Nu blev det ambitiöst. Hela tio låtar istället för fem och sex. Jag känner mig inte lika lat idag, helt enkelt. Och det finns mycket bra skit med Soilwork. Tio låtar, alltså - inga regler, inga restriktioner.
Dessa är de just nu bästa låtarna med skånska Soilwork, enligt mig. Ska försöka hålla kommentarerna på varje låt lite kortare den här gången, för jag är fortfarande lat. Den här är för Distortion Sleep.
10. Two Lives Worth of Reckoning - Den nyaste låten på listan. Även om jag inte är helt överens med riktningarna bandet tagit på senare år är detta en riktigt go dänga.
9. If Possible - Här har du en konstig låt. Det är lite därför jag tycker om den så mycket. Den är inte särskilt tung men är inte snål på snygga melodier.
8. Overload - En väldigt simpel och väldigt skön truddelutt. Det finns inte så mycket för mig att säga om den här låten annat än att den gillas.
7. Martyr - En av de mindre kända låtarna som bandet gjort, kanske mest för att det är ett bonusspår från skivan Sworn to a Great Divide. Lite mer feeling, lite mindre benhård attityd.
6. Wherever Thorns May Grow - Ytterligare ett bonusspår som ingen känner till, den här gången från Stabbing the Drama. Återigen en ganska så sansad låt med melodier man gärna nynnar på.
5. As We Speak - Den äldsta låten på listan, från plattan Natural Born Chaos. Det var nära på att skivans öppningsspår hamnade på den här listan istället men det landade på denna i slutändan. Jag är så här i efterhand inte så jätteförtjust i hur den här plattan låter rent produktionsmässigt men många av låtarna, och då framförallt denna, är stabila kompositioner.
4. Distance - Den här låten lever nästan helt och hållet på sin refräng. Det är inte så att resten av låten inte är bra men refrängen lägger allt annat under sig. Du kanske förstår vad jag menar om du ger den en lyssning.
3. Nerve - En sådan där livefavorit vars introriff och refräng kan kicka igång vilken tråkmåns som helst. Mer än så behöver inte sägas egentligen.
2. Figure Number Five - Titelspåret för sin platta och kanske den allra argaste låten på listan. Ganska snålt på melodier i förhållande till resten av dessa låtar men Figure Number Five kompenserar med blytungt riffande, energisk sång och en lika simpel som knäckande cool refräng.
1. Stabbing the Drama - Ytterligare ett titelspår, denna gången på vad jag känner är gruppens allra bästa skiva (hälften av låtarna på den här listan tillhör det här albumet). Den här plattan hade en perfekt balans mellan melodi och aggressivitet. Medan Soilwork nu gillar att lägga lager på lager av gitarrer, blastbeats och sweepsolon var Stabbing the Drama en perfekt avskalad och lyssnarvänlig skiva. Den här låten har och representerar allting jag har lärt mig att älska med bandet. En grym, grym, grym låt.
Gillade du det här? Kolla då även in: Follow the Hollow, Mindfields, Departure Plan, Blind Eye Halo, Weapon of Vanity, Let this River Flow, Spectrum of Eternity och Vesta.
Tack för titten!