Svenska
Blog

Jag har noll platinum trophies

Är troféer (eller achievements) ett mått på hur mycket vi spelar, på hur mycket vi gillar ett spel - eller på vad? Jag började tänka lite på det när Henric (eller djupet™ som han mer frekvent går under, har jag förstått) förkunnade en platinumbragd i redaktionschatten, och jag kom fram till att de för mig betyder närapå ingenting. Och det handlar inte om att belöningen är en virtuell, skinande trofé. Sånt kan vara nog så roligt.

När jag spelade God of War förra sommaren, mitt första spel på en alldeles nyinköpt Ps4 Pro, slog det mig rätt fort att detta var en av de största spelupplevelserna jag någonsin haft. Med en nyförälskelse i mitt högljudda Playstation och en ocean av tid framför mig med ett för lärare förärat åtta veckors lov, så tänkte jag verkligen djupdyka i Kratos äventyr. Jag skruvade upp svårighetsgraden och studerade skills, vapen, fiender och utforskade miljöer och sidouppdrag med den respektfulla uppmärksamhet som jag tyckte att spelet förtjänade. Och jag njöt av varje sekund.

Men när jag var klar, då var jag klar. Jag är mycket för att konservera upplevelser och ser därför inte t ex om gamla filmer som jag minns med gråten i halsen - eller för den delen spelar om spel. God of War ligger stadigt på min topp fem-lista över bästa spel någonsin, men jag kommer aldrig återvända för att t ex göra något så minutiöst tidskrävande som att ha ihjäl alla Odins korpar. För mig har varje spel sin tid, och jag märker tydligt när den är över. När intresset började dala, vilket det såklart gör någon gång oavsett hur bra ett spel är, lade jag av med sidouppdragen och gav jag mig iväg för att avsluta huvudstoryn.

Jag har noll platinum trophies

Därför tycker jag inte att trophies är representativt för hur mycket man gillar ett spel. Det går förstås inte att mäta. Lite som att IQ mäter ett visst, logiskt sätt att tänka på, som säkert är rätt så representativt för intelligens, men knappast allomfattande.Jag minns att det var likadant under förra generationen, då jag spelade på X360. Aldrig hade jag 1000 gamerscore på ett enda spel, trots att jag spelat vissa spel i hundratals timmar - och därför tycker jag inte heller att det betecknar räknad speltid. Utan trophies och achievements mäter ett visst, mekaniskt sätt att spela på, och även om jag förstår hur lockande det kan vara så passar det inte mig.

Jag gillar dock trophies i avseendet att det är kul med slumpen och procentstatistiken, som när jag av en händelse kanske råkar göra något duktigt eller annorlunda i ett spel, och ser att det är en ytterst unik företeelse. Sen att statistiken är lite "off" ibland är en annan historia.

Som ersättning, eller komplement, gillar jag istället s.k. "daily missions" som blivit allt vanligare. Om det är något dagligt göromål som inte passar mig så kan jag bara hoppa över den, och ofta rör det sig om något mindre, som att testa ett specifikt vapen i Call of Duty, en annan klass i Hearthstone eller en annorlunda karaktär i Mortal Kombat 11. Inget som omdirigerar ens upplevelse i grunden. Det blir en liten uppmaning och morot till att fortsätta lira, testa nya aspekter av ett spel, gå utanför bekvämlighetszonen och, ja, det är väl en aspekt trots allt - få en liten belöning.

Trevlig helg förresten, kära läsare, och berätta gärna vad tycker du om trophies/achievements!

HQ