Svenska
Blog

Olofs bästa 2020 - serier

Visst, man kan absolut hävda att en bloggserie om halvårsbästa kulturprodukter förlorar sin relevans när den fullföljs i slutet på augusti, men oavsett om bloggen tagit en månadslång semester så tar jag hårt på principer. Här följer nu alltså serie-kategorin av Olofs Bästa 2020, där jag i sedvanlig ordning först korar min favorit från i år, sedan den serien jag njutit mest av från tidigare år.

Vinnare från 2020 blir den tyska serien Dark, som fick sin tredje och sista säsong på Netflix i juni i år. Jag har länge haft en fascination för Tyskland, och det har absolut inget med politik att göra, som människor bruka fråga. Det är ju ett land som, oavsett hur man ser på det, alltid kommer vara förknippat med världskrigen, och utan att trassla in mig i knepiga argument à la Lars von Trier på Cannes-festivalen, så kan man säga att landet har en mycket intressant historia.

Det låter nu som att Dark är en serie i historisk miljö, men så är inte fallet, utan det handlar om småskalig science fiction med fokus på tidsresor. Precis som i många andra övernaturliga mordserier är influenserna från Twin Peaks stora, och även här är det svårt att berätta särskilt mycket om handlingen utan förstöra upplevelsen för den nyfikne. Jag tänker inte, så att säga, "röja Laura Palmers mördare". I korthet utspelar sig dock handlingen i och runt den ensliga byn Winden, där alla har en relation till varandra. I början av första säsongen försvinner barn spårlöst, och hela byn engageras i letandet. Medan konflikten nystas upp för karaktärerna följer vi som tittare med, och befinner oss ständigt jämsides med dem i letandet. Ibland blir det lite rörigt att hålla reda på alla trådar och karaktärers namn, men det vänjer man sig vid.

Olofs bästa 2020 - serier

Vad jag framförallt fastnar för är att det finns ett allvar här, parat med ett kulturhistoriskt medvetande som är så otroligt betagande för min del, och man kan inte annat än att mysa åt hur otroligt snyggt det är. Man ser givetvis att budgeten inte är Marvel-stor, men dom har lyckats arbeta med det på ett väldigt snyggt sätt. Småskaligheten blir aldrig till en nackdel, snarare bidrar det till intimitet och identifikation.

(Bubblare: Tiger King, Curb Your Enthusiasm, Next in Fashion)

Serien som jag njutit av mest från tidigare år är Klovn och då särskilt säsong 7 från 2018, som jag till slut tvingades köpa på dvd (!) i vintras eftersom den inte gick att få tag på på annat sätt. Det är intressant det här med nationsgränser och kultur, för medan Klovn är en av Danmarks absolut största och mest hyllade komediserier, är det otroligt hur oförtjänt lite uppmärksamhet den fått i Sverige. Det kan förstås bero på faktumet att, precis som det vanligen sägs, att dansk humor är råare.

Klovn började sin bana 2005, och är mer eller mindre en dansk kopia av Curb Your Enthusiasm (en uttalad inspirationskälla) som är centrerad kring kvinnotjusaren Casper Christensen och ultralosern Frank Hvam. Handlingen är genretypiskt odefinierbar och humorn är till stor del av "cringe-slaget". Den är rå, men alltid hjärtlig, hur mesigt det än låter. Jag har gång på gång försökt formulera behållningen med serien här, men märker att jag inte kan beskriva dess storhet. Det är min absoluta favoritserie någonsin och jag kan inte annat än att rekommendera den varmt. Jag och ett par vänner såg hela säsongen i ett svep, och veckan därpå såg jag den en gång till med frugan i en enda sittning, och jag kan bara säga att det mest troligt aldrig kommer släppas en roligare serie.

(Bubblare: Arrested Development, Love on the Spectrum, The Office, Russian Doll, Ru Paul's Drag Race, Mina Problem)

HQ