Svenska
Blog

Spelmoment att uppleva (68)

Tidigare spelmoment:

1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67
_____________________________________________________

Castlevania II: Simon's Quest
What a Horrible Night to Have a Curse
_____________________________________________________

James Rolfe kallade en gång i tiden Castlevania II: Simon's Quest för "the unholy fuckness". Den arga TV-spelsnörden är alltså inget fan, och självklart förstår jag honom. Simon's Quest har en rad problem med sin spelmekanik. Det finns mer grind än vad det gör i de flesta japanska MMO-spel. Man samlar hjärtan för att kunna köpa nya föremål, men dör man så blir man av med alla sina hjärtan och tvingas ut på jakt igen. För att komma vidare i storyn måste man ibland göra fullständigt ologiska saker, som att stå hukad framför en stenvägg i 10 sekunder för att en virvelvind ska komma och ta en till nästa del av spelet, eller kasta en vitlök på kyrkogården för att få en person att komma fram.

En annan punkt som många klagar på är dess dag/natt-system. Simon bär på en förbannelse, och när natten kommer blir plötsligt alla fiender starkare och Simon själv svagare. Jag gillar dock detta system. Det är olidligt nervöst att springa genom den farliga skogen på väg till en stad för att köpa det där nya vapnet man äntligen har råd med. Man bönar och ber om att det inte ska bli natt, men självklart kommer det där meddelandet när man minns vill det. Vilken hemskt natt att ha en förbannelse.

Alla affärer i staden stänger över natten, och skogen blir plötsligt ännu farligare. Nu gäller det att inte dö så att man inte behöver samla ihop alla tillräckligt med hjärtan igen. Det är inte många spel jag känns samma obehag i. Där döden för med sig allvarliga konsekvenser. Ett liknande system finns i Minecraft, där gastkramande creepers kommer fram under natten och man måste låsa in sig i sitt hus för att överleva till nästa dag. Mer sådant tack!

Spelmoment att uppleva (68)

"The morning sun has vanquished the horrible night."

HQ