Känslan man får när man smakat något riktigt gott, och hungern som legat och gnagt i bakhuvudet under hela dagen gör sig påmind och på en gång vattnas hela munnen i väntan på denna otroliga mersmak du känner. Bara det att här blir det inget mer. Det enda vi fick var en smakbit på en tandpetare och sen slog Bungie ihop stället vid frysdisken på Ica och tog sitt pick o pack och bara stack, med alla godsaker kvar i kylboxen och de utsvultna konsumenterna tvingas titta på när de går förbi kassan och ut genom dörren och poff.. så är de försvunna.
Det hinner knappt starta innan det hela är över. Det nya området är lika stort som halva EDZ, om ens det. Tur då att det finns en Vex-portal, som har kapacitet att simulera alla möjliga utkomster i varenda tidslinje möjligt.. eller? Trots att det fanns bokstavligen OÄNDLIG potential i en evigt olikt simulerande Vex värld är det samma tråkiga miljöer på repeat. Runt 3 timmars speltid tog det för mig och min vapendragare Libben och detta med alla adventures gjorda, alla guldkistor hittade, den enda lost sectorn gjord och att klura ut Herioc varianten av det nya Public Eventet tog inte lång tid. Besvikelsen är ett faktum.
En hel drös "nya" exotics återvänder från det första spelet, med några nya om ni spelat på Xbox innan eftersom de då tidsexclusiva Playstation-exotics äntligen kommit till Xbox, några år försent. Men det är en blogg för en annan dag.
Nytt är att du kan spela om en Heroic variant på de 3 nya adventures och få belöning för första gången du klarar det, per dag. Menar de på allvar att man ska spela om ett adventure på lite högre svårighetsgrad, och dessutom bara bli belönad en gång per dag, då dessa adventures inte skiljer sig från den nya storyn över huvud taget. " nya strikes fick vi även, och dessa är också i princip samma story mission mall med samma montona miljöer att det börjar bli löjligt. Hela grejen med strikes i D1 var ju miljöombytet, som för övrigt var mycket välkommet.
Destiny 1 blev aldrig ett bra spel innan det stora fokuset flyttades till uppföljaren. Alla problem Destiny 1 drogs med i början verkar ha följt med även in i det andra spelet, trots att de jobbat hårt för att så inte ska vara fallet. Det är synd, eftersom det fortfarande inte finns en motivation till att ta sig till högsta power nivån med gear, det finns ju ändå inget content att spela som du inte redan spelat till förödelse. Borde de inte lärt sig från det första spelet och hur dött det var mellan olika expansioner som inte höll alls länge efter de kom ut heller?
Ingen ny raid, utan samma gamla Leviathan, men nu ska det alltså ta mindre tid, ett så kallat Raid Encounter. Själv tröttnade jag innerligt på raiden efter 4-5 avklarade runs men att folk återigen ska bege sig till samma destination bara för att det är nya fiender på banan är helt bortom mig. Bungies försök att hålla kvar casual spelarna skadar det stabila community som fanns där efter att, som de alltid gör, casual spelarna dragit vidare till nyare betesmarker. Men nu ska allt göras enklare, det ska ta mindre tid.. Det går ju helt emot deras motto om att Destiny skulle vara en hobby. En hobby man spenderar så lite tid som möjligt i?