Gamereactor follow Gamereactor / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia
Gamereactor Close White
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto

Tankar om Diablo III - Reaper of Souls

Skrivet av Odane den 21 augusti 2013 kl 13:49

Jag spelade Diablo 3 till i princip fingrarna föll av och sedan tog det tvärstopp. Hela lusten att grinda gear bara föll på en dag och det har nog gått en 6 månader sedan jag startade spelet sist. I slutet hade jag två maxade karaktärer (Warrior och Wizard) med ordentligt bra gear och rejäla paragonlevels. Idag lär väl den gearen inte vara direkt purfärsk även om den inte lär suga heller. Dock ej något man kan sälja för någon högre summa misstänker jag.

Den nya expansionen till Diablo lovar gott. Dödsängeln Malthael verkar ha korrupta ambitioner när Tyreal försöker försegla the black soul stone i ett underjordiskt valv. Och det är väl den enda karaktären som möjligen känns lika farlig som Diablo själv, döden. Jag förväntar mig att horder och åter horder av odöda sklett, zombies och andra monster kommer att förgylla vardagen ett tag. De nya odöda tingen ser också rätt brutala ut, men jag misstänker att min wizard lär göra olivet kort för dem.

Level 70 känns rätt givet. En strategi som fungerat för Blizzard i WoW och lär så göra i D3. Sedan att det verkar som att man kommer ta bort en high cap på Paragon-level verkar helt galet. Men det kan ju kanske bli maffigt. Tänk att springa runt med en karaktär med över 9000 i P-level... Dock tror jag inte att det betyder att man kan egentligen levla paragon hur högt som helst. Vi får se vad det betyder.

Nya klassen crusader är väl ungefär som D2s Palladin? Dock så känns crusadern som att den är lite mer krigaraktig än magikeraktig. Tids nog lär vi få reda på mer om specifikationerna, men jag är rätt hypad. Bara Blizzard inte gör något dumt och låter den få det bästa av två världar. Balansen är trotts allt A och O och vi vill ju inte se varenda jäkel springa runt och vara crusader.

The mystic hantverket verkar intressant. Vågar man hoppas att det har något med besvärjelse-crafting att göra? Om någon har mer info så dela gärna. Sedan så är det ju naturligtvis välkommet med mer effektiva loot runs. Jag vet att precis när jag slutade spela så introducerade man en ny patch där man ökade densiteten på monster, kanske är det något liknande.

En expansion kommer blåsa liv i spelet igen som jag antar har falnat rätt rejält under de sista halvåret trotts gedigna patchar. Jag är extremt förväntansfull och av det game-play man sett så får jag ordentliga katedralsvibbar från D1. Om det släpps en fysisk collectors edition lär jag stå först i kö. Min stora fina vita CE D3 Box som står på hyllan behöver en vän.

Tankar om Diablo III - Reaper of Souls

Inte någon man vill träffa på i ett mörkt underjordiskt valv.

Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus
Pacific Rim vill vara Godzilla

Pacific Rim vill vara Godzilla

Skrivet av Odane den 12 augusti 2013 kl 16:41

Pacific Rim vill vara Godzilla/Evangelion, men lyckas inte hela vägen.

När jag gick in i biosalongen förväntade jag mig inte så mycket. Stora saker som slåss och river varandra i stycken ville jag ha, resten kunde kvitta. Jag fick ungefär det jag önskat, men samtidigt känner jag att det fanns saker som man kunde göra bättre. Faktiskt mycket bättre och samtidigt har vi ett gigantiskt problem som sprider sig som en löpeld genom Hollywood.

Tydligen lever vi just nu i en era där vi antingen får en av två saker när det kommer till action, oavsett vad det är för genrer. Skakig kamera som gör att man inte kan se skit. Elysium är ett klockrent exempel på detta. Man ser knappt vad som försiggår, helt absurt. Eller så får vi som i Pacific Rim en total mörk obskyr action där man knappt ser hur vissa av varelserna ser ut och och actionscenerna antingen är för mörka och ve och fasa kombineras med någon sorts form av lens flare-aktig överljushet där kontrasten blandas med svinmörkt eller ultra ljust, utan att man kan se jota.

Jag vet inte hur många som har sett de mer moderna Godzilla filmerna från sena 90-talet och tidiga 2000-talet? De japanska alltså, inte det amerikanska krashbygget. Herre jävlar, nu kan man faktiskt se vad som händer och uppskatta action och varelser för vad det är. Och nu är jag inte någon inbiten pretentiös retroeremit som försöker hylla gamla goda tider (även om gamla goda tider knappast räknas som tidiga 2000-talet) i ett försök att racka ner på nya filmer. Nej, jag är mer bekymrad över vart allt det här kommer sluta.

Är man helt enkelt för rädd för att visa action och tro att allt kommer se ut som skit eller att ge oss en klar bild så vi kan njuta av detaljer även om det inte är felfritt? Ta exempelvis de riktigt gamla Godzillafilmerna, visst är det uppenbart att det är en snubbe i dräkt som fightas, men det är inte det som det handlar om. Man vill kunna följa vad som händer. Oavsett hur overkligt eller verkligt något ser ut så vet alla att det är fiction. Filmbolag och regissörer borde lita mer på folks fantasi och inlevelse än att försöka trycka på oss cinematisk goja som ingen kan följa.

En ny produktion av Godzilla kommer komma ut nästa år och jag hoppas verkligen inte det är samma visa som med Pacific Rim. Jag vill se mina monster, jag vill kunna följa actionscener och jag vill kunna njuta av en film för omväxling skull.

Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus

Playstation 4 under skalet

Skrivet av Odane den 21 februari 2013 kl 05:09

Det är svårt att i skrivande stund ha någon stor entusiasm för avteckandet av PS4an. I en presentation som bestod av 90% ordbajseri utan att egentligen säga någonting så visade man tillslut lite prestanda och spel, dvs det som är intressant.

Hårdvara
Utan att de gick in på några detaljer vet vi redan vad PS4an kommer ha under skalet. X86 arkitekturen är långtgående och det är väl inte helt oväntat att man kör på den. Frågan är om man kommer köra på en spec designad 32nm sandybridge eller 22nm ivybridge? Jag är dock glad över att man övergett Cell och kör på x86, det är lättare ur programeringssynpunkt. Dock är frågan om man kör på AMD GPU kommer man även köra på AMD CPU? Är det i så fall Bulldozer epic fail variant man vill dra in i burken? Det vore lite som att skjuta sig själv i huvudet och hoppa ner i en vulkan samtidigt.

Grafikkortet är inget mysterium även om vi inte vet vilket märke eller modell det är. Med en 2 teraflops PC GPU så hamnar vi ganska precis i spåret av ett GeForce GTX 660 kort. Ett mitten kort med andra ord. Knappast något kraftpaket och redan nu en aningen daterat, men tillräckligt för att köra spel som exempelvis BF3 på mediuminställningar utan att hacka. Även om vi inte vet märket så skulle jag gissa på att det är AMD struktur i kortet vilket vidare sänker prestandan då dessa kort räknar enklare paralellkalkyler än Nividias kort. Dock skall det tilläggas att eftersom PS4 släpps till Jul så är kortet mer eller mindre gammalt och rätt ute i tiden redan när det släpps. Man hade väl hoppats på att de kunde köra in ett något kraftfullar kort i burken, men det handlar om pengar och tid givetvis.

8gig RAM, nu tänker nog flera hej jisses vad bra, men låt mig plocka ner er på jorden gott folk och säga att detta även inkluderar VRAM, så hejpåre! Dock, med tanke på att både GPU och CPU inte verkar bli något high end material så duger det och lär knappast göra någon skillnad om man inte har 5 miljoner applikationer igång samtidigt.

Att förstå
Med tanke på att PS3 var en riktigt best när det begav sig och att det tog Sony i runda slängar 6 år att börja tjäna något på burken så är det inte svårt att förstå att gubbarna i styrelsen vill tona ner kraftpaketet en aning. Om man inte är helt oinsatt så kommer dessa siffror på hårdvaran alltså inte som någon blixt från klar himmel. Men det är förstås ganska rejält man dragit till svångrämmen, med tanke på att det är denna hårdvara man skall ha de närmaste 6-10 åren. Med andra ord, en medium PC kommer slå PS4 på käften redan vid release datum. Kanske inte så smickrande men så är det. Kommer detta bygge att kosta mer än 4000kr vid release så är det dags att plocka fram hagelbössan och göran en Cobain i badkaret på sig själv.

Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus

Inköpt: Reidfords Portal 2 poster

Skrivet av Odane den 15 juli 2011 kl 11:48

Nu har den anlänt! Tristan Reidfords helt fantastiska Portal 2 poster som enbart trycks upp i 200 exemplar. I månader har jag väntat och legat beredd på den dag då postern faktiskt skulle dyka upp i Valves online affär. I förrgår kom den upp i affären och jag var blixtsnabb. Det var ingen billig pryl heller. För att få den hitskeppad och signerad av herr Reidford själv var jag tvungen att betala lite över 150$ inräknat tullavgift mm. Dock är det knappast några pengar för en pryl som denna. Postern är 24x36 tum, cirka 60x90cm vilket motsvarar standard storlek på posters. Pappret är av underbar kvalité och trycket rikt på detaljer. Mitt exemplar har nr 95 och den kommer nu hänga brevid de andra tavlorna i min växande kolletion av speltryckstavlor och posters.

Jäkligt stort beröm till DHL. Från Cincinnati USA till min dörr i Norrköping på knappt 50 timmar. Det kallar jag snabba bud. :)

Inköpt: Reidfords Portal 2 poster

På bilden ser man karaktären Chell i ett klassiskt 70-tals motiv med GlaDoS, Wheatly, de två Co-Op bottarna samt en massa andra godsaker från spelets story

Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus