Svenska
Blog
Rymden, rymden och mer rymden

Rymden, rymden och mer rymden

Jag har under veckan varit sysselsatt med hela 4 stycken spel om rymden. Alla bygger på sina egna premisser och gör något eget med det. Två kommer att dyka upp som en förhandstitt och en recension under slutet på veckan. Det första jag gjorde när jag såg nyheten om att Star Wars: Empire at War äntligen fått en ny version av modden The Grand Update var att återinstallera denna klassiker. Den nya 4.0 versionen av modden lägger till en mängd förbättringar som ordentliga markstrider och annat. För något år sedan slog den stort på olika nyhetssidor för sin uppdaterade grafik som är riktigt bra bitvis.

Att se de vackra rymdstriderna över planeter, i atmosfären eller ute i rymden ser otroligt ut för ett så gammalt strategispel. Det spelar lite mer åt en simulering än regelrätt arkad denna gång så det är bra att vara förberedd på en annan spelstil än basspelet. Minus småproblem med lagg/krascher och långa laddningstider är det väl värt din tid. Just nu går det trovärdiga rykten om att Petroglyph Games som gjorde originalet återigen försöker pusha för en uppföljare och att utgivare verkar intresserade. 

Under veckan släpptes också en expansion till X4 som kallas Tides of Avarice och det har varit ett fantastiskt tillskott till en kriminellt underskattad spelserie. Även om den har sina problem så lägger den förutom nya fraktioner och händelser till nya spelmässiga inslag. En av dessa har jag önskat sedan X2 och det är möjligheten att använda rymdskrot på något sätt. X-serien för den som inte känner till den låter dig gå från en ensam pilot i en stor galax till att styra flottor och megaföretag. Lika mycket som du kan kriga och slåss handlar det om att bygga upp sig själv till bossen över ett galaktiskt företag.

För att bygga stora flottor och ekonomiska imperium behöver du bygga rymdskepp som samlar resurser. Du behöver också rymdstationer som gör om dessa till varor du säljer på marknaden. Eftersom att marknaden är en enda simulering av allt som skapas kan du både påverka den och uppleva att andra påverkar den. I Tides of Avarice låter utvecklarna oss omvandla skrotet från rymdstrider och annat till resurser och pengar med nya stationer. Jag kan inte nog understryka betydelsen av att sy ihop både krigandet och det ekonomiska för serien på detta sätt. Det är väl värt din tid om du gillar nischade upplevelser. 

HQ