Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Glöm inte att Total War: Troy är gratis den 13e

Glöm inte att Total War: Troy är gratis den 13e

Skrivet av Patrikseve den 11 augusti 2020 kl 22:56
This post is tagged as: Gratis spel

En del har säkert åsikter om Epic store men jag kan ändå rekommendera att folk som har ett konto och inte vägrar använda tjänsten att plocka upp ett gratis AA spel. Troy är en del av SAGA spinoff serien för Total War som är ett försök att experimentera lite med formulan och göra mer fokuserade spel i serien. Om du inte spelat serien förut så är det omgångsbaserat med strider i realtid strategispel. Istället för ett spel som täcker kontinenter så handlar det om en mindre i skala konflikt som inte passar lika väl som ett spel i huvudformat. Jag tror själv att Troy kanske inte riktigt blir något som vänder serien för egen del eller revolutionerar den utan snarare mer av det gamla. Dock ser kampanjkartan bedårande ut med fin UI och bygger på Warhammer spelmotorn. Två av de första böckerna jag läste var dock Illiaden och Odysséen så det är givet att jag är intresserad i ett spel som bygger på förstnämnda litterära verk. Spelet kommer också gå att modda fast manuellt som med äldre spel i serien.

Kommer du att spela Total War: Troy den 13e?

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera
Dags att börja partitionera spel mer

Dags att börja partitionera spel mer

This post is tagged as: Partitionera

Spel blir större och större, det är ingenting onaturligt jag läste en artikel om hur stort Call of Duty blivit. Hårddiskarna blir också större med tiden förvisso. Däremot finns det lösningar vi sett tillämpas. Spel som Doom, Call of Duty här senast och en del andra kan överstiga 100 gb. För sistnämnda är det idag runt 200 gb att installera. Jag vågar inte uttala mig om hur enkelt eller svårt det är att partitionera bitar av spel, speciellt i en tid när de ofta överlappar varandra och påverkar varandra.

Mitt argument är att där det går i högre mån låta oss konsumenter välja vad vi vill installera för bitar av spelen. Master Chief Collection på PC är lite av ett föredöme där, du har total kontroll om du vill installera individuella kampanjer eller kanske alla. Densamma gäller om du vill installera mp hos vilket spel i samlingen du vill. Du kanske bara vill spela Halo: CE kampanjen och kan då enbart installera denna. Lägg till ett enkelt alternativ för att avinstallera och installera 4k texturer som vi ser i en del spel, så kan man potentiellt spara mer plats. Då får vi fler val när vi installerar spelen och vi slipper argumentera om saken.

(Bild från AC: Odyssey)

Vad för typ av dlc/expansioner vill vi egentligen ha

Vad för typ av dlc/expansioner vill vi egentligen ha

This post is tagged as: Dlc, Expansioner

Jag har länge suttit och funderat på vilka typer av modeller som är bäst för olika genrer. Just dlc och expansioner är ett tema som ibland är kontroversiellt men som regel tror jag att folk som gillar ett spel gärna utökar det om innehållet som erbjuds ger värde för pengar. Denna blogg tänker inte diskutera pris eller ekonomiska aspekter utan snarare vilken form de ska ha för att skapa mest värde för mig som spelare.

Jag är nog inte den enda som blivit besviken ett par gånger av de här ultimata utgåvorna som lovar säsongspass och allt dlc för att sedan se att det mest är korta stickspår till huvudberättelsen eller kosmetiska saker. Jag har på senare tid uppskattat dlc mer och mer likt de som oftast historiskt var prominent inom strategispel. Alltså rediga tillägg som integreras sömnlöst med basspelet. En av orsakerna till jag aldrig fastnat för säg Rockstars modell för Gta 4 där man skapar nya historier. För en del spel klipper man av delar av spelvärlden för att ge oss mer fokuserade tillägg.

Istället då jag satt och funderade på vilken typ av tillägg jag önskade se till Red Dead Redemption 2 enspelarportion (vilket nog inte sker oavsett), så hade jag ogärna velat se en ny stickhistoria i en ny del av spelvärlden. Jag bryr mig heller inte så mycket om ett par fler hästar eller kostymer det kan vara en bonus. Istället ser jag gärna utökning av spelsystem i spelet. Säg lite fler professioner (som inte krockar med spelet vision eller pacing), ett bounty system som slump genereras när du är klar med alla andra. Kanske ett par legendariska fåglar att jaga som sedan leder till ett par nya kostymer. I detta kan man sen potentiellt bygga in ny story eller mindre story beats. Jag ser alltså gärna att man fördjupar och expanderar vad som finns och eventuellt lägger till något nytt av värde för mig som spelare.

Alltså färre separata lägen som står i kontrast med huvudäventyret som exempelvis problemet Alien Isolation hade som i min mening var bedrövliga och ointressanta och tyvärr lite märkliga där man skapade leader bords och annat för ett skräckspel. Utan jag ser hellre den typen av tillägg till basspel som vi kan se i Xcom serien där man sömnlöst integrerar nya story uppdrag, innehåll, spelmekanik och annat med basspelet. Det nya Xcomspelen är duktiga på att gå från mellansekvenser till spelmekanik och tillbaka till mellansekvenser, det är en väldigt smärtfri transition.

Självklart så spelar pris in i dessa frågor men för bloggens skull har jag valt att istället fokusera på innehållet och det är nog där jag är idag med spel. Jag uppskattar expanderingar av basspelen kontra nya mindre historier som utspelar sig separata. För i dagens spelvärld får vi ofta väldigt omfattande spelvärldar som ofta är lite tomma eller underutnyttjas och att verkligen ta den potentialen och maximera vad man kan få ut av den är oftast mer intressant. Många av dessa spelvärldar är fantastiska att ta sig igenom. Sen bör det kanske tilläggas att det finns ingen lösning som passar allt. En del spel kanske erbjuder mer värde av en viss typ av extra innehåll. Jag har inga problem med extra innehåll till spel jag gillar men det behöver erbjuda något av värde.

Vilken typ av extra innehåll ser du helst till dina favoritspel?

Schack i 5 dimensioner och parallella universum

Schack i 5 dimensioner och parallella universum

Det släpptes nyligen ett digitalt schack spel som utspelar sig i fem dimensioner med parallella realiteter. Spelet utspelar sig på bräden du kan om du vill skicka tillbaka pjäser i dåtid och även skapa parallella universum alltså bräden som spelas parallellt med det ursprungliga men som har skiljts av från originalet. Du kan även skicka pjäser till dessa och om låt oss säga att motspelaren i omgång 19 skickar tillbaka sin drottning till omgång 14 sätter dig i schack i 3 parallella bräden. Så kanske du behöver skicka tillbaka en pjäs till omgång 5 för att motverka detta. Du behöver inte bara ha en strategi framåt utan också bakåt och i sidled. Förvisso går bara 4 dimensioner i spelet att interagera med som spelare så 5D kanske är lite av en halvsanning men likväl en spännande take på detta klassiska brädspel. Jag kan varmt rekommendera detta om du gillar schack, att bli lite snurrig och kvantfysik.

Favoriten av: harmlösa fiender som kan vara förrädiskt dödliga

Favoriten av: harmlösa fiender som kan vara förrädiskt dödliga

This post is tagged as: Harmlösa oskyldiga dödsmaskiner

Med tanke på alla Halo nyheter den senaste tiden ville jag lyfta en intressant aspekt i spel. Med rubriken menar jag inte fiender som förråder en i spelens story utan fiender som ser ut att vara harmlösa men egentligen är ganska farliga.

En av mina favoriter är Grunts (Unggoy) i Halo. De är ofta lite patetiska gulliga små saker som springer runt och panikskriker (tillsammans med Jackals och Hunters är det mina topp 3 favorit fiender i serien). Man puttar lite på dom så faller de över döda i Halo spelen. Men de har ett äss som säkerligen har massmördat fler Master Chiefs än någon vill erkänna. Och det är deras tendens att kasta plasmagranater, eller kamikaze springa in i en med två stycken i vardera hand som skickar en till månen i ett skräckskrik. Den senaste typen av attack syns i senare delar av serien.

Ena stunden är de här små harmlösa varelserna som ploppar ett skott nästa sekund, för att i nästa upptäcker du att de sitter det en plasma granat i nyllet på dig. Vänder du blicken bort så släpper de pistolen lyfter två plasma granater och bara rusar in i dig. För att då inte tala om spelmekanik som hjälper dessa oskyldiga små gnomer att bli hysteriska massmördare och det är dominoeffekten som kan ske när liggande handgranater detonerar varandra. De är roliga, hysteriska och på ytan harmlösa men därunder finns ett mörker och vansinne som kan döda den oförsiktige på ett ögonblick.

Vilken är din favorit av denna typ i ett spel?