Svenska
Blog
Grymt sugen på Hellblade

Grymt sugen på Hellblade

Vi fick vår första titt på Ninja Theorys kommande actiontitel Hellblade i rörelse idag. Jag gillar verkligen det jag ser, med något undantag. Men det kommer vi till senare. Nu vill jag bara få ur mig hur oerhört uppfriskande det är att få se ett spel som verkligen ser "högbudget" ut men kostar en liten bråkdel av vad det kostar att göra ett Call of Duty, med ett pyttelitet utvecklingsteam. Att man idag kan göra intressanta, unika och snygga spel med lite när det kommer till egentliga resurser är verkligen fantastiskt.

Vi har också fått reda på mer om själva handlingen i spelet. I huvudrollen finner vi Senua och hon är gravt psykiskt sjuk. Det mesta av vad vi ser i spelet lär alltså vara en manifestation av hennes psyke, precis som karaktärerna vi kommer stöta på. Ninja Theory har visat sig skickliga på att designa mardrömslika, abstrakta miljöer i DMC Devil May Cry så detta känns som en perfekt premiss för studion. Jag gillar fokuset på utforskning och pussellösning också, något fler utvecklare borde satsa lite hårdare på i mitt tycke. Uncharted-serien är, som jag alltid tyckt och pratat om, ett gäng spel som hade varit tio gånger bättre med mindre övervåld och fler chanser att bara ta in världen. Jag hoppas att Hellblade lyckas få till den balansen.

Rent grafiskt tycker jag också att det imponerar, som sagt. Det körs i Unreal Engine 4 (om jag inte missminner mig) och det första jag kom att tänka på när jag såg trailern var "så det är något åt det här hållet som vi kan vänta oss att Gears of War 4 kan se ut" och nickade godtyckligt.

Det enda som inte riktigt gick hem hos mig av vad vi såg i trailern var den korta glimten vi fick av stridssystemet. Är det bara jag som tycker det ser alldeles för ryckigt ut? Inte helt olikt hur jag kände att Heavenly Sword kändes, ett spel jag inte alls hade mycket för. Det förvånar mig faktiskt, med tanke på studions track record i och med DMC. Man kan säga vad man vill om stridssystemet i det spelet - att det inte är tillräckligt djupt, att det är nerdummat, att det "inte är DMC" - men animationerna var faktiskt kanon och aldrig var det då ryckigt.

Det är väl det största orosmolnet jag hyser för Hellblade just nu. Om man inte får till tillfredsställande strider i ett actionspel kan det vara ett enormt problem. Vi får se, spelet kanske blir hur kul som helst, ryckighet till trots. Jag är hursomhelst grymt sugen på att få se mer och slutligen testa Hellblade själv. Jag dyrkade DMC och tyckte väldigt mycket om Enslaved. Förhoppningsvis blir inte Hellblade en combo-breaker.

Vad tror ni om Hellblade?

HQ