nyss var en Pokémon Direct och finns gott om tid för att ha ytterligare en innan det är november...

Luigi's Mansion 3 är annars det nya spelet som Nintendo kommer fokusera på och här är jag riktigt hypad.
Hemsökt hotell är ju direkt briljant och jag väntar mig en generös trailer plus releasedatum som blir oktober eller december.

Övrigt då?
Antingen ingenting särskilt eller en större överraskning, kanske Platinum visar lite nytt och fräscht, kanske lite mer från Daemon X Machina. Möjlig överraskning tror jag dock är möjlig, och då sannolikt en port av Witcher 3, då det ryktats väldigt envist om det. Trots alla rykten i våras så ser jag det som uteslutet nu att Nintendo visar upp nya Switchmodeller, men det är ännu möjligt att sådana kommer till våren nästa år, i god tid innan det är dags för PS5 och Xbox, men då lär Nintendo visa upp dem tidigast i vinter för att inte störa försäljningen av nuvarande modellen. Jag tror också det fortfarande finns en chans för lite Microsoftmaterial på Nintendos Direct, men då i såna fall något mindre spektakulärt, kanske karaktärer från Cuphead eller Halo till Smash. Själv så skulle jag i det här läget vilja se något större från det så kallade Microsoft-Nintendo samarbetet, men det tror jag inte kommer utveckla sig ikväll. Förra årets Direct var ju så pinsamt dålig att Nintendo lika gott hade kunnat skippa E3 helt, det räcker faktiskt med Luigi's Mansion 3 för att överträffa fjolåret...