Svenska
Blog
Sid Meier anser att gamers är för lata och otåliga för komplexa spel

Sid Meier anser att gamers är för lata och otåliga för komplexa spel

Jag är väl ett livslångt fan av Civilization Serien som Sid Meiers en gång i tiden skapade. I en intervju med tidningen The Independent säger han följande:

"I'm not sure even I would play it. It wouldn't fit in the zeitgeist. It asks a lot of the player, and takes a while to work it out. You have to play it once in order to understand what's going on. You have to be willing to spend time with it, and that's not where most gamers are these days"

Hans argument är att spelare idag helt enkelt inte tålmodiga nog för strategispel, jag vill slå hål på det argumentet lite då jag anser att genren som helhet är starkare idag. Framförallt får vi regelbundet mer strategispel än tidigare även om del genrer har minskat i popularitet så har andra ökat. Har han rätt, ja det har han men det var sant även under 1990-talet. Jag vill också peta lite på tanken om att spelare idag inte har samma tålamod, jag tror det är lite av en fallgrop och att situationen är omvänt att de är fler än under 1990-talet som idag spelar komplexa spel.

Spelvärlden då och idag
För det första spelvärlden idag är otroligt mycket bredare idag än under 1990-talet. Det skapas betydligt fler spel idag till fler format än de gjorde under denna tidsperiod i fler genrer. Då räknar jag in både handhållna, stationära, PC och andra format. Målgrupperna idag är ofantligt mycket större än 1991 när Civilization släpptes. Enligt ett antal källor var den amerikanska marknaden för spel 1994 värd ca 14 miljarder dollar den globala ca 20 miljarder dollar. 2017 omsatte industrin i USA ca 25 miljarder dollar för spel och i världen strax över 100 miljarder dollar. Det man kan se är en industri som ökat ganska omfattande sen dess och med det också antalet spelare. Därtill måste vi också räkna in den exponentiella tillväxten av tillgången till internet som har bidragit efter 2000-talets början. Det är detta jag vill komma åt lite grann, jag har inte hittat några historiska data för antalet gamers förr bara vaga gissningar men beräkningar i modern tid efter intåget av internet signalerar att mer än 1,5 miljarder människor spelar eller spelat spel enligt en rapport av ESA från 2015 idag är det nog en hel del fler.

Det Meiers säger i sin intervju är att spel som Civilization inte kan göras idag av honom för att han själv inte skulle vilja spela det och gamers är mer otåliga. Strategispel säljer mer idag och spelas av fler idag överlag än då. Går vi utanför genren och ser till spel enbart efter mer komplexa och mindre komplexa spel som kräver tålamod så är det svårt att skapa argument för en minskning. Titta bara på genomslaget Paradox har med en genre som tidigare var så pass nishad att strategispelare tyckte att man var nördig om man spelade grand strategy och wargames spel under 1990-tal. De säljer en bit över 1-2 miljoner per installation i respektive serie plus dlc blir det mer omfattande mängder. Civilization 1 har sålt 1,5 miljoner exemplar under hela sin livstid och tvåan sålde något mer runt ca 3 miljoner. Civilization 5 har sålt mer än 8 miljoner exemplar under sin livstid och det spelet är på samma nivå som de tidigare spelen. Även fyran sålde mer än 2an.

Samma sak går att se även i andra genrer Total War serien säljer mycket även den, likaså gör andra strategijättar inom exempelvis rts genren som Starcraft 2. Argumentet att ett spel som Civilization inte kan göras idag är helt enkelt inte sant, utan tvärtom komplexa strategispel (jag skulle nog inte använda det för Civilization) trots att jag är ett stort fan så är det en mer åtkomlig typ av strategispelsserie. Även pusselgenren har kommit tillbaka något de senaste åren. Den här iden om att 1980 eller 1990-tal var en guldålder för en typ av spel som han argumenterar för bygger på en en grov generalisering om oss som spelar spel. Jag vill betona dock att han har säkerligen rätt att en stor grupp av gamers som följd av internet och andra faktorer dras åt lättillgängliga spel. Kan strategispel dra samma publik som säg Call of Duty eller Gta idag eller andra giganter inom AAA sfären, antagligen inte.

Tankar om hans argument
Betyder det dock att en del av spelvärldens spelare behöver mer lättillgängliga spel som inte kräver övning än tidigare absolut en möjlighet ju fler som spelar desto större spektrum av intressen och behov från spel kan vi se. Det är inte svart på vitt här. Betyder det att färre spelare än förr inte har tålamod för strategispelsgenren, nej skulle jag våga påstå. Utan tvärtom jag är övertygad om att strategispelsgenren som helhet har en mycket större publik idag än förr och fler spel säljer bra sett överlag.Värt att tänka på är att strategigenren är bred idag, jag har tidigare gått in på definitionsfrågan men även spel som Pikmin faller under den här genren. Det är lite kämpigt att säga detta då jag älskar spelserien som än idag går fruktansvärt starkt och säljer mer exemplar än då att han har fel. Att skapa ett spel som kräver kanske en genomspelning eller övning för att greppa spelen går att skapa idag. Bara för några år sedan nu slog ju hela iden om svåra spel igenom i och med vågen av souls esque spel och en ny genre.

Simulatorer är starkare idag än på många år, allt från att farma grödor, flyga stridsflygplan eller varför inte senaste Flight SImulator säljer bra och de är komplexa spel. Det är spel som behöver spelas och har en inlärningskurva. Det finns ett sug idag av en allt större publik för spel där man behöver fundera lite, lära sig mer om spelet, testa sig fram och undersöka dem. Då har jag inte ens petat på hybridgenrer eller andra typer av populära men svårare spel i olika genrer. Stadsbyggargenren är även den populär än idag. En del serier finns nu även på konsol (enstaka exempel fanns förr också se exempelvis Starcraft på Nintendo 64 men de har blivit fler). Argumentet anser jag borde vara att ja det är en minoritet av en majoritet som vill spela komplexa strategispel men inte en icke betydande mängd spelare klarar av att sitta med komplexa spel speciellt om man inkluderar fler genrer, den minoriteten har vuxit med ett antal miljoner spelare sen 1990-talet.

Jag tror Sid Meier underskattar spelvärlden idag och jag är övertygad om att han absolut hade kunnat skapa ett spel som Civilization idag, och att de hade kunnat gå hur bra som helst, jag borde veta för jag och miljontals andra spelare spelar fortfarande Civilization serien idag. Om han inte förväntar sig att sälja som giganterna idag se vissa fps eller dylika, Civilization sålde aldrig som giganterna sålde då heller i spelvärlden. Lemmings släpptes samma år som Civilization 1991 och samma år jag föddes, de såldes i 15 miljoner exemplar. Så jag säger trots att jag har stor respekt för en av de viktigaste skaparna av spel i min ungdom att han har fel, smarta komplexa spel är här för att stanna och hans egna Civilization som stått tidens tand borde vara ett exempel på att vi är många gamers idag som gillar den typen av spel.

HQ