Svenska
Blog
Det nya Stardew Valley?

Det nya Stardew Valley?

På grund av tidsbrist fick vi köra ut en översatt recension av Phoenix Labs nya livssimulator Fae Farm för en vecka sedan, men den gode Mäki bad mig att också slå en kik på vad det handlade om. Som ett stort fan av genren med hundratals timmar under bältet i både Stardew Valley och Animal Crossing tackade jag givetvis ja, och efter att ha vattnat blommor och utforskat grottor under såväl arla bussfärder till jobbet som sena kvällar under täcket, är jag nu redo för ett kortare utlåtande.

Först och främst är det, tyvärr, svårt att bortse från hur designmässigt illa det ser ut. Jag ser det, du ser det - det måste adresseras: Ett spel för runt 590 kronor till Nintendo Switch får inte dela utseende med 2012 års Iphonespel. Visst flyter det på bra och ståtar med följsamma och smidiga animationer, men chibi-designen på karaktärerna och miljöns generiskt enkla utseende borde inte ha fått släppts igenom. Det första intrycket är därför, nästintill, förödande. Lyckligtvis blir det bättre.

Till skillnad från mina favoriter i genren satsar Fae Farm på snabbhet och fokus genom hårt handhållande, som en förälder till ett litet barn. När jag lärde mig Stardew Valley spenderade jag ju minst lika mycket tid på diverse forum som med det faktiska spelet, och Animal Crossing gick i sin tur så långsamt i uppstarten att inte ens spädbarn och hundvalpar skulle råka gå miste om spelets många finesser och detaljer. Där pekar Fae Farm istället med hela handen via ett tydligt och enkelt quest-system. Quest #1: köp ett djur och installera det i ladan. Färdig? Gå vidare till quest #2: köp en uppgradering till din yxa. Quest #3: hugg dig ner till en viss nivå i grottan med hjälp av nämnda, uppgraderade yxa. Quest #4: nu ska du plantera åtta rödbetor.

Och så fortsätter spelet, genom att hela tiden låta en förhålla sig till main- och sidequests och göra avstickare mest om en vill. Det här tvånget att skapa sina egna mål och sin egen mening, som mer eller mindre är synonymt med genren – är som bortblåst. Och jag tycker den nischen passar Fae Farm rätt bra. Det ligger ett moln av ”light” över hela upplevelsen som verkligen behagar och passar snabba sessioner, eller för den delen mindre erfarna (yngre?) spelare. Pressmaterialet har ju satsat rätt hårt på att visa upp hur lätt det är för fler spelare att hoppa in och ut i världen och hjälpa till (något jag själv tyvärr inte testat), vilket jag misstänker delvis har att göra med att det verkar marknadsföras mot yngre som då ska kunna spela det ihop med en förälder.

På många sätt är Fae Farm en skamlös kopia på främst Stardew Valley, där Phoenix Labs strippat bort och strömlinjeformat många moment för lättåtkomlighetens skull. Att bedriva bondgård är en upplevelse lika bråddjup som en barnpool, likaså att uppfostra djur, crafta föremål, skaffa vänner och utforska grottan. Min karaktär byter automatiskt verktyg för rätt kontext, från vattenkanna till yxa till lie, och ingenting förloras om jag en sen kväll skulle råka somna ute på stan. Inga system är dolda och allt förklaras tydligt. Samtidigt ska aldrig bristen på komplexitet förväxlas med brist på innehåll. Här finns mängder och åter mängder att göra.

Överhuvudtaget föreställer jag mig därför att Fae Farm är en bra instegsport för yngre och/eller oerfarna spelare, i väntan på mognaden som krävs för något ”tyngre” upplevelser som Stardew Valley. Alltså knappast någon ersättare. För egen del förblir det en småmysig och uppenbart välgjord, om än intetsägande och ful axelryckning. Runt 6-7/10 i betyg, hade jag kunnat tänka mig.

HQ