Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska

Oacceptabelt slarv bland spelutvecklare

För min del är det en stor gåta hur man kan släppa i princip helt trasiga spel som nästan får Gamereactors webbsajt att framstå som ett under av optimering och klockren funktionalitet. ofta till fullpris, utan att utvecklarna tappar ansiktet helt hos både plattformsägaren (Nintendo, Sony Microsoft), som får del av det dåliga ryktet när trasiga spel finns licensierade på respektive konsols webbutik. Några utvecklare, inkl. Nintendo, gör det enligt mig enda självklara och försenar spel som inte är helt hundra så att de åtminstone är fullt spelbara på releasedagen, något som borde vara standard, annars borde man faktiskt få tillbaka pengarna utan trassel.

Köpte idag Ion Fury på konsol och såg fram emot Duke Nukem 3D-artad action, bara för att tappa hakan till faktumet att spelet inte inkluderar inställning för inverterat sikte. Vilket gör spelet helt ospelbart för mig då jag inte kan ställa om min hjärna till att orientera sig på det sättet och efter lite googlande så framgår det alltså att det är helt oacceptabelt slarv som ligger bakom och som borde inneburit en varning i spelbeskrivningen på Nintendos eshop, eller ännu bättre att releasedatumet skjutits upp tills Nintendo godkänt en patch. Portningsteamet som haft hand om konsolversionen hade nämligen glömt bort att ändra från musinställningar till gamepadinställningar i menyn för inverterat sikte. Hur i hela friden de kunde missa att gå igenom sitt script för spelkontrollen en extra gång innan de lanserar ett spel är för min del helt ofattbart och ett exempel på slarv som inte borde anses vara acceptabelt, och utvecklare som gör en sådan tabbe borde verkligen kompensera oss som nu måste vänta säkert en vecka till för att kunna spela.

Huntdown släpps den 12:e!

Ett av mina mest efterlängtade spel är ÄNTLIGEN färdigställt och släpps till Switch, PS4, One, Epic Store om endast 9 dygn. Vänligen se den nästan löjligt läckra releasetrailern, som enligt min åsikt uppvisar något av den snyggaste 2D-grafiken någonsin med en fantastisk 80-talspresentation...!

https://www.youtube.com/watch?v=E8kiNXbth_I

Carl Barks vs. Don Rosa

Jag bestämde mig häromdagen för att göra en jätteinvestering i inbundna årgångar av klassiska Kalle Anka och co. Carl Barks växte jag upp med, så där visste jag ju vad jag hade att förvänta mig. Don Rosa har jag däremot alltid varit skeptisk gentemot vad gäller teckningsstilen, då han i regel klämt in fler rutor per strip och sida jämfört med Barks, vilket medfört att jag inte riktigt gillar teckningsstilen. I alla fall så tänkte jag passa på nu att göra en ordentlig djupdykning i klassisk Kalle Anka, så jag köpte i princip så många årgångar från slutet av 50-talet och framåt av Carl Barks som gick att få tag i (de är ganska svåråtkomliga av någon anledning, förutsätter att de trycker upp de inbundna årgångarna varje år ändå). Så ville jag börja ta mig an Don Rosa också, så jag köpte några omgångar av Joakim Von Ankas liv och äventyr.

Man kan väl kort sammanfatta stilarna som genom att jämföra med Kalle Anka-televisionen man växt upp med. Carl Barks påminner om de där gamla korta avsnitten 'Walt Disney Presents Donald Duck', med humoristisk situationshumor och ganska få karaktärer. I princip bara Kalle och Kajsa. Ankeborg i gammaldags 40/50-talsstil. Ungefär som albumen, väldigt grovt förenklat. Carl Barks serier har förstås mycket fler karaktärer, inkl. knattarna. Det är dock relativt ofta 'vardagliga situationer', det heter situationshumor, väl? Med fiske, jobbsökande osv. Ankeborg framställs också som väldigt gammaldags stad, man ser sidokaraktärer som har gammaldags yrken, inkl. gräver diken för hand och sådana saker.

Don Rosas serier kan nog mer jämföras med modernare tv-serien Duck Tales från 80-talet. Jag tror också många av avsnitten i Duck Tales är baserade på Don Rosa-episoder. Det är betydligt mindre vardaglig situationshumor och med fokus på äventyr. Jag gillar fortfarande Barks bäst rent generellt, men flera av de större äventyren Rosa tecknat hör ändå till mina absoluta favoriter, inte minst episoderna ur Joakim Von Ankas liv med guldgrävandet i Klondike. Ankeborg framställs också som en blandning mellan klassiskt och futuristiskt, och är ungefär likadant som det är i europeiska Kalle Ankas pocket.

Dags nu för Arma 4

Vi är nog många som minns, på den tiden" närmast ultrarealistiska krigssimulatorn Operation Flashpoint. Det var alltså 2001 Bohemia Interactive levererade en närmast löjligt stor öppen spelvärld, trovärdig ballistisk fysik och en hel uppsjö av avancerat halv-strategispel kombinerat i en trots allt skapligt välkomnande mysig östeuropeisk spelvärld, med ett realistiskt krigsscenario värdigt Tom Clancy (nästan).
Kanske jag inte tänkte så mycket just på dessa detaljer när man spelade det som 13-åring, men när man återbesöker spelet idag slås man verkligen hur otroligt långt före sin tid spelet var.

Sedan dess har ju Operation Flashpoint-konceptet gått vidare till spelserien Arma.
Första delen ger jag inte så mycket för. Spelvärlden var tråkigare, scenariot fånigare och soldatkompisarna minns jag inget av, medan jag såväl minns gruppbefälet i OFP tidiga uppdrag och den där vapentoken som stavade 'gräs' fel. Det kändes inte lika trovärdigt. Arma 2 däremot återvände till rötterna och det är också där jag är fast nu. Det finns ingen annan utvecklare som gjort ett single player-krigsspel med samma känsla. Trots att karaktärerna är lika gräsligt fula och vrider sina stackars halsar i samma abnorma vinklar som i gamla Operation Flashpoint (plus på pricken lika buggig och märklig AI), så finns det en trivsam personlighet i ens soldatkompisar som gör att man bryr sig om dem ute i fält och under de obligatoriska vilopauserna mellan uppdragen. Man blir t.om. lite ledsen i ögat när en npc-pilot får frispel och kraschar sin helikopter rakt in i en bergsvägg (kul också dock).

Arma 3 kändes som en mellandel precis som ettan, så vad jag väntar på och hoppas med Arma 4 är ännu en återgång till rötterna. Bortser man från tekniska problem så är konceptet som sådant verkligen klockrent och det behövs helt enkelt inga grekiska öar eller framtid anno 2030. Kalla kriget eller möjligen någorlunda nutid med Nato versus Ryssland eller ryssallierad despot är helt enkelt de perfekta konflikterna för denna spelserie och det bör liksom OFP och Arma 2 utspela sig på östblocket. Komplett med invånare som ser ut som att komma direkt från antingen Resident Evil 4 eller som man såg ut på landsbygden i Europa 1912. Knäppa animationer och märkliga ställningar kan de gärna behålla för charmens skull, men vilken otrolig krigsupplevelse det skulle kunna bli med slipad AI, rollspelsinslag (som man provade på lite under Arma 2-kampanjen) och en lång rad förgreningar av kampanjen som påverkas av hur man sköter sin trupp och sina uppdrag.

New Horizons, förbättringsönskemål

Att nya Animal Crossing är fantastiskt skriver nog de flesta under på. Men det har helt klart en del stelbenta funktioner och en hel del som av oklar anledning fattas, men med Nintendos snabba utbyggnad av spelet så hoppas jag på stor förbättringspotential. Här är min önskelista:

1. Kosmetiska föremål med spelunderhållningsfunktioner

Jag tänker mig fotbolllsmål och fotboll som man kan använda till att spela just fotboll. Jag tänker mig att man kan köpa eller crafta en roddbåt att ha vid bryggan för att ge sig ut på djuphavsfiske av lite ovanligare fiskarter. Jag tänker mig att man kan köpa läsk från läskmaskiner, göra längre egen musik med musikapparater, spela kort och brädspel med öinvånarna och besökare med olika kortlekar för olika kort- och brädspel etc.
Man skulle på ett bräde dubbla mängden saker att ägna sig åt på ön genom bara dessa funktioner, och det är ju i pricip bara fantasin som sätter gränserna...

2. Bygga stigar/vägar och staket diagonalt

Att bygga om sin ö och pynta den är ju de kanske viktigaste funktionerna i New Horizons, så låt oss då göra det lite mer fritt för att få sin ö att se ut mer exakt som man vill ha den...

3. Förenkla byggfunktionen

Det är otroligt kul att bygga om floder och så, men det är helt klart också rejält frustrerande ibland. Detta skulle enkelt kunna lösas med att fila lite på själva funktionen man använder för att planera om ön. T.ex. tänker jag mig att fylla på respektive demolera landsmassa borde göras med två olika knappar, så slipper man hela tiden råka göra tvärtom gentemot vad man avser göra.

Fler önskemål?