Gamereactor Close White
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Rage 2 kanske kan matcha Mad Max bilstrider

Rage 2 kanske kan matcha Mad Max bilstrider

Skrivet av Patrikseve den 11 januari 2019 kl 20:16

Mad Max är en typisk filmlicenstitel som istället för att vara genomusel har kvalitativa sidor med en rad brister. Det är inte ett mästerverk däremot hade de något som jag tyckte var briljant och det var att bilfysiken, ljuden och stridssystemet för bilarna var något av de bästa jag spelat i den typen av spel i spelväg på säkert över 10 år. Det är lite svårt att greppa att det är studion som annars tillverkar Just Cause serien med sin bilfysik som får racingfantaster att tappa andan. Jag minns väl när jag kör folkvagnsbuss i Just Cause 3 och gör en tvärsväng och ramar av ett par tanks för att sedan hackigt zigzagga över vägen och ut för ett stup efter att ha försökt klara en racing utmaning.

Jag var rent ut sagt lite förbluffad över vilket kliv kvalitativt de tog med den titeln mot sina andra spel där bilar är närvarande. Det är därför jag hoppas att samarbetet med Id om Rage 2 kan leverera lite av en spirituell fortsättning på de bilstrider vi fick i Mad Max. Av det vi sett i trailers så ser spelet bra ut även om jag tycker att striderna till fots ser lite bullet spoongiga ut och att en del vapen verkar sakna lite kraft. Bilstriderna däremot och mobiliteten på marken ser ut att ändå lösa Mad Max brister nämligen balansen mellan de båda. I Mad Max tog fotportionen och slagsmålen för stor del av spelet och var för dåligt. Bil aspekten saknade utmaning och mer händelser, karavaner, attacker och dynamik.

Jag tror kanske inte att Rage två uppfyller alla förhoppningar men trots att det verkar vara ett ganska annorlunda spel än sin föregångare hoppas jag på att Id kan varva sin talang för fps med de roliga och riktigt bra bilstrider mm. vi fick i Mad Max och skapa en uppföljare till ett spel med mängder av brister men som ändå var en gedigen spelupplevelse. Det intressanta är ju att i Mad Max så brast det när Max var till fots och I Rage så var bildelarna ganska risiga. Om Mad Max styrkor går att utveckla och kombinera med Rage 1s styrkor och Id:s talang att göra fps spel så tror jag att det kan bli en riktig höjdare.

Facebook
TwitterReddit
Jag gillar Fallout 4

Jag gillar Fallout 4

Skrivet av Patrikseve den 10 januari 2019 kl 19:21

Hej jag heter Patrik och jag gillar Fallout 4: nu hade jag kanske inte tänkt att bloggen skulle bli en variant av ett AA möte där jag börjar med mitt namn och berättar om mitt problem eller vad som är fel på mig som i filmernas värld (utan att trivialisera riktiga problem). Istället tänkte jag göra just det för det är lite så man nästan ses om man gillar spelet i spelvärlden idag. Fallout 4 för mig är det där spelet som man sällan hör folk avskyr utan snarare bara vilja glömma bort eller inte prata om det då spelet anses vara mediokert som bäst. Det är för många lite av ett polariserande spel som följd av dess föregångares starka inträden i serien oavsett om man föredrar de gamla isometriska titlarna eller Fallout 3/New Vegas.

Jag spelar inte Fallout 4 utan moddar och som regel inget spel av utvecklaren då basen de bygger möjliggör en höjning av kvalité när man lägger till detta i spelet. Frågan är om det kanske inte är en av de utvecklare vars spel jag finner mår som allra bäst med en aktiv modding community. Fallout 4 med sin styrda berättelse är kanske inte riktigt vad folk hade hoppats på. I min mening är dock spelvärlden en av de bättre Bethesta gjort speciellt med båda expansionerna involverade. Dels är banan mycket mer navigerbar än New Vegas och Fallout 3 ni kanske minns Fallout 3s problem med blockerade gångar och svårnavigerbara miljöer speciellt nära huvudstaden.

Fallout 4 anser jag också ha en betydligt mer utvecklad vad man på engelska kallar "emergent gameplay" som leder till "emergent narrative" på svenska är det är berättande som växer fram som följd av vad du gör i spelet och hur spelens olika spelmekaniska system interagerar med dig och varandra. Det låter lite enkelt men är otroligt komplext att få till i datorspel på ett bra sätt. Några andra utvecklare som är duktiga på detta är exempelvis Rockstar med senaste Red Dead Redemption 1/2 men också indie utvecklare. Ett nytt spel som kanske fallit under folks radar är Kenshi som släpptes förra året och den här genre hybriden till spel är beroende av detta. Andra exempel på det här är Mount and Blade som skapar narrativ och berättelser när du spelar. En process som sker i nästan alla spel men i olika kvalitativ mån och på ett sätt som spelaren lägger märke till.

Fallout 4 anser jag ändå fortsätta Bethestas förmåga att skapa fantastiska sidohistorier i spelvärlden vid sidan av spelets quester. Framförallt tycker jag spelet är som bäst när man ignorerar den scriptade huvudberättelsen och utforskar världen med moddar. Några exempel på moddar jag tycker om är svårare överlevnadsläge, där du och fiender gör mer skada och man behöver fundera mer på hur man bemöter problem. Sims- modden som gör om det ganska halvdåliga (även i min mening) basbyggar systemet där du kan bygga små framväxande byar. Jag har också en mod som fungerar i relation till denna som ökar möjligheten för attacker i relation till styrkan på byn. Detta gör att man kan fokusera på ett mindre samhälle och få ut en gedigen upplevelse av att bygga, dekorera utveckla och försvara ett ställe. Modden är också designad så att man behöver ut och utforska. Det är bara ett par exempel på kvalitetshöjare. En annan fantastisk mod är en som fixar till dialoger så att du ser tydligt vad karaktären svarar istället för otydliga sammanfattningar. Sen har jag även massvis med andra moddar som förbättrad grafik, mörkare nätter, mer intressant väder som också interagerar bättre med spelaren (stormar, regn, farligare horder av ghouls när det blir radioaktiva stormar mm.).

Man kan säga såhär jag köper kritiken då jag ofta delar mycket av den men när man förvandlar Fallout 4 och dess expansionsvärldar till mer öppna sandlådor (Sandbox (vi behöver ett svenskt begrepp som inte låter tokigt för detta det är ju inte som att man sitter där med en spade precis)) så lyser spelet i min mening alltså vid sidan av den radioaktiva glimmern. Det är ett spel som faktiskt är smockfullt med intressanta stickspår och kanske seriens bästa sett till antal och kvalité av världsnarrativ där spelvärlden berättar saker. Tänk Gta 5 när du tittar på en vägg och ser klotter och annat varje del av den spelvärlden känns som om den har en historia att berätta. Lite på samma sätt tycker jag Fallout 4 glänser för serien med mycket små historier som berättas av spelvärlden i sig utan en narration eller någon typ av händelse. Morrowind för att hoppa till Elder Scrolls mest kända exempel är kanske den där trollkarlen som faller ur himmeln i början men det är en skriptad händelse med både ljud och röst även Fallout 4 har dessa i drivor. Utan det är snarare hur världen berättar om sitt förflutna som jag gillar.

Spelet gör detta med hjälp av scener, det kan vara ett par skelett i en kyrka som har en flaska vin och en mugg i sina händer på vindvåningen blickandes ut ur ett fönster sida vid sida till andra former av berättande. För egen del är det denna narration som behöver vara stark för att kunna hindra öppna spelvärldar från att kännas tomma, platta och bara där för dig som spelare. Spelvärlden behöver upplevas av spelaren som att det fanns före och kommer att finnas efter spelaren att du blir en del av världen. Detta är kanske ännu viktigare i rollspel som genre där narration är en huvudkomponent av vad som gör spelen intressanta. För att ge två exempel jag tycker exempelvis att The Witcher serien är exempel på där huvudberättelsen och sidoberättelse där narrativ genom dialog och quester mm. är dess starka kort. Medans det i Bethesda titlar istället är spelvärlden i sig som är stjärnan i konstruktionen och med lite moddar för att stärka och anpassa upplevelsen så är Fallout 4 fortfarande ett gediget bra spel som trots sina brister inte är seriens svarta får.

Facebook
TwitterReddit
Halo: The Master Chief Collection på PC

Halo: The Master Chief Collection på PC

Jag har väl kan man säga alltid uppskattat Halo för sin otroliga atmosfär och mycket välgjorda titlar i serien. Vi vet att Infinite d.v.s. vad som enligt Microsoft ska ses som Halo 6 är på väg även till PC som plattform. Här tänker jag att det kanske skulle kunna gå att hitta en liten möjlighet att introducera Halo till ett ny gammalt format (Halo 1 och 2 finns på PC varav del 2 var operativsystemlåst till vista). I detta fall tänker jag att den här utgåvan som släpptes till Xbox: One med Halo 1 och 2 Anniversary samt Halo 3 och 4 även skulle kunna släppas på PC med två undantag. Jag misstänker nämligen att även Halo 3 kommer att få en Anniversary edition och det finns en del rykten som vanligt dock att Halo 5 kan komma till PC. Skulle Microsoft vilja släppa utgåvan på PC kommer det även att ta ut fullpris för det. För att skapa ett genuint värde att betala ett sådant pris för konsumenten skulle Halo 3 Anniversary bakas in i den utgåvan eventuellt med Halo 5. Detta skulle då också kunna ingå i en ultimate edition eller åt det hållet utgåva av Halo 6.

Jag tror att släppa utgåvan idag på PC enbart med 4 spel som är lite gamla numera inte riktigt räcker. Sen tror jag också att det skulle kunna bli lite av en "Orange box" grej av det hela och Halo 3 Anniversary (spelet är visuellt daterat med dagens mått mätta) skapa en del glädje hos fans både på konsol och eventuellt på PC. I min mening behöver inte 4 eller 5 en sådan uppdatering alls däremot anser jag att del tre skulle må bra av en sådan polish. Det skulle också då innebära att Halo 1, 2 går att få tag på enklare på PC då spelet bara säljs på skiva i fysisk utgåva, utöver problemen ibland att få igång Halo 2 på en PC. Jag tror också utgåvan skulle rent berättarmässigt vara ett bra tillskott om nu Halo 6 släpps och min misstanke är ändå trots motståndet hos många till Winstore att en fet samlingsutgåva ändå kan locka köpare på plattformen.

Jag själv är lite lyrisk över tanken på möjligheten att spela Halo i högre upplösning med högre fps speciellt Anniversary utgåvorna som är fantastiska. Min förhoppning är att Halo: The Master Chief Collection släpps före eller med Halo: Infinite som en utgåva. Visst har vi likartade spel på plattformen men Halo är ändå... Halo det är samma med Half Life eller Doom. Nu vet vi dock inte när Infinite ska släppas om det är en 2020-2022 release på det hela vilket låter troligare än 2019. Men jag tror att detta skulle kunna vara kul för äldre fans liksom nya till serien spelare att ta del av innan Halo 6 som då också ska komma till PC. Man kan förlåta om Reach inte kommer även om den är sett till enspelar- komponenten en av mina favoriter. För PC spelare skulle det innebära att om utgåvan får tillskotten 5 och 3 Anniversary innehåller Halo 1,2 och 3 Anniversary editions, ODST, Halo 4 och 5.

Jag tror inte att Halo 3: ODST får en Anniversary edition men det kan ju vara möjligt då spelet är kortare och mindre i omfång än huvudserien men sannolikheten är låg om det inte bundlas med en sådan utgåva till del 3 vilket jag inte tror på. Ägare till konsolutgåvan kanske bara kan för en mindre summa uppgradera Halo 3 till Halo 3 Anniversary Edition om det släpps innan nästa Halo. Chansen är nog ändå låg att PC får denna utgåva, risken är större att vi bara får Halo 5 vilket vore synd. Däremot är jag ändå hoppfull att denna utgåva kan släppas på PC också vilket skulle glädja mig som gillat serien och kanske skapa nya fans på PC för denna ikoniska spelserie utöver då att på ett bra sätt låta de som inte följt serien få en chans att göra det även på denna plattform.

Facebook
TwitterReddit
Min lista över årets bästa spel del 2: (AAA och högbudget spel)

Min lista över årets bästa spel del 2: (AAA och högbudget spel)

Skrivet av Patrikseve den 31 december 2018 kl 20:16

Efter att ha listat en del indies och andra titlar i samma klass som du kan se här så tänkte jag övergå till den andra typen av spel som har lite mer budget, lite större utvecklar team och rent allmänt högre produktionsvärden. 2018 har präglats av många titlar inom denna kategori liksom många skjutits in i 2019 som följd av tuff konkurrens.

AAA och högbudgetspelens bästa 2018
Hitman 2
Ett av de sista storspelen att släppas under 2018 är kanske en av mina favoritserier och det är Hitman serien. Även om jag inte är helt såld på all gating av innehåll som unlocks genom att spela om nivån om och om igen (Förstör lite av sandlåde- upplevelsen att ha så lite val till en början). Så är konceptet för säsong 1 och 2 eller spel 1 och 2 av den nya soft rebooten en mycket smart design. Istället för att bygga dessa komplexa vertikala nivåer där mycket sker för en genomspelning så är det anpassade för att spelas om igen dels med olika utmaningar men också med andra mål än själva kampanjen genom contracts mode. Det finns lite att säga om denna mördarsimulator som inte redan sagts men tvåan är polerad har ett par fantastiska nivåer som tävlar med första spelets starkaste uppdrag och är allmänt polerad, välspelande pussel/action/stealth esque upplevelse.

Shadow of The Tomb Raider
Många ogillade eller tyckte att denna del var medioker och visst har titeln sina brister. Jag gillade dock verkligen grottorna i denna del mer så än de tidigare delarna. Det märks att utvecklarna ändå försökt åtgärda en kritik från de andra två delarna i serien med pusslen och grottorna/gravplatserna. Jag vänder mig lite mot det märkliga filtret som ligger över spelet och skapar någon jämngrönbrun färg (förstår fortfarande inte varför utvecklare gör så), och inte låter färgerna och ljuset briljera i den här sydamerikanska skådeplatsen man valt att förlägga spelet i. Framförallt har man en möjlighet att verkligen låta miljön skina och den hindras lite som följd av detta. Jag gillar också mytologin bakom spelet denna gång mer så än i tidigare delar och uppskattar Sydamerika väldigt mycket. Det leder nog till att spelet ger mig mer också och bidrar till att jag tillsammans med skådeplatsen, bra röstskådespel och annat dras in i äventyret. Även om spelet är någon hybrid mellan openworld och linjärt så fungerar det bra. Jag kan tycka kanske att man återigen har lite för mycket stridande men det fungerar bra i spelet. Rent allmänt tycker jag att det är ett mycket bra inslag i den nya trilogin och jag hade en väldigt bra stund med spelet trots dess brister.

X4: Foundation
Vad gör en halvbudget titel som låter som namnet på en hudkräm på min lista. Jo den här titeln är svår att placera då den rör sig någonstans mellan Indie och AAA men jag väljer att placera den här. Serien började redan 2000 med sin första titel och har sedan fått en sisådär 10-11 titlar med en vr titel inräknad. Spelen bjuder rent öppet på något av de värsta röstskådespeleriet man kan hoppas hitta i spelvärlden och tenderar att vara buggigare än ett Elder Scrolls spel vid släpp. Men det här är en märklig utvecklare som jobbar med sina speltitlar år efter att de släpps och polerar spelen. Om det är försvarbart att sälja ofärdiga spel och fixa dessa eller inte är en svår fråga. I detta fall ges inga såna löften de fixar spelen istället och fansen av serien har nog tyvärr vant sig vid detta. Å andra sidan är det en extremt nishad och lojal community och man förstår varför då spelen å andra sidan är några av de mest komplexa rymdekonomi simulatorspelen på marknaden med dessa produktionsvärden. Jag tycker förövrigt att spelen också håller för att blanda utforskande, stridande och ekonomi aspekten i genomspelningar. Kan man ta sig förbi inlärningskurvan har man en mycket atmosfärisk titel med ett stort universum där man kan bygga upp ett handels- imperium, flotta eller flyga runt och delta i andra aktiviteter. Universumet står inte stilla utan det skiftas, förändras då AI:n för krig mot varandra, handlar och ekonomin är dynamisk och påverkas av dig och annat som händer i spelvärlden. Det är inte en titel för alla men X4 lyckades i min bok att vara en gedigen upplevelse trots en del buggar.

Darksiders III
Ännu en lite kritiserad titel som jag själv riktigt gillade är Darksiders III. Jag trodde kanske inte så mycket på spelet på förhand och visst har det sina brister. Men jag gillade den lite svårare stridsmekaniken och det enda stora kritiken jag har är checkpoints (snälla sluta med checkpoints i spel). Jag må vara lite "old school" men manuella sparsystem med en autosave funktion är bättre i allt utom i vissa undantagsfall där spelen specifikt är designade runt ett sådant system men även där i ett fåtal fall. Annars gillar jag den tredje ryttaren Fury som typ mest är arg vilket kanske inte kommer som någon större överraskning precis. Och arg är hon på allt och alla och det liksom går hand i hand med den semi-demoniska metall piskan och annat hon använder för att massakrera fiender med. Åter igen så handlar spelet parallellt med det andra två titlarna och jag tycker att spelet gör ett bättre jobb än tvåan att knyta an till det som sker i första spelet. Rent krasst tycker jag också att del 3 är bättre än del 2 inte som följd av protagonisten då "Death" är fenomenal och full av "liv" (död) utan också som följd av bättre nivådesign och mindre grinding (loot systemet var inte bra i tvåan).

Assassins Creed Oddysey
Med inslag av putsade rollspelsinslag och sjökrigsföring på triremer bygger spelet vidare på Origins mer landbaserade spelmekanik. Att ha en besättning spartaner eller atenska marinsoldater borda fiendens skepp efter en lång strid på öppet vatten i medelhavet är spännande liksom välgjort. Personligen för det tankarna till Black Flag och Rogue vilka jag håller högt i serien som följd av marina inslag. Jag tycker också att landaspekten av serien håller bra kvalitet spelet bjuder på några av seriens största städer och de är alla otroligt vackra, detaljrika med mycket att se och klättra på. Just det har gjorts väldigt bra det finns alltid något på horisonten som får en att vilja undersöka och klättra på, som historie- intresserad så är det här den enda gången man kan klämma på gamla krukor, klättra på statyer och vara hårdhänt mot dessa fantastiska reliker. Spelet varvar också in mytologi i form av varelser och säkert på sikt även gudar som i Origins. Historia, händelser möter mytologi och allt påminner om boken Odysséen som spelet lånat sitt namn från. Andra referenser som 300 går också att se i spelet. Det nya krigssystemet är väl kanske inte särskilt djupt där du kan diktera vem som styr över en region genom att delta i små skärmytslingar efter att ha saboterat en region tillräckligt mycket. Mitt problem med dessa är att det inte finns några ikoniska formationer eller något som påminner om en strid utan alla soldater står lite varstans och hugger varandra som i ett valfritt barslagsmål på film. Annars tycker jag mycket om rustningarna, uppdragen, kläderna, designen, grafiken och fotoläget. Spelet kvalar sig lätt in bland de bättre delarna i serien.

F1 2018
Jag har verkligen lite koll på sporten i sig och varför skulle jag då köpa den enda vettiga simulatorn påmarknaden och spela detta med mus och tangentbord för? Jag kanske får gå och be om syndernas förlåtelse under ett skrin av Doom Guy men rent konkret så gillar jag simulationer. Jag såg också vilka fina omdömen spelet fått och det märks att det finns kärlek i denna titel. För de som spelat serien längre kanske inte höjer ögonbrynen så mycket då skillnaderna mellan delarna verkar vara få men jag måste ändå säga att som första gången spelare av detta att det är fantastiskt. Ljudet, grafiken och allt är välgjort samt att karriärsteget kanske är ett av de mest intressanta jag spelat för en spelare i ett bilspel på många år.

Jurassic World: Evolution
Det finns många spel mer värdiga kanske på listan än denna visuellt vackra parkbyggar- simulator med dinosaurier men jag tycker att det här är ett bra exempel på en bra licenstitel. Lite dyrt för vad det är kanske men ett spel som är lätt att plocka upp och bara spela. Det låter dig inta rollen som ansvarig för att bygga, välja forskningsområden och designa den ultimata parken för besökare att få möta dinosaurier. Lite som ett metaperspektiv på en typisk barndomsdröm att få designa sin dröm ungefär? Oavsett så är spelet både väl röstskådespelat då de bjudit in flera kändisar från filmerna då även Jeff Goldblum är med m.fl. Jag tycker ändå att spelets stora behållning är kanske inte simuleringen i sig utan just dinosaurierna att skapa, hantera och hushålla dessa men också att se dem gå runt och leva sina liv i parken. Om du vill åt en mer lättsam upplevelse med Jurassic Park tema så är det här nog det bästa alternativet någonsin för licensen som annars haft det svårt i spelformat. Det är inte det mest djupa eller prisvärda på listan men det är definitivt ett bra spel som låter en uppleva Jurassic Park som stackaren som ska ansvara för allt och allt som kan gå fel vilket det gör om och om igen.

Forza Horizon IV:
Jag fuskar lite i min lista och lägger till ett till spel då jag inte kan bestämma mig mellan F1 och detta. Det här är en märklig serie jag tror att jag aldrig har spelat ett spel som bara kastar godis på spelaren. Bil sa någon, bilar här har du 10 nya bilar, 40, oj oj oj spela lotteri också. Ojdå råkade du vinna 5 bilar till men va jobbigt. Kläder? Inga problem här, handskar. Pengar ja pengar ska du ha ta 150 000 kr, men du körde du över en skylt ja men herregud här ta 5000 kr till. Å andra sidan är det en rätt semikomplex arkad-sim mix med höga produktionsvärden, kanske årets snyggaste spel rent tekniskt vid sidan av God of War, Battlefield V och liknande. Jag gillar spelet skarpt men långsamma menyer och inget enkelt sätt att hämta gratisbilar och lägga till dem i sitt garage utan att manuellt klicka på en och en är lite frustrerande. Det är dock småproblem på det stora hela, England är förövrigt en mycket gedigen skådeplats för racing tro det eller ej och jag är väldigt imponerad över säsongerna både tekniskt och spelmekaniskt. Har man spelat Horizon tidigare så vet man vad man får och det är ganska lite nytt även i denna del så sett. Jag gillar dock inställningsmöjligheterna för varje race och även spelvärlden. Det är ett spel som jag säkert kommer att spela mer av under 2019 och framåt vid sidan av F1 2018.

Hedersnomineringar
Kingdom Come: Deliverance
Ni No Kuni II
Monster Hunter: World
Pillars of Eternity II
Valkyria Chronicles IV
Wreckfest
Dragon Qest XI: Echoes of an Elusive Age
Far Cry V
Yakuza 0
SoulCalibur VI
Crash Bandicoot™ N. Sane Trilogy
Quake Champions

Facebook
TwitterReddit
Min lista över årets bästa spel del 1: (Indies och lågbudget spel)

Min lista över årets bästa spel del 1: (Indies och lågbudget spel)

Skrivet av Patrikseve den 27 december 2018 kl 16:43

Året är snart slut och jag hoppas att alla har haft en bra jul/ledighet och ett trevligt spelår. Det är dags att öppna dammiga volymer om årets antecknade spel som har varit av lite extra kvalitet. I år så har jag varit nöjd till trots att många storspel blivit försenade in i 2019. Först vill jag börja med att utgå från mina kategorier. Den ena listan kommer att titta på indiespelen och lågbudgetspelen som jag upplevt som bäst i år och den andra AAA/AA- spelen och högbudgetspel. Den tredje och sista kommer att vara en lista över mina 5 favoriter helhetsmässigt där alla spel är inkluderade . I denna del 1 tänkte jag utgå från mina favoriter bland Indiespelen och ge en motivering om dessa. I listan kommer jag att ge 5 spel utan någon platsordning som jag gillat allra mest i år.

Indiespel och lågbudgetspelens bästa 2018
Warhammer 40k: Mechanicus
Mechanicus väljer att fokusera på en unik del av imperiets stridskrafter istället för de klassiska Space Marines och utgår istället från Adeptus Mechanicus som motsvarande skulle kunna jämföras med en pseudo religiös ingenjörs/forskar gren av imperiet som ansvarar för forskning/teknik/vapen utveckling/produktion och annat. Spelet fungerar som Xcom och är omgångsbaserat. Det som gör titeln så pass bra är hur väldesignat den grafiska stilen är, hur välfungerande spelmekaniken är och hur fantastisk soundtracket och den audiovisuella designen ändå är för just licensen. Spelet har en tidsfaktor i den månen att ju mer uppdrag och ju längre du dröjer i uppdragen desto mer vaknar Necrons (spelets antagonister) det innebär att du kanske inte hinner göra alla uppdrag och dina val kan även resultera i lite olika slut. Det är ett fenomenalt exempel på en titel som inte borde vara så bra som den ändå är och jag ser redan fram emot en uppföljare. Spelets kritik kan sägas vara att det ansetts för enkelt men det är något som blivit patchat redan.

Phantom Doctrine
En annan Xcom inspirerad titel är denna som istället för en dystopisk framtid tar plats under kalla kriget. En tid då stormakterna USA och Sovjetunionen tävlade om dominans i världen. I spelet så får du välja vilket lands underrättelsetjänst du ska jobba för. Antingen KGB (Sovjetunionen), CIA (USA) eller Mossad (Israeliska). Oavsett vem du väljer så kommer du slutligen ändå att starta "The Cabal" som är en hemlig organisation skapad av hemliga organisationer från de här länderna för att stoppa en annan hemlig organisation. Det åt sidan så anser jag att spelet är betydligt mer dynamiskt än Xcom då du hela tiden måste vara noga med att inte bli hittad, byta identitet på agenterna, förfalska papper, sopa undan spår mm. på över uppdragskartan. Anledningen är att antagonisterna kan hitta dig och orsaka enorm skada. Du kan också byta bas mm. ungefär och känslan av att vara en underrättelsetjänst som i filmernas värld är påtaglig. Jag anser att spelet verkligen fångar en egen atmosfär och gör ett mycket gediget jobb med att översätta Xcom formatet både lite av det äldre Xcom spelen och de nya reboot serien av Firaxis. Det negativa kan sägas vara att du kan inte lösa alla case files fullständigt vid en första genomspelning utan du behöver spela igenom spelet två gånger för att få ut det mesta.

Subnautica
Denna lista vore ju lite träig om jag bara nämnde strategispel. Nästa titel på listan är en av mina favoritspel under de senaste åren och det är Subnautica. Ett undervattens överlevnadsspel som lyckats skapa en otroligt vacker, unik, levande och spännande spelvärld att utforska. Det känns hela tiden som att man som spelare blir belönad för att utforska oavsett om det är lite lore, nya verktyg eller miljöer alternativ djurliv. Spelet har tillsammans med Mechanicus ett av årets bästa soundtrack också. Även om spelets berättelse är lite sisådär så tycker jag ändå att den känns lite aktuell då den berör frågor som yttre påverkan på haven och livet däri och mycket annat. Den gör sitt jobb helt enkelt och utan att spoila något så hamnar du helt enkelt på en planet i en nödkapsel och du upptäcker att du är helt själv på en planet täckt av vatten. Spelet handlar således om att försöka ta sig därifrån genom att använda miljön och utforska haven som både har faror och möjligheter. Jag tycker personligen att spelet är otroligt avslappnande och atmosfäriskt men också både spännande och givande att spela. Det är ett spel som verkligen drar in mig som spelare i dess vattenvärld och får mig att inte vilja sluta spela det. Jag kan varmt rekommendera den som inte provat att göra det.

Frost Punk
Två saker kan sägas om spelet det är en Cyberpunk inspirerad statsbyggare med ett fokus på narrativ. Blandningen är något av det sorgligaste jag spelat på ett tag. Det förvånade mig dock inte då skaparna låg bakom ett av mina favorit indietitlar genom tiderna: This War of Mine. Spelet är ganska kort men allting du gör får konsekvenser och dina invånare reagerar på allt du gör. För att ett sådant scenario ska fungera har man satt spelet under vad som liknas vid en ny istid där du blir en av de sista borgmästarna att försöka hålla en stad vid liv i det här klimatet. Jag tycker att spelet verkligen fångar känslan och som borgmästare känner man sig aldrig säker på sin plats och nästan alla beslut vid sidan av byggandet som vilka lagar eller regler som ska antas känns moraliskt och etiskt svåra. Ska du verkligen kräva att folk jobbar dubbla shift, hur gör du med de som har amputerat eller saknar möjlighet att arbeta. Besluten man kan ta är ibland väldigt grymma och det får spelaren att tänka till lite och bry sig om sina invånare vilket jag gillar.

Battletech
Hoppsan ett annat Xcom inspirerat spel smög sig hit jo förutom att jag gillar genren så är denna titel värd din uppmärksamhet. Battletech är inspirerat av Mechwarrior licensen, kortfattat kan man beskriva den som en motsvarighet på Japans mechkultur. Istället för vackra stilrena skapelser med mycket neonljus så är det smutsiga, oljiga och faller samman med enkelhet. Det ungefär som att jämföra Wreckfest med F1 2018 sett till bilarna. Två väldigt olika designfilosofier bakom maskinerna. Spelet sätter dig i Mechwarrior universumet som en legosoldat och du tvingas raskt in i en berättelse som i min mening är spelets lite svagare del. Istället är det när du åker runt, strider för kontrakt inte helt olik en annan favorit från mig Battle Brothers tänk Xcom möter detta spel så får du en ide om vad spelet handlar om. I detta fall så får du också välja din belöning, pengar, skrot/delar det sistnämnda kan vara vapen, delar till en ny robot eller annat. Varje uppdrag för med sig risker då det är dyrt att reparera mecharna och du kämpar konstant med ekonomin. Jag tycker att den Xcom esque överstridskartan med sina aspekter är välgjord för en indietitel. Den andra portionen som berör striderna är en omgångsbaserad mycket taktisk komponent som är djupt förankrad i den andra delen av spelet då skador och hur du besegrat fienderna avgör mängden komponenter som kan samlas upp och hur stora kostnader som krävs för reparation till dina maskiner.

The Forest
Ingen har nog missat denna titel men jag tycker att den är värd att nämnas. Ursprungligen släppt i Early Access för många år sedan så släpptes den officiellt ur EA under året. Lite som Subnautica också gjorde. The Forest känns inspirerad av Tv-serier som Lost och en del skräckfilmer. Å ena sidan är spelet en historia om dig som ensam överlevare på en ö efter en flygplans crash. Å andra sidan inser du snabbt att du inte är ensam och att det pågår ganska mycket hemskheter på ön. Till din hjälp har du resurser på ön och möjligheter att bygga saker som skydd, göra i ordning mat och annat för din överlevnads skull. Grafiken är också en faktor och spelet ser riktigt bra ut på sina håll. Jag är ett stort fan av UI:n som tvärtemot många andra spel istället för en liten skärm med listor försöker återskapa att din karaktär istället plockar ut sina grejor ur ryggsäcken och lägger dem på marken. När du öppnar dina överlevnadstips/byggmenyn så är det istället en bok du hittat som öppnas med beskrivningar vilket förankrar UI:n i själva spelet och spelvärlden på ett mycket bra sätt. Det är dock ett semi-svårt spel och du får aldrig riktigt vara ifred om du inte stänger av fienden innan du börjar en ny kampanj. Spelet går också att spela i Co-op men för mig är det främst i enspelar portionen som atmosfären och den ödsliga känslan är som allra starkast.

Two Point Hospital
Sist ut på listan är en sjukhus manager titel, där du ska sköta hand om ett sjukhus inte olikt de gamla kult klassiska Team Hospital som det här spelet drar inspiration från. Det är en mycket gedigen upplevelse kanske lite för enkel och självgående ibland för min smak men charmen och humorn finns där och spelet är genuint roligt att spela. Är man mer sugen på en simulering och seriositet finns annars Project Hospital som är en konkurrent men går den realistiska vägen. Jag anser att den titeln också är värdig att spana in men just nu har den en del brister med UI och annat som Two Point Hospital inte har.

Några hedersnomineringar till andra bra spel inom denna kategori
Rimworld Rymd överlevnadsspel som liknar Prison Architect
Donut County The verge summerade spelets story såhär: "Donut county is a game about swallowing Los Angeles and realising you're an asshole"- mitt omdöme också.
Into the breach Från skaparna av FTL ett litet omgångsbaserat strategispel där du styr mechs med ett stort djup.
Dead Cells Ungefär darksouls i 2d
Below Mörkt rouge esque spel med överlevnadstema och en otrolig atmosfär om att vandra ner i mörka berg.
Gris Artistisk 2d titel med väldigt intressant design
Frozen Synapse 2 Drogs med enorma problem inledningsvis men är nu i ett bra skick, det bygger vidare på föregångaren om att taktiskt slå ut fienderna med hjälp av kommandon och ett paus/realtids system som är hybridiserat med ett omgångsbaserat system. I uppföljaren har de också lagt in en stad att slåss över med olika faktioner, uppdrag och annat som verkligen lyfter titeln sett till sin föregångare. Spelet har också ett gediget bra soundtrack.

Sountracks ett urval av mina favoriter i denna kategori
Detta soundtrack från Warhammer 40k: Mechanicus är atmosfäriskt och för tankarna till det första Metroid Prime.
https://youtu.be/hvnte-l7zEQ?t=1

Detta soundtrack från Subnautica är en annan favorit av titlarna som nämnts ovan där undervattensutforskandet verkligen lyfts av musiken.
https://youtu.be/p06UcqBbb9U?t=119

Detta soundtrack från spelet Gris är också en favorit och en väldigt vacker komposition.
https://youtu.be/DBToMwdYBME?t=106

Avslutningsvis vill jag också lyfta öronen till Frozen Synapse 2 soundtrack som är fenomenalt och för mina tankar till Mirrors Edge 2.
https://youtu.be/JaWT1piemMs?t=2090

Facebook
TwitterReddit