Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Jag älskar dijon!

Jag älskar dijon!

Efter ett par dagar inlåsta så var det rätt trevligt att morsa på solen igen. Lyckades också deala bort en skogspromenad mot mat. Blev att testa Barrels. Tycker personligen att hamburgare borde komma med taglinen: Gott men inte SÅ gott. Det är ju gott men hypen är ju snudd på absurd jämförd med annan mat i prissegmentet. Dijon däremot är det bästa som finns. När Barrels myst på lite dijon på en burgare blev det dags att bryta en av mina principer. Att aldrig blogga om en burgare.

HQ
Deathloop och kejsarens nya kläder

Deathloop och kejsarens nya kläder

I vanliga fall tycker jag det känns som att de flesta recensenter brukar ha hyfsat lika åsikt och ligga rätt nära varandra. Det kanske diffar en till två pinnar på betygsskaln men ungefär i samma fil brukar de flesta köra. Sen är det alltid någon som ska sticka ut. Som alltid ska vara lite egen eller som bmåste vara lite bakom fllötet. En sån gök trodde jag att jag hade stött på när jag hade spelat två timmar Deathloop. Det där balla nya spelet jag hade sett fram emot så mycket. Den, som jag trodde, var helt ute och cyklade var ingen mindre än våran egen Johan Mackegård. I sin recension gav Johan Deathloop en liten neslig sexa. Tji fick jag.

När jag hade spenderat kanske fem-sex timmar med Deathloop skrev jag om lite olika plus och minus med spelet på en instagram jag hade för skrivande innan jag fick flytta in på Gamereactor med de stora killarna och tjejerna. Jag nämnde tidsloopen, vapnen, designen och spelkontrollen som plus. Att jag nämnde designen är väl det enda jag inte skäms över idag. På minussidan lyfte jag att fienderna kändes kartonglätta, det den tekniska biten och att väl mycket tids lades åt att peta i menyer.  Johan hade nog också hamnat rejält på minussdan där och då också. Nu får jag dock revidera mina tankar och ord.

Om vi börjar med spelkontrollen och hur det var att hoppa teleportera runt sig i världen så kändes det som att precisionen var bra mycket sämre än i Dishonored 2. Ibland kändes det väldigt oklart om ens karaktär skulle ta tag i den där avsatsen man siktade på eller göra ett riktigt magplask. Var det slumpen som avgjorde? Om jag väl lyckades hoppa rätt så dog jag väl ändå av en mer eller mindre osynlig mina. Deathloop kändes sådär oprecist som ett actionspel i förstapersonsperspektiv ibland kan göra. 

Om vi hoppar fram till själva tidsloopen så var det ju den stora snackisen. Jag beskrev den som positivt utifrån att den inte var rörig. Sug på den karamellen lite. Det positiva var att den INTE var rörig. Det stämmer förvisso men är  inte  heller något bra får jag säga med facit i hand. Den är inte mycket mer än maskerta farmande och backtrackande. Du spelar samma bana flera gånger för att få fram minamal skillda i resultat. I roguelikes finns ju en nerv i omspelandet  genom att det är dö och börja om från början. I Deathloop får du bara spela om en variant av en bana du redan spelat tre gånger utan särskilt mycket att förlora om du dör. Att uppgradera dina slabs (prylar som ger dig särskilda krafter) tvingade dig till regelrätt farming och var inte alls särskilt kul. Nej det blev ingen spännande rogulike-variant utan mer att få börja om en tisdag  för att gå till kassan på ICA.

Men vapnen då? De saknade precision och var egentligen inte så spännande att använda. De såg förvisso rätt kul ut men varken de uppgraderade varianterna eller vanliga var speciellt tuffa att använda. Duelsense får väl en liten eloge här för den haptiska feedbacken lyckades lura mig till att vapnen var bra ett tag åtminstone. Andra spel gör dock detta mycket bättre.

Designen vill jag dock inte klaga på. Jag tycker fortfarande den är riktigt härlig. Trotts att spelet tekniskt inte är någon direkt pärla (kika lita på den gröna röken i hangaret och försök att le efter) så tycker jag fortfarande om att vila ögonen på den värld som målas upp framför mig.

Den artificiella intelligensen var något många var fundersamma över. Var den dum för att öka spelbarheten och ge spelaren möjlighet att spela lekfullt eller vara den bara dum? Med tanke på att den nu gjorts om kan vi ju gissa på det senare alternativet.

Jag hade nog gett spelet åtta eller nio i betyg efter de där fem timmarna. Det är lätt att bli bländad av ett nytt fräscht spel utan att hunnit riktigt grotta ner sig i det. Jag blev säkerligen påverkad av de fina recensioner jag läst innan som fick mig att felaktig muttra över Johans recension som jag idag håller väldigt högt. Den sexan och Johan som synade att kejsaren var naken står jag idag helt och fullt bakom. Spelet är inte kasst men det är vekligen inte ett mästervärk. Ge er hellre på Dishonored eller Dishonored 2, det kan ni göra utan att slänga mer pengar än vad en Gamepass-prenumeration kostar. 

Torsk för Fnatic mot Astralis

Första matchen CS av lite dignitet för året är precis avslutad. Var riktigt spänd på att se hur det skulle gå för svensk/engelska fnatic som börjat klättra igen efter en djup svacka och sen är det också intressant att följa Astralis rätt nya lina. 

Tyvärr blev det en ganska antiklimaktisk upplevelse för mig då jag kom in på sista kartan och det var väl inte särskilt välspelad sådan. Mycket slarv och torskade rundor gevär mot pistoler. Gla1ve i och Brollan hade ett par fina rundor förvisso men jag måste säga att det inte var super kul att kika på. Mitt fokus var kanske inte på topp heller så missade en hel del. Jag har alltid hoppats lite på att det ska släppa för Lucky i Astralis men det värkar inte som att den unga dansken kommer lyxas axla rollen med den gröna kanonen dev1ce lämnade efter sig, inte ens nästan faktiskt. Jag hoppas att de två föredetta absoluta topplagen ska komma tillbaka men det verkar dröja.

Håll i hatten vad gott!

Håll i hatten vad gott!

Lika gott igen och perfekt tvårsfirande med sambon! Redaktör Petter undrade sin vana trogen när den friterade kycklingrullen kommer in från sin utpost i republiken Jämtland. Har inte hjärta eller självförtroende nog över min plats som skribent att sucka så vi får alla le och hylla Jämtländska Republikanska Armén som svar.

Dags för Sushi Sho om 1t 32 min, Michelin firrar från himlen

Dags för Sushi Sho om 1t 32 min, Michelin firrar från himlen

Har räknat ner timmar i veckor tills jag får äta på mitt absoluta favoritställe igen, Sushi Sho. Bordet bokades för någon månad sedan och snålvattnet har runnit sen dess. Det är otroligt vad mat kan vara ibland. Är ni i Sveriges enda stad se till att boka bord om plånkan tillåter (är tyvärr inte riktigt gratis). Jag kommer snart grina med en bit rå fisk hängande i mungipan. LYCKA!

P.s. Uttalas Sushi "tjååå".