Svenska
Blog
Belägringarna i Total War: Warhammer III

Belägringarna i Total War: Warhammer III

Creative Assembly gick idag ut med en ny video som du kan se här, den åskådliggör några av de nya belägringarna. De har också skrivit en blogg om ämnet som behandlas i videon. En av de stora punkterna dessa spel blivit kritiserade för har varit belägringarna. Tidigare har de varit en liten del av väggen vi ska ta oss igenom. Tanken var att skapa en bättre AI som kunde agera och reagera. Jag har personligen inte ogillat systemet då jag alltid ansett att denna punkt varit datorns svagaste område i de historiska titlarna. Däremot välkommnar jag förändringarna som visats upp.  

För den tredje och avslutande delen har belägringarna blivit större. En grundläggande filosofi bakom den nya designen är att ingen belägring är den andra lik vilket plågat spelen förr. Skillnader ska därför finnas beroende på fraktion, stad och geografisk plats på kampanjkartan. Förbättringar som placerbara fortfikationer, fällor och torn kommer att bidra till variation. Det kommer också göra striderna mer intressanta från den som belägrar och försvarar en stad. Utöver detta är de flesta städerna nu större i yta med mer murar, vertikalitet och försvarbara ytor. I videon kan vi se en stad från imperiet Cathay som både har broar du kan hålla och höjder att placera trupper med projektiler att avfyra.

Vertikalitet både neråt och uppåt är en välkommen förbättring. Belägringarna ser nu ut att vara en mycket mer engagerande affär med fler flaggor att hålla, resurser att hushålla med och verktyg till försvaret av städerna. Vissa monster och andra enheter kan nu också slå sönder murar. Jag gissar på att jättarna med sina stora klubbor är ett exempel på det. En nyhet är också att små städer utan murar får unika kartor att strida på. Istället för ett fält kan du nu strida i mindre städer med barrikader, fällor och annat. Dessa förbättringar gäller också demonerna och de unika belägringarna. 

Jag är positiv till alla förändringar som visats upp. De ser ut att åtgärda en av de stora bristerna i Total War: Warhammer II. Spelserien har alltid kämpat med att göra belägringarna intressanta. Förhoppningsvis innebär allt arbete med detta att vi som spelar får en betydligt roligare upplevelse. AI är ett område som utvecklarna själva har jobbat på för att belägringarna ska fungera i praktiken. Fler val, möjligheter innebär att datorn behöver klara av att fatta rätt beslut med med ökad komplexitet. Att bedöma dessa förbättringar nu är omöjligt utan det är först när spelet släpps som vi kan avgöra om den blivit bättre.  

HQ