Svenska
Blog
Bye bye Overwatch 2

Bye bye Overwatch 2

Så var det slutspelat. Trots att det delvis tar emot så kan jag idag med säkerhet säga: aldrig, aldrig mer Overwatch 2. Och det har faktiskt ingenting att göra med spelet i sig, så som det utspelar sig på Lijang Tower, Dorado, Rialto och Junker Town, vilket gör det hela så mycket tråkigare egentligen...

När Overwatch 2 funkar är det ju, fortfarande, precis lika roligt som det var i oktober då det lanserades. Sedan dess har jag åtnjutit flera hundra timmars heta bataljer ihop med vänner och bekanta. Det har helt enkelt varit ett oerhört stabilt go-to-spel att dra igång om kvällarna för lite snabb action innan läggdags. Att para ihop hjältar med varandra och utnyttja varandras styrkor, kontra motståndarna och trycka åt deras svaga punkter och lyckas vända en escort-match med en (eller tre) välplacerad ultimate – den glädjen är, som sagt, fortfarande svårslagen. Problemet är att Overwatch 2, på konsol, inte fungerar överhuvudtaget.

Sedan oktober har jag nämligen spenderat mer och mer och mer tid i kö, och sent i våras började det nå helt nya höjder. Kötider på 30 minuter (för en enda rankad match) hörde inte till ovanligheterna. Sedan 45 minuter. Under sommaren har det ibland varit så mycket som 60 minuters kötid. Detta trots att den “uppskattade kötiden” sällan uppges vara högre än max 10-15 minuter, och detta trots att Overwatch 2 inte fyllt ett år ens. Det är ohållbart, något annat vore total lögn.

Det spelar heller ingen roll vilken tid på dygnet eller vilka dagar i veckan som jag och mina vänner prövar. Alltid bara samma väntan. Och att byta till crossplay är förstås inte ett alternativ. PC-spelande Soldiers, Cassidys och Widowmakers mot oss konsolspelare (PS5) är knappast att föredra mot att bara stirra på en tickande kötid.

När man sedan kommer in i en match blir det, i bästa fall, så bra som Overwatch 2 är och förtjänar att vara. I grunden. Med böljande attacker och försvar, oupphörliga hjältebyten och nya taktiker och koordinationer. I värsta fall tar dock matchen slut på fem minuter på grund av bortfall när någon ragequittar efter första striden, och så är man tillbaka. I kön.

Hur Blizzard ska lösa det här vet jag inte. Troligen handlar det om något så lättförklarligt som en minskad spelarbas, och då finns det bara två alternativ, som jag ser det. Att på något sätt locka till sig nya spelare (vilket de garanterat redan försöker med konstant) eller öka spektret för hur långt från ens egen rank man kan matcha (dumt, rakt av).

Vad jag med fullständig säkerhet vet är: Jag ger upp Overwatch 2 från och med nu. Stänger av, raderar, avinstallerar. Till förmån för vad? Jo, Fortnites No Build-läge, faktiskt. Här får man exakt nio sekunders kötid, inget beroende av ragequittande lagkamrater och ett konsekvent, nervkittlande gameplay med ständigt nya uppdateringar och tillskott. Blizzard skulle verkligen behöva erbjuda något extraordinärt för att få mig att återvända. Antagligen kommer jag inte se mig om en endaste gång.

Vad är din upplevelse av Overwatch 2, kära läsare?

HQ