Blog

Bloodborne, recensioner och objektivitet

Det pratas om recensioner igen, återigen har den mytomspunne sjuan slagit till och orsakat "stora" reaktioner bland fans. Oroa dig inte, det här är inte en text som kommer argumentera för betygets positiva värde, jag ville istället skriva av mig lite om annat.

Jag förstår folks reaktioner till viss del, även om det hela känns väldigt mycket 2008, då fanboy krigen var som allra hetast och blodet flödade på olika forum. Det släpps många spel nuförtiden, redaktionerna har inte tid med att recensera alla. Resultatet blir att de bättre spelet recenseras och konsekvensen blir att balansen förskjuts till de högre betygen på skalan. Detta leder till inflation bla bla bla. Egentligen inte viktigt.

Det är några saker som däremot stör mig på båda sidor av fältet, både bland fans och läsare, men även hos media. Bland fansen råder rätt häftigt missförstånd. Så fort ett "sämre-betyg-än-de-förväntade-sig" delas ut börjar de ifrågasätta allt ifrån recensentens intellekt, proffessionalitet och i slutändan objektivitet. Objektivitet finns inte bland recensenter, det har aldrig funnits, det borde inte heller finnas. En strikt objektiv recension är en förbannat tråkig recension. Spel är i mina ögon konst, att tackla det med en vetenskaplig mentalitet funkar, att önska ett snudd på akademiskt språk känns inte särskilt hett. Alla recensioner är subjektiva, som de bör vara.

Detta blir dock ett problem när det går för mycket åt andra hållet. Just Bloodborne som nu är på tapeten har genom åren samlat på sig en extremt hängiven skara supportrar via Souls-spelen, detta även bland de större sidorna och tidningarna. Det finns inte en stor spelredaktion därute som inte har haft minst en die-hard supporter som räknat ner dagarna till Bloodbornes release. Problemet? Åsikterna och intrycken som finns ute på nätet blir extremt vinklade, en väldigt liten skara människor står för otroligt mycket.

Jag har som sagt inga problem med subjektivitet, problemet blir istället när vi får en alldeles för homogen grupp människors åsikter om ett spel. Demon´s Souls, Dark Souls och Bloodborne är alla väldigt niché-baserade spel. För varje människa som älskar Souls-serien (där jag även inkluderar Bloodborne) finns det fem andra som kommer att avsky det, detta kommer även från någon som själv avgudade Dark Souls. Med det sagt, jag kan inte tycka annat än att det är märkligt hur recensionerna på metacritic i dagsläget är enbart positiva för ett spel som så tydligen inte passar alla.

Visst, metacritic ska aldrig tas på största allvar, men i fall som denna är det ett bra mätverktyg. Av 50 recensioner som publicerats på sidan är samtliga positiva där det sämsta betyget som delades ut var 8/10. Hur ska man tolka detta? Har Bloodborne gått helt mainstream och blivit ett spel som tilltalar alla olika sorters människor från hela världen? Nej, självfallet inte. Istället verkar spelet endast ha recenserats av medlemmarna ur sin egen fanclub. För oavsett hur man vrider och vänder på det bör ju åtminstone en recension va lite negativ när man plockar 50 stycken från nätet. Det bör ju åtminstone finnas en enda person som inte älskade spelet då det, som sagt, inte alls är ett spel för alla.

Subjektivitet är inte ett problem, att en mindre skara människor styr kollektiva åsiktsmaskinen är däremot det. Speciellt i en industri där mångfald har blivit ett slagord på precis varje hörn verkar det inte finnas någon större självinsikt i vissa selektiva fall. Detta leder oss sedan till ett ännu större problem med sidor och tidningar som är bekväma med att enbart agera hype-maskiner åt utgivarna, där kan vi börja prata om etik inom industrin.

Jag är egentligen bara trött på mönstret som återupprepar sig konstant. Denna smala spektrum av åsikter lägger knappast grunden för intressanta diskussioner eller ämnen. Istället blir det väldigt svart eller vitt. Antingen toksågas ett spel som The Order, eller så hyllas det till skyarna som med Bloodborne. Antingen hatar vi något eller älskar vi något, så fort någon ställer sig utanför den generella åsikten börjar hysterin sprida sig bland de som är villiga att stupa för i slutändan triviala betyg.

Det här handlar inte om Gamereactor heller, det är betydligt större än så. I slutändan avslutar jag det med samma tanke som förra inlägget om The Order. Läs recensionerna, läs andras åsikter om spelet, bilda en egen uppfattning.