
Säg ett datum, vilket som helst. Där och då nåddes kulmen av svensk humor. När Killinggänget på ett sådär omöjligt folkligt sätt dansade in i alla våras hjärtan med Nilecity 105,6. Dagen till ära så finns det därmed inget bättre klipp att titta på än när två sjungande koreanska adoptivpäron tar en promenad på the wahssaaa.
Hur många gånger har du spanat in klippet idag och vilka är dina finaste minnen av Nilecity?
Kronjuvelen i F1-kalendern brukar man ju säga. Loppet som alla förare vill vinna men samtidigt också verkar avsky. Kvalet i Monaco är förvisso alltid fantastiskt och på den fronten finns det egentligen inget att klaga över. Men när det kommer till själva tävlingen efterföljande dag, bara skjut mig.
Där fanns väl en gnutta hopp att årets upplaga av Monaco skulle kunna bli lite mer intressant tack vare det extra påtvingade stoppet. Men icke. Det hade i all ärlighet inte spelat någon roll ifall varje förare hade tvingats till tio däckbyten, inte så länge banan är som den är. För i kombination med de aningen för stora bilarna är Monaco inget annat än hopplöst. En urbota tråkig kortege av svindyra tävlingsbilar som rullar fram i reducerad hastighet.
Jag kan ärligt talat inte förmå mig att yttra ett enda positivt ord om Monaco längre. Något fundamentalt behöver ske för att återigen göra F1 underhållande längs de slingrande gatorna. För som det är idag, så är Monaco bara en plats du vill synas på. Ett tillfälle för de med djupa fickor att glassa runt och gnugga rygg med andra likasinnade.
Det spelar inte längre någon roll att Monaco är klassiskt. För att fortsätta med detta skrytjippo i fler år till, utan någon fundamental förändring är bara skandalöst och ignorant mot oss fans av sporten. Tvinga alla förarna att köra med go-karts istället. För detta går inte.
Vad anser du behöver göras för att komma till rätta med Monaco. Skrota loppet helt, rita om banan eller något annat?
Det var nog en av de sjukaste omkörning jag sett på länge. Franz Hermann, på utsidan av Piastri och resten var som man brukar säga historia. Det annars så stela och trista Imola var ett osedvanligt spektakel som bjöd på det mesta mellan himmel och jord. För när man trodde allt var klart, med Max i ledningen och 20 sekunder till godo till Piastri. Då rullade säkerhetsbilen ut och allt ställdes på sin högkant.
Men inget, verkligen inget kunde rå på Holländaren idag och för en gång skull denna säsong så fungerade Red Bull-maskineriet som om det vore 2022 igen. Ärligt talat kan jag inte minnas sist som jag faktiskt skrek framför TV:n på samma sätt som när Verstappen norpade ledningen från Piastri. Fullständigt vansinnigt och inte ens Sky Sport, den annars så brittiska och Max-kritiserade kanalen, kunde hålla tillbaka superlativen. Årets omkörning? Ja, högst sannolikt.
Men McLaren fumlade också, det går ej att förneka. Det märkvärdigt tidiga däckbytet för Piastri var dett av dessa där man aldrig ens ifrågasatte Australienarens förfrågan om att få ett par nya sulor till bilen. Självfallet skulle de tvingat honom att stanna kvar ute ett antal varv till och exakt samma märkliga, direkt fatala beslut togs hos Aston. Men å andra sidan, de är inte direkt kända för sin strategiska briljans så inget nytt under solen. Bara en väldigt, väldigt tjurig Fernando i slutet av loppet som ännu en gång gick poänglös. Stackaren.
Kudos till Ferrari också, inte bara Hamilton och Leclerc men även stallet som genomförde ett strålande lopp efter det direkt katastrofala kvalet igår. Faktum är att det inte var långt ifrån en pallplats för Hamilton som under de sista varven kom allt närmare den desperat kämpande Oscar vars däck officiellt hade kastat in handduken. Märkligt mycket slitage med tanke på hur väl McLaren annars behåller livet i sina gummisulor.
Mercedes hade också ett väldigt märkligt lopp, och frånsett Kimi som tråkigt nog tvingades parkera sin bil så fanns det till synes inget tempo alls i silverpilarna. Sen hjälpte det väl inte heller att TV-sändningen verkade glömma bort att de helt existerade och Russell körde runt i någon form av ingenmansland där han slutligen rullade över mållinjen som sjunde bästa bil.
Vad mer? Hadjar fortsatte att briljera, fullständigt strålande körning av honom och likaså från de båda Williams, inte minst Albon som klämde till med en femteplats. Makalöst vilken skillnad några säsonger under ny regi kan göra och jag hoppas innerligt att man kan bibehålla samma uppåtgående riktning även under de nya reglerna nästa säsong.
Vad tyckte du om gårdagens lopp?
Hur skulle det se ut ifall Sauron hade fått för sig att tillverka högtalare? Antagligen hade resultatet landat rätt nära amerikanska SVS senare och rejält tilltagna Ultra Evolution Pinnacle, de mullrande tornen från Mordor.
Vill-ha-faktorn har varit direkt oanständig under många månader nu och det blev i slutändan att jag kuvade mig för de allt annat än blyga pjäserna. Beställning gjordes från Hembiobutiken, vilket resulterade i ett mer än ansenligt kolli som väntade på mig utanför dörren en vacker kväll för ett antal veckor sedan. Sen ska det väl sägas att jag egentligen inte hade någon som helst anledning att uppgradera eller byta ut de gamla högtalarna.
Mina tidigare Monitor Audio Gold 300 har varit enastående. Men efter nästan tio år så kändes det som att något fräscht var på sin plats, en lite lekfullare ljudprofil som var lite annorlunda mot vad jag tidigare varit van vid. Att ljudmässigt måla in sig i ett hörn är helt enkelt inte något jag vill göra, att våra utforska och experimentera är halva grejen. Inte minst för att faktiskt komma till sans med vad man faktiskt gillar och inte gillar när det kommer till ljud.
Trist då att jag lyckades sabba ryggen i samband med allt som skulle flyttas runt och göras av med för att få plats med SVS-högtalarna. Så efter att ha krälat runt hemma som en skadeskjuten pensionär så fick jag äntligen bukt med smärtan. Så nu har jag äntligen faktiskt kunnat koppla in och sätta saker på sin plats, men inte minst kunnat börja lyssna och i sanning njuta av dessa spektakulära monster.
För låt mig vara tydlig här. Pinnacle är byggda som pansarvagnar och spelar som en balettdansös med stålhättor. Det går otroligt lågt, frekvenser som kryper längs golvplankorna, smyger in i ryggmärgen och masserar dina inre organ. Designen är dessutom förvånansvärt elegant, om än något som kanske inte faller alla i smaken med sin unika kurvatur. Men det är smart, brutalt och inte minst välspelande. Aldrig har jag tidigare varit med om frontar som varit kapabla till att projicera på detta vis.
Så nu ska de spelas in, men inte minst också expanderas med en centerhögtalare i samma serie för att ge dialog lite mer förankring. Självfallet krävs också en del akustikbehandling, vilket är en vetenskap bara i sig. Men det blir kul, inget eldar på en som något “projekt” att pilla med när lusten faller på.
Vad kör du för högtalare hemma?
Dra åt helvete vilken trailer. Vice City glöder återigen och Rockstar visar precis vart skåpet ska stå. Som sig bör valde man att slentrianmässigt stealth-droppa nästa inblick i världshistoriens mest efterlängtade uppföljare. En visuell fest som frustar av stämning och detaljrikedom, där den tidigare 80-talsstilen har ersatts med en mer samtida estetik, även om de nostalgiska inslagen fortfarande skiner igenom.
Mina förväntningar har varit skyhöga sedan den första trailern släpptes, och denna nya berättelse, med Jason och Lucia i spetsen, ser ut att ge oss mer av Rockstars patenterade, träffsäkra fingertoppskänsla. Jag är 100% pepp på att dyka ner i brottets värld ännu en gång, och den där lilla förseningen spelar mig mindre roll. Det finns gott om annat att underhålla sig med fram till den 26:e maj nästa år, och jag har fullt förtroende för att Rockstar ännu en gång kommer att ge oss en så där härligt slipad, sylvass upplevelse som utklassar det mesta annat.
Jag är redo att återigen bli golvad, är du?