Svenska
Blog

Spelmoment att uppleva (75)

Tidigare spelmoment:

1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74
_____________________________________________________

Bioshock
No Gods och Kings
_____________________________________________________

Som amatörspeldesigner vet jag hur viktigt det är med ett intro som verkligen griper tag om spelaren från första början. Visst behövs det inte, men görs det på rätt sätt så kan det ju bli oerhört minnesvärt. Irrational Games verkar ha förstått det också, för den inledande sekvensen i Bioshock underlättade inlevelsen så pass mycket att hela filmmediet bleknade. Spel, det är framtiden det.

Här finns inga pussel, här finns inga fiender. Här finns endast miljöerna och atmosfären, och sagan de berättar för oss. Jag minns känslan av att se den mystiska fyren, känslan av att kliva in i det trånga metallklotet, och känslan av att se Rapture för första gången. Det måste ha varit samma känsla som Alice fick, när hon följde efter den där kaninen ner i det där hålet, och upptäckte Underlandet.

Bioshock - Intro

Spelmoment att uppleva (75)

"Only Man."

HQ