Svenska
Blog
Pitstop: F1 2024 Bahrain Grand Prix

Pitstop: F1 2024 Bahrain Grand Prix

Säsongens första lopp blev en minst sagt dominant seger för Red Bull och den ständigt lika imponerande Max Verstappen. Man kan inte annat än lyfta på hatten för hans direkt övermänskliga förmågor bakom ratten och undertecknad kommer, bristen på spänning till trots, njuta fullkomligt av varje sekund. Vi bevittnar en förare på en helt ny nivå, och en talang vars motstycke sporten sannolikt inte kommer se igen på flera generationer. 

Men jag förstår så klart folks frustrationer, efter den olidligt täta 2021-säsongen där världsmästartiteln först avgjordes under det avslutande loppets klämtande sista minuter så framstår allt annat som ganska grått och trist. Bakom Max var det däremot betydligt tätare och tidsskillnaden mellan Sergio Perez i den andra Red Bull-bilen, Charles och Carlos röda Ferraris, de två silver-svarta Mercedes-kärrorna och även till viss del McLaren-bilarna. Ja, den var inte stor. 

Låt mig även påminna om att detta bara var säsongens första lopp, och att året dessutom kommer bjuda på rekordmånga evenemang. Bahrain var dessutom en bana som historiskt brukar passa Red Bull väldigt bra, lägg därtill de problem som de två Mercedes-bilarna brottades med genom loppet, och som begränsade deras hastighet rejält. Lägg därtill de problem som Charles hade med sin Ferrari och dess överhettade bromsar så tror jag nog att det ännu är på tok för tidigt att döma ut säsongen.

Med det sagt så var årets race i Bahrain knappast något som kommer att gå till historieböckerna och snarare var direkt händelselöst. Jag vill dessutom dra mig till minnes att detta var första gången alla 20 bilar lyckats ta sig över mållinjen under säsongspremiären. Så om inte annat går det definitivt att konstatera att tillförlitligheten i dessa moderna F1-kärror aldrig har varit bättre. Till och med starten var osedvanligt lugn frånsett en mindre kollision mellan Nico Hulkenberg i hans Haas och Lance Stroll i sin Aston Martin.

Tydligt är i varje fall att fältet nog aldrig varit tätare, vilket i sig bådar väldigt gott inför säsongen och det kommer bli riktigt spännande att följa striderna mellan Ferrari, Mercedes, McLaren och Red Bull. Aston Martin verkar tyvärr fallit tillbaka i fältet efter föregående års sensationella uppryckning och ser ut att få nöja sig med att vara femte bästa teamet 2024. Om nu inget radikalt lyft sker så klart. Haas ser dessutom inte alls ut att vara så hopplöst utdömda som vi alla trodde på förhand och stallchefen Komatsus fokus på långdistanstest ser ut att ha gett resultat.

RB ser även de ut att ha tagit ett steg fram och kommer helt klart ha chans till en handfull poäng under året, huruvida detta blir tack vare Yuki eller Ricciardo återstår så klart att se. Men tydligt är att den japanske föraren fortfarande verkar ha en del problem med sitt temperament, och borde verkligen ta och lära sig tagga ner ett snäpp eller två emellanåt. Passion i stundens hetta det köper jag men med tanke på att de flesta andra i varje fall för det mesta lyckas hålla en god nivå över radio så borde ju även Yuki kunna klara det.

Tydligt är också att Alpine har stora, stora problem och deras två bilar var hopplöst efter jämfört med resten av fältet. Inte heller hjälper det att teamet blöder personal och strax efter loppet offentliggjordes det att två högt uppsatta nyckelpersoner som varit ansvariga för bland annat aerodynamik har lämnat stallet. Där finns med andra ord en överhängande risk att Alpine kommer få finna sig i att strida i tabellens absoluta botten om inte någon monumental förändring sker under året, och man kan inte annat än tycka lite synd om Ocon och Gasly.

Men vem vet, kanske blir resultaten under nästa lopp något helt annorlunda, och vi behöver tack och lov inte vänta speciellt länge för redan nästa helg smäller det igen när Saudi Arabia Grand Prix går av stapeln. 

Vad tyckte du om säsongens första lopp?

 

HQ