Svenska
Blog

Träningstips enligt Olof Westerberg

Sommaren är en ideal tid för att ta tag i vinterfläsket som lagt sig som en fet, fet kappa över huden, och därför tänkte jag lägligt nog presentera mina alldeles egna träningstips för er läsare. Antagligen passar de inte alla, kanske inte någon alls, men om inte annat får ni en inblick i hur man kan träna utan någon som helst insikt i hur professionell träning bör bedrivas.

Först ska jag berätta vilken position jag talar ifrån. Så vitt jag vet har jag fortfarande rekordet på beep-testet på min högstadieskola, och skryter ofta om det. Sedan dess har jag "fetat till mig lite", men har alltid gillat att jogga. Andra träningsformer passar mig inte alls, jag tycker att det lätt blir för mycket att hålla reda på. Alla vill alltid tillrättavisa en med att man inte ska göra 12x3 reps utan 15x3, och sen menar nästa "välvilliga" person något helt annat. Då gillar jag mest bara att jogga. Här följer därför mina fem bästa joggingtips som jag på egen hand förvärvat de senaste 15 åren.

Träningstips enligt Olof Westerberg

1. Tejpa bröstvårtorna. Ingen vill ju stå fem kilometer från hemmet, mitt i vintern, med svidande plommonröda vårtor. Det går bra att använda sådan där vanlig, beige tejp. Dedikerad träningstejp är för dyr, så bry dig inte om det. Var inte rädd för att det gör ont att dra av dem efteråt, ofta luckrar svetten upp klistret lagom till att du är hemma igen.

2. Spring i rak linje från hemmet och ta inte med dig mobiltelefon eller plånbok. Man vill ju inte träna så ofta, så när andan väl faller på är det viktigt att göra det ordentligt. För att undvika att råka fega ur är det därför bäst att bara ta sig så långt ifrån bostaden som möjligt medan man fortfarande "har medvind", så att säga, utan andra utvägar än att behöva ta sig tillbaka i sakta mak. Ofta brukar man så småningom även börja frysa av intorkad svett, så det blir ett extra incitament att springa när man är som tröttast på hemvägen.

3. Lyssna inte på musik. Man hör ju om människor som lyssnar på Cascadas nattklubbsremixer och så vidare när dom tränar, men det är enligt mig helt fel. Du vill inte fokusera på din träning, du vill glömma den under tiden och minnas i efterhand vilket bra jobb du gjort, och därför ska du lyssna på podcasts. Gärna något med långa, sävliga och komplexa resonemang som kräver din totala uppmärksamhet.

4. Spring på sen kväll eller natt. Tvärtom vad vad många tror vill ingen se hur du frustar högljutt och gubbsnyter dig i buskar, det bör du bespara din nästa. Spring därför på kvällen eller natten när du får ha stan för dig själv. Om du är orolig för eventuella påhopp eller olyckliga omständigheter så spring på trottoaren längs upplysta bilvägar. Välj alltid bort elljusspår och skogsstigar, underlag spelar mindre roll om du inte tar träningen seriöst.

5. Se till att fylla på ditt dryckesbälte. Din värsta fiende under joggingturen är törsten. För att inte försmäkta som Robert och Arvid i Kaliforniens öken bör du därför alltid vara utrustad med ett billigt dryckesbälte. Billigt eftersom vattnet måste smaka lite plast, så att du inte skulle råka börja njuta och helt försoffa dig under turen.

Hoppas något av tipsen är till hjälp, antingen för vad du bör eller inte alls bör göra under träningen, kära läsare.

HQ