Google Stadia, Playstation Now och Project xCloud. Vad har alla dessa produkter gemensamt? Jo, det är löftet om molnspelande.
Nu har Google äntligen visat upp sin spelsatsning, som många redan hade spekulerat så var det inte en konsol utan istället en satsning på en molnbaserad tjänst. En kort genomgång, tanken är att Google sätter upp burkar i deras datacenter med nog mycket kräm för att kunna köra en 10,7 tflops maskin som du mer eller mindre lånar över internet till din TV, mobiltelefon eller surfplatta via ditt Google konto. Tanken är att du ska kunna spela de nyaste AAA spelen utan att faktiskt behöva köpa en maskin som sköter beräkningarna lokalt mot en mindre kostnad.
I teori låter ju detta som lösningen till en av inträdesbarriärerna som spel just nu har. Tänk om du sitter på Youtube och tittar på den senaste Assassins Creed Odyssey trailern och tänker - "Fan det hade varit coolt att köra", det enda du skulle behöva göra är att klicka på en knapp på hemsidan så transporteras du in i spelet och kan börja utforska Grekland. Allt detta inom 5 sekunder från ditt knapptryck, enligt Google själva. Låter perfekt inte sant?
I den riktiga världen så kommer detta vara en riktig kamp för alla inom molnmarknaden, på grund av den anledningen som separerar spel från andra medium av underhållning, interaktionen. Låt oss säga att du står öga mot öga mot en fiende i Odyssey, när du klickar in attack knappen så ska det knapptrycket registreras av din kontroll, sedan skickas hela vägen till din maskin i datacentret för att den sedan ska skicka tillbaka videoströmmen så att du ska se din karaktär veva med svärdet. Fungerar inte detta mer eller mindre felfritt så betyder det att man kommer känna eftersläp, oavsett vad Google själva säger.
Då är ju den största frågeställningen, kan detta lösas? Testar jag till exempel att slänga en ping till Google Sökmotor så varierar svarstiderna mellan 5-8 ms. Detta hade inte varit märkbart i ett spel som körs i 60 bildrutor i sekunden över en stream för den vanliga svensson gamern. Detta är ju då med optimala förutsättningar, en nätverkskabel direkt in i datorn samtidigt som jag sitter i Stockholm.
Under det testet som Google hade under hösten som gick under namnet "Project Stream" så kördes Assassins Creed Odyssey i Full-HD med en begränsning på 30 bildrutor per sekund. Latensen från detta var klart märkbar, men den generella uppfattningen var att det i alla fall var spelbart. Värt att tillägga är att Google lovar 4K 60 fps med HDR stöd till alla(?) spel vilket absolut kommer hjälpa med latensen samt att framtida planer siktar på 8k 120 fps.
Hur man än gör så fallerar moln drömmen om inte Google lyckas få ner fördröjningen mellan din enhet och Googles datacenter till under 16 ms(en bildruta). Det är ju detta som har dödat tidigare satsningar på samma produkt(On-Live till exempel). Detta var bara lite små tankar kring Stadia, är sjukt intresserad av vad de kan åstadkomma med deras nätverksinfrastruktur när de väl släpper Stadia senare i år. Om det är någon som kan få detta att fungera så är det Google.