Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska

Ett litet paket från IGA

Skrivet av Mikael den 13 november 2019 kl 22:00
This post is tagged as: Bloodstained

Ett litet paket från IGA

Mitt i Japan-krönikorna måste jag bara berätta att mitt Bloodstained äntligen är komplett sedan det sista paketet i "Alchemist's Treasure"-utgåvan krånglat sig igenom svensk tull och post och landat i min brevlåda. Tidigare i sommar fick jag själva spelet, vilket redan var aningen försenat vilket innebar att jag redan hade köpt spelet digitalt. Men då kunde jag å andra sidan behålla det oöppnat. I den här lådan fanns en massa mums: ett exklusivt omslag till spelet, ett soundtrack, en liten poster med Ayami Kojimas artwork, en tjusig brosch, en minst lika tjusig nyckelring och så en lite meningslös pin och en fusktatuering, samt en samlarbox att ha alltihop i. Småkrafs, jag vet, men eftersom jag gillar spelet är det kul att ha en lite finare utgåva. Sen betalade jag egentligen för att ha mitt namn i sluttexterna och allt annat är bara en bonus.

Japan 2019: Arkadspelen lever och har hälsan

Skrivet av Mikael den 10 november 2019 kl 08:29
This post is tagged as: Japan 2019

Om du besöker Japan och någon av dess många, många gallerior kommer du oundvikligen att stöta på någon klassisk spellogotyp, allra troligast Sega eller Taito men även sannolikt Namco. De här tre företagen har nämligen arkadhallar precis överallt, ibland flera i samma galleria. Du kanske glatt går in och förväntar dig att spela lite Virtua Fighter, Bubble Bobble eller Tekken ... men då kommer du sannolikt att bli djupt besviken. För det första som väntar i alla dessa spelcenter är en våning fylld med klomaskiner av olika slag. Ni vet, där man får trycka på två knappar och styra en klo som försöker plocka upp ett gosedjur eller en plastfigur i en låda, men som av en slump råkar gunga till precis innan den bär ditt pris till utgången. Det finns också andra varianter på samma tema, men principen är densamma.

Det finns dock alltid minst en våning till, och där kan du hitta faktiska tv-spel. Beroende på storleken kan det dock vara ytterligare en våning med gambling, oftast i form av coin pushers eller mer komplexa plockspel. Här blev jag överraskad att se Nintendo ha gigantiska åbäken där man spelar någon variant av Mario Party för att mata ut slantar. Deras superfamiljevänliga image är annars inte något man förknippar med gambling.

Hur som helst, förr eller senare kommer de riktiga spelen. Här varierar utbudet rejält. I större hallar finns en del cockpitspel, till exempel där du sätter dig i en Gundam eller ett Star Wars-skepp och har en panoramaskärm runt dig, eller varianter på typ Jurassic Park, Transformers eller (oväntat nog) Halo med ett sittande kabinett där du skjuter på skärmen med en plastpistol. Det är också vanligt med musikspel i olika former, och här har Bemani-genren utvecklats rejält. Konami har sedan länge slutat göra hemversioner för att Konami hatar oss, men Keyboardmania har ersatts med Nostalgia Op. 2, ett förenklat pianospel med ett stort klaviatur där du inte nödvändigtvis behöver trycka på exakt rätt tangent. Guitar Freaks och Drum Mania, spelen som inspirerade Guitar Hero och Rock Band, finns faktiskt fortfarande kvar. Dance Dance Revolution har fått en efterföljare i form av Dancerush Stardom som erbjuder mer fritt dansande på en stor skärmplatta. Sen finns också Beatmania kvar, samt varianter som Chunithm och andra musikspel med tryckkänslig skärm. Även Taiko no Tatsujin är vanligt förekommande. Det lever om något förjävligt, men är fortfarande himla kul.

Lite hederliga fightingspel? Lugna dig. Efter musikspelen finns vanligen långa rader av de senaste multiplayeractionspelen. Här finns fortfarande Gundam representerat, men annars var de mest populära spelen baserade på Sword Art Online och Fate: Grand Order. Dragon Ball hade också en modern variant som jag inte tror finns i hemmaversion. De här spelen har oftast hela avdelningar för sig själva.

Nu så. Allra längst upp, längst in i de större arkadhallarna kan du vanligtvis hitta ett Nesica x Live-kabinett eller två. I de här kabinetten finns normalt ett tiotal aktuella fightingspel som Blazblue, Guilty Gear, Fighting EX Layer, Samurai Shodown, Chaos Code, den arkadexklusiva uppföljaren till Power Instinct Matrimelee, och liknande titlar. Notera att Street Fighter V, Tekken 7 och Dead or Alive 6 inte brukar förekomma här. De har sina egna kabinett, men det är väldigt ovanligt att hitta dem i dessa arkadhallar.

För grejen är att även om arkadspelen lever och har hälsan så är det inte generellt "våra" klassiska arkadspel. Arkadhallarna är väldigt mainstream i Japan och ett väldigt vanligt tidsfördriv för unga och gamla, men om du söker traditionella spel så behöver du ändå söka dig till de mer nördiga tillhållen, som Mikado Game Center i Takadanobaba eller Taito H.E.Y. i Akihabara. Eller, om du åker till Japan den närmaste veckan, till Kawasaki Warehouse (mer om detta senare). Där finns rad på rad av de kabinett vi minns blandade med de senaste spelen, och där kan du spela allt från Battle Garegga och Darius till Bubble Bobble och Sunset Riders till Street Fighter III: Third Strike och Ikaruga. Men det är som sagt undantag. Det finns också, särskilt på ställen som Akihabara och Den Den Town, små lokala arkadhörnor med ett tjogtal maskiner inklämda i någon överbliven yta, men där är utbudet normalt väldigt slumpmässigt.

Överhuvudtaget är det alltså extremt lätt att hitta någonstans att slösa bort en handfull 100-yensmynt. Men vill du hitta rariteterna kommer du att få leta.

Japan 2019: Arkadspelen lever och har hälsan

Japan 2019: Tokyo Motor Show 2019

Skrivet av Mikael den 8 november 2019 kl 11:37
This post is tagged as: Japan 2019

Vår vistelse i Tokyo sammanföll med Tokyo Motor Show 2019 och min kompis som är bilentusiast var förstås väldigt sugen på att kolla in det. Så vi åkte ut till Odaiba och Tokyo Big Sight där mässan hölls. Jag ska börja med att erkänna att jag är tämligen ointresserad och oinsatt, men ändå fanns det en hel del spännande att se.

De stora tillverkarna hade förstås generellt många nya modeller av sina ordinarie varianter. De gick ofta att provsitta, men det är inte särskilt intressant för mig eftersom jag inte är i bilköpartagen och definitivt inte kommer att köpa något sprillans nytt då. Så jag har ganska lite att säga om det. Däremot var det kul att utforska den Japan-specifika kei car-kategorin som förstås är en allenarådande trend inne i städerna. De här små och kompakta mini-vanarna är oväntat rymliga och väcker omedelbart intresse. Men jag tvivlar på att de är särskilt användbara på svensk landsbygd, om de nu ens följer svenska säkerhetskrav. Med så här små karosser är deformationszonen troligen dina knän. I kategorin fanns många nya men den enda jag lade på minnet var Suzuki Hustler, om inte annat för namnet.

Annars var två stora trender eldrivet och självgående. Elbilarna är på framfart i aktuella modeller, men de självgående var mer av koncept. Suzuki visade till exempel Hanare, som ska skjutsa folk dit de behöver vara och förenkla vardagen. Toyota gick steget längre med e-4me som är ett enpersonsfordon som är tänkt att användas för allt du vill göra medan du förflyttar dig - med gymträning och komponerande som exempel. Daihatsu hade också olika varianter på temat, även med modeller mer tänkta för varutransport.

Det fanns också ännu mer framåttänkande. Hino visade upp Flatformer, en självkörande plattform som kan användas till flera olika ändamål. Ett exempel var en bussöverdel som gör att den fungerar som Hanare, men den kan också utrustas med fack för separata fraktlådor. Dessa ska sedan kunna plockas i och ur av drönare som kan leverera sista biten till dörren. Tajima visade också (tydligen i samarbete med japanska staten) en superkonceptbil som är helt byggd med växtbaserade material.

Som sagt, jag är ingen expert och dessutom var den mesta informationen på japanska. Men det var ändå en fascinerande upplevelse. På vägen mellan Tokyo Big Sight och den sekundära mässhallen i Aomi fanns också en rad superbilar från Ferrari och Porsche uppställda, tillsammans med annat smått och gott. Så det blev många timmar och massor av bilder, varav jag klämmer in ett urval här nedanför. Håll till godo!

Japan 2019: Tokyo Motor Show 2019

Japan 2019: Tågluffning med JR Rail Pass och annan lokaltrafik

Skrivet av Mikael den 7 november 2019 kl 11:29
This post is tagged as: Japan 2019

En av Japans många trevliga incitament för utländska besökare är JR Rail Pass. JR är Japans SJ och finns nästan överallt, men det är lite krångligare än så eftersom det samtidigt är sjukt privatiserat och Osakas och Tokyos trafiknät består av otaliga separata leverantörer. Genom att köpa ett Rail Pass kan du dock använda det huvudsakliga tågnätet inklusive stora delar av Shinkansen hur mycket du vill under ett antal veckor, och ska du besöka mer än Tokyo är det absolut värt det. Du beställer det via https://www.japan-rail-pass.com eller https://www.jrpass.com och det kostar cirka 2000 kronor per vecka. Du får då en voucher hemskickad. Denna tar du till ett JR-kontor på flygplatsen och växlar in mot själva passet. Notera att köerna till kontoret kan vara brutala om många plan har landat. Utanför kontoret på Narita (våningen under ankomsthallen) finns dock en drickaautomat, använd den för att hålla dig vid liv.

Japan 2019: Tågluffning med JR Rail Pass och annan lokaltrafik

Det här passet är magiskt. På alla JR-linjer (pendeltåg och Shinkansen) är det bara att gå till den bemannade grinden och visa upp det så kommer du in. Vill du åka längre sträckor kan du också gå till biljettdisken och be om en bokad plats, men det finns obokade vagnar på Shinkansen. En begränsning är att inte alla tåg är med, men eftersom de går så ofta behöver du sällan vänta mer än en timme.

En annan begränsning som vi upptäckte är att JR visserligen driver Yamanote och Sobu-pendlarna i Tokyo som tar dig i princip överallt du behöver ta dig, men i andra städer har JR bara en liten andel av lokaltrafiken. Nu är det inget större problem eftersom lokaltrafiken är väldigt enkel. Jag kan passa på att dra det också:

* För tunnelbana eller pendeltåg finns det biljettmaskiner utanför grindarna. Där kan du välja att se allt på engelska. Ibland får du välja den exakta stationen du vill åka till, ibland måste du kolla på en karta och se beloppet som stationen kostar att åka till och sen köpa en biljett för det priset. Du kan betala kontant (vilket gäller det mesta i Japan) och får sedan en pyttebiljett. Den kör du i grinden, men kom ihåg att ta tillbaka den när du gått igenom. Du behöver sedan köra den i grinden där du går av också, där den sedan stannar.

* Spårvagn och buss fungerar så att du kliver på i den bakre dörren. Där vi åkte gällde en standardtaxa oavsett avstånd. Du går sedan fram till chauffören när du ska av och betalar där, även där gärna med mynt. Det är bara att förbereda pengarna och hälla dem i automaten.

Om du ska besöka Tokyo rekommenderas att du skaffar ett Suica-kort. Det laddar du via särskilda automater med kontanter eller kort, och du kan sedan blippa det i grindarna och även köpa grejer från varuautomater eller snabbköp. Däremot fungerar det inte i andra städer där man använder andra kort. I slutändan körde vi helt med kontanter där och använde bara Suica för icke-JR-anslutningarna i Tokyo.

Trots begränsningarna var JR-passet en strålande investering. Vi åkte följande sträckor: Tokyo till Osaka till Kyoto till Osaka till Kobe till Himeji till Hiroshima till Tokyo, plus en del lokaltrafik, och sparade nog runt 35% av resekostnaden. Bekvämligheten är inte heller att underskatta. Vi hade ursprungligen inte tänkt åka till Kyoto, men då det bara är tjugo minuter bort med Shinkansen är det bara att hoppa på. Det du behöver tänka på är att beställa passet i god tid så du hinner få vouchern. Eftersom användbarheten lokalt är begränsad bör du också planera så att du bara har det när du ska åka mycket inrikes.

Tillbaka från nitton dagar i Japan!

Skrivet av Mikael den 6 november 2019 kl 23:11
This post is tagged as: Japan 2019

Efter ganska exakt två dygn är jag äntligen på hemmaplan efter en fantastisk resa i Japan där jag har sett och gjort ofantligt mycket grejer. Så mycket grejer, faktiskt, att jag inte vet var jag ska börja. Så jag tänkte slänga ur mig lite uppslag så får ni gärna tipsa nedan om vad ni vill läsa om först.

* Intryck av Tokyo, Osaka, Kyoto, Kobe, Himeji och Hiroshima
* Att resa med JR-tågpass i Japan
* Närbutikerna och deras fantastiska mat
* Äta ute i Japan
* Att shoppa spel i Japan
* Att shoppa figurer och prylar i Japan
* Arkadkulturen
* Spelmusikkonserten med Chrono Cross
* Tokyo Motor Show 2019
* J-pop live i Osaka