Svenska
Blog
Ghost Recon: Wildlands får nya önskade funktioner

Ghost Recon: Wildlands får nya önskade funktioner

Jag har en liten problematisk relation med spelet, å ena sidan är det spelmekaniskt innehållandes av en fantastisk infiltrationsloop och en vacker spelvärld. Å andra sidan erbjuder spelet mängder med frustration och en Ai som är tveksam på både fienden och den egna sidan. Med det åt sidan så kommer vi få kompass och att kunna välja tid på dygnet. Det fixar kanske inte mitt största problem med spelet men det hjälper mycket för att öka inlevelsen med spelet som är riktigt bra i min mening i många avseenden. Det ska släppas en ny operation ett horde läge som inte intresserar mig i någon mån men däremot kommer en kompass och att vänta tills rätt tid på dygnet vilket låter trivialt i en open world titel men det har inte varit med i denna vilket varit tråkigt.

Ett problem jag har med Wildlands är den här tanken om att skippa steg i en process. Låt mig förklara i en intervju för många år sedan med skaparna bakom Elite en rymd simulator titel så diskuterades just detta att många utvecklare såg ingen vinst i spelglädje över att ha fler steg än nödvändiga. Om du har ett rymdskepp istället för att manuellt fälla ner landningsbenen och gå ur stolen, öppna dörren till rymdskeppet och klättra ut. Istället ser vi många ta bort flera steg ur den händelse kedjan så att när du landar så landar du utan mer output och när du går ut teleporteras du automatiskt utanför skeppet.

Just det ovan nämnda har Wildlands lite brist i, småsaker som teleporterande Ai, nattglasögon som inte fälls ner på hjälmarna eller att du kan ha nattglasögon på utan att ha någonting annat än dina ögon synliga. Detaljer som räknas saknas. De har typ fixat det i senare delar med att de glider ner över ögonen men den typen av nattglasögon blev låsta bakom you guessed it lootlådor och betalväggar, så de av oss som köpte spelet får inte dessa utan att betala mycket mer. För mig är det till en början lite svårt att förstå att man skippar detaljer som dessa att kunna vänta till natt, att ha kompass eller att din karaktär bara kan ha nattglasögon om de fysiskt sitter på din karaktärs huvud.

Även om denna titel är mer åt arkad än simulation så känns det lite tråkigt för detaljerna spelar roll i inlevelsen även om alla detaljer inte är roliga. Det är inte roligt att se en dörr öppnas när karaktären sätter sig i bilen eller går ut, ändå är det en viktig del för att sälja inlevelse och visa på att man lagt ner tid på spelet. För en militärshooter med en historia av semi-arkadsim karaktär i Tom Clancys universum känns det ännu mer märkligt. Det är ingenting som bidrar till att spelet helt plötsligt är dåligt men det drar ner helhetsintrycket och skadar både inlevelse och mitt intryck av spelet. Även om det kanske låter lite konstigt så tycker jag ändå om att återbesöka Wildlands med jämna mellanrum lite som jag gjorde med Phantom Pain ett spel med många brister som ändå underhåller tack vare en stark spelmekanik och spelloop (förutom att det har en av de snyggaste animationerna i ett spel när man springer eller går nerför backar, kullar eller höjder... ville bara nämna det).

HQ