Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Mer långtidsutveckling av spel och längre liv

Mer långtidsutveckling av spel och längre liv

Skrivet av Patrikseve den 12 oktober 2019 kl 19:56
This post is tagged as: Utveckling, Hållbardesign, Affärsmodeller, Patchning, Dlc, Flc, Expansioner

Att spel efter släpp uppdateras i flera år är ingenting nytt. Några exempel är Blizzard som uppdaterat spel åratal efter släpp men det finns såklart fler. Något av en tendens jag sett de senaste åren i spelens utformning är att de utvecklas och uppdateras under längre tid. Istället för att man släpper en uppföljare så kokas det längre för att använda en liknelse från matens värld.

No Mans Sky och Assassins Creed är två exempel i sammanhanget men samma kan sägas om många olika spel inom exempelvis live service designarketypen. Spel släpps i ett tillstånd som ofta inte är optimalt idag, exempel kan vara tidspress, budget, nå ut innan julledigheten och mycket annat eller en kombination av flera faktorer. Jag tycker exempelvis att Battlefront 2 är ett exempel på detta ett spel som också uppdaterats under en lång tid till att bli en bättre upplevelse (inte direkt dåligt vid släpp men kontroversiellt och problematiskt).

Approachen att långsamt uppdatera ett spel istället för att släppa uppföljare har vi tidigare ofta sett i MMo spelens värld. World of Warcraft, Eveonline, Guild Wars finns många exempel både nyare och äldre. Inom strategispelen har samma typ av approach befäst sig även om det funnits exempel där med. Paradox är ett toppen exempel på en utvecklare som anammat denna typ av design runt sina spel där dlc, flc och annat innehåll kontinuerligt bygger ut spelen under en lång tid istället för att släppa uppföljare mer tätt inpå varandra.

Galactic Civilization utvecklarna hos Stardock menade på att det är en mer gynnsamt sätt att utveckla spel på för en del företag, därav exempelvis hur Galactic Civilization III fått ganska mycket dlc och expansioner för att täcka kostnader innan utvecklingen av en fjärde del eller liknande leder till ett nytt spelsläpp. Det går längre tid mellan uppföljare helt enkelt och basspelen har ett längre liv sett till innehåll och patchande.

Konsekvenserna av detta är förmodligen för många för att lista i en spelblogg men att det blivit en större del av olika genrer och företag som gör spel inom dessa går att se. Det behöver dock inte vara någonting negativt. Jag minns mycket diskussioner under 2000-talets första hälft om en önskan att spel fick mer innehåll, hade längre liv innan en ny uppföljare tog vid eller rent allmänt att spel fick mer innehåll. Idag är diskussionen tvärtom att folk vill tillbaka till ett äldre upplägg och se mindre dlc för att det upplevs som att spelen blir mycket dyrare att ta del av fullt ut.

Man kan potentiellt förstå sistnämnda argument utifrån tendensen att spel släpps mer obakade och ofärdiga idag, samtidigt så är det snarare positivt att spelutvecklare kan skapa kvalitativt innehåll och ändå få en belöning för det. Min önskan är att gå ifrån vad jag upplever idag som spel byggda runt dynamiska kasino/annons modeller. Framförallt inom AAA industrin har det blivit för mycket, för fort och alldeles för problematiskt. Utan att gå in på den diskussionen anser jag att spelvärlden fortfarande brottas med att hitta bra affärsmodellen för konsumenter liksom företagen. Om det fanns en perfekt modell skulle alla använda den men så enkelt är ingenting såklart.

Jag är dock ingen motståndare av spel med längre livslängd och innehåll. Så länge innehållet är kvalitativt i sin natur och tillför spelupplevelsen är jag villig att spela ett spel längre, kontra att hoppa från spel till spel. Samtidigt har jag inget emot att spela ett spel en gång eller två och vänta på en uppföljare. Summan av detta är att det inte är problematiskt att vi har flera designsätt runtom spel, dess livslängd och innehåll. Snarare är det positivt, det som i min mening istället är problematiskt är affärsmodellerna runtom vissa inslag i spelen såsom kasino element (lootlådor, slumpat innehåll mm. för riktiga pengar), skicken spelen släpps i och mängden innehåll som direkt är låsta bakom betalväggar i olika steg.

Att spelvärlden fortsatt kommer att bygga spel som är mer långtidsuppdaterade upplevelser bör nog inte förvåna någon, det verkar också något mer ekonomiskt gynnsamt än att på kort tid påbörja massiva nya projekt. Däremot så jobbar ju AAA utvecklarna med både och, det är inte så att man slutar utveckla/planera och producera storspel mellan varje spelsläpp utan båda två görs oftast i samband med varandra. Dels kan man tjäna mer pengar på redan släppta spel med små dlc team och dels kan man utveckla nästa stora projekt.

Min misstanke är att detta sätt att utveckla spel på som innebär att inte bara lämna spel som förr efter något år då man ansett att det är komplett, kommer att dominera spelvärlden vilket det i viss mån redan börjat göra. I min mening är det inget negativt i sig att utveckla spel längre, lägga till mer innehåll via dlc, expansioner eller flc som kostar pengar eller är gratis, idag ser vi ofta en blandning av alla tre. Det innebär också att spel som inte har haft en bra start möjligtvis kan vara ganska annorlunda upplevelser efter släpp, en problematik i sig för en annan blogg om man utgår från att man köper ett spel men sen blir det något annat man inte önskat sig, kanske så pass att spelen går från underhållande till att inte vara det.

Planet Zoo och Red Dead: Redemption II

Planet Zoo och Red Dead: Redemption II

This post is tagged as: Simuleringar, Parksimulering, Maxis, Rockstar, Red Dead: Redemption II, Planet Zoo

Att hänga upp hatten i granen över en djurparks simulering är kanske inte något som de flesta gör, men jag ser fram emot denna titel. Jag gillade Jurassic World: Evolution och tycker ändå att det här ser mer lovande ut. Förvisso var först nämnda något av en light titel vad berör själva parkbyggandet. Det var enkelt, trevligt visuellt och ljudmässigt men inget spel som håller någon kvar alldeles för länge. Jag tror inte att det här gör det heller men det förde tankarna till det gamla SimPark. Djurparks och park simuleringar är inte så vanliga, inte ens på dator. Däremot finns det en del titlar såklart sen SimPark från 1996.

Jag personligen kommer nog ta itu med Red Dead: Redemption II först men det känns rätt ok att ha en lite mer avslappnande upplevelse om det visar sig vara bra vid sidan av. Jag har förvisso fler påbörjade spel än jag vågar erkänna just nu men jag hoppas hinna spela igenom de flesta innan årets slut. Samma månad släpps även Doom: Eternal som dock är en kortare upplevelse än båda ovan men verkar otroligt lovande det med. Men jag kan ändå inte sluta tänka på SimPark så jag kikade på lite genomspelningar av titeln för att kolla om jag mindes spelet rätt. En del av dessa Maxis titlar var lite designade för undervisning också på den tiden.

Det roligaste med att kika lite på detta var ljuden, samma med Sim Zafari och en del andra gamla simuleringar: https://www.youtube.com/watch?v=5ZPWVlqqPC8 ofta var enskilda ljud korta höga i volym och inte alls bra mixat i spelen. Därtill så hängde ingenting samman så där väldans väl, det smälte inte ihop till en helhet utan ofta var enskilda höga/låga ljud som existerade bredvid varandra och inte tillsammans i en mer levande ljudmix. Då var det dock trovärdigt och atmosfäriskt. Samma sak gick att se med SimTown som var lite av en minivariant av Simcity för yngre. Utan att tappa tråden helt om kommande aktuella spel tror jag att Planet Zoo kan vara en mycket gedigen titel. Planet Coaster, Jurassic World fick båda fina omdömen och jag tror att studion vet vad de sysslar med. Red Dead: Redemption II vet vi att det blev ett fantastiskt spel.

Veckans spel (2)

Veckans spel (2)

Skrivet av Patrikseve den 28 september 2019 kl 23:37
This post is tagged as: Spelförslag

I detta inlägg tänker jag fortsätta med en spelrekommendation. Förra veckan listade jag Battlestar Galactica: Deadlock som ett lite osynligt spel och fantastiskt för den som gillar tv-serien (bästa licensspelet med just den licensen). Denna vecka tänker jag istället lista ett litet annorlunda spel 11-11 Memories Retold.

Jag har ett lite sido- intresse i första världskriget kontra det andra. Och som spelare blev jag väldigt glad när vi fick några spel satta i denna tidsperiod istället för andra världskriget, modern till eller framtiden. 2D titeln Valiant Hearts och fps titeln Battlefield 1 är på inget sätt dåliga spel men det som gör Memories Retold så unikt är den visuella stilen och fokus på annat än skjutande. Just spelmekaniken och pacingen är lite annorlunda vilket kan avskräcka men det är som att spela en målning med ett fantastiskt soundtrack till det.

Du tar foton och rör dig genom spelet som två olika protagonister en Tysk soldat och en kanadensisk fotograf. Båda möts och du kommer spela som båda, foton som du tar och skickar hem ger olika typer av svar vilket är intressant och den Tyska protagonisten har en liknande mekanik gällande brevskrivning. Det kanske låter lite konstigt men det är en unik upplevelse som sticker ut från mängden och om man gillar lite annorlunda spel kan detta vara ett bra avbrott från alla actionorienterade spel.

För er som är nyfikna på Breakpoint

För er som är nyfikna på Breakpoint

Skrivet av Patrikseve den 26 september 2019 kl 23:05

Det finns en öppen beta sedan tidigare idag som är spelbar. Jag har varit med och spelat de olika testversionerna före och nu även denna. Så förvisso kan jag inte jämföra dem med varandra och det kanske inte tjänar så mycket till heller. Det som syns nu är ganska nära det vi lär se i det fulla spelet med som släpps snart. Jag var lite rädd först att de gjort om allt från kontroll och liknande till Wildlands stuket men de har ändå lyckats bevara lite tyngd i rörelserna vilket jag tackar för. All kritik gentemot spel är inte alltid homogent från communityn runt spelen eller serien.

Jag vill fortfarande dock inte se Xp/level ups och gear ratings i Ghost Recon vilket tyvärr fortfarande är en stor del av spelet. Annars gillar jag möjligheten till customizering, jag uppskattar en halvlogisk ingame butik för att handla vapen och annat för valuta man kan hitta även om den är lite enkel i utförande. Jag var inget fan av att hitta vapen i lådor i Wildlands utan hade önskat att de infört en typ av marknad/skumma handlare och balanserat hur du agerar gentemot vilken utrustning du kan få tag på inte olikt Splinter Cell: Double Agents system. Vilket är en underskattad del i serien, där du konstant behövde balansera vad du gjorde för terrorgruppen och din byrå, hur du agerade avgjorde vad för typ av utrustning sidorna var villiga att skicka din väg.

Jag tycker spelet har många andra förbättringar, exempelvis tycker jag att vandra i snö, sand och annat gör att karaktären sjunker ner, smutsar ner kläder och vapen vilket jag gillar. Fordonsstyrningen är något bättre än Wildlands men terrängen är ännu mer svårnavigerad som följd av bergiga områden vilket jämnar ut spelen mot varandra. Annars tycker jag att spelet också nu har en bättre pacing, spelets utforskar läge hämtat från Assassins Creed är smart i min mening då det innebär att du får spana/leta lite mer och utforska vilket för fram Recon aspekten i serien som saknats ett tag då du alltid har en pil dit du ska. Jag hade gärna tagit det ett steg längre och gett spelaren en kompass och en annan typ av guidning i uppdragen så att man verkligen får leta sig fram. Kanske en mer primitiv karta mm. Oavsett så är det bra inslag som förbättrar inlevelsen.

Vapnen är fortfarande lite av en hit and miss, jag gillar fortfarande all customizering man kan göra allt från att måla olika delar av ett vapen till ett helt och byta om sikten, lasersikten, magasin och annat. Ljuden för spelet låter tyvärr lite som Wildlands ibland speciellt utan ljuddämpare låter det lite som kartonger som smäller kontra riktiga vapen (hoppas att de i framtiden spelar in ljuden med riktiga vapen bättre och får fram de olika vapnens ljud bättre). Musiken är bra och jag tycker generellt att ljudbilden är ok. Det som skaver lite fortfarande är det urtypiska fornubisofts förmåga att sampla ljud i olika volymer så vissa karaktärer pratar för tyst och andra för högt. Det kan vara något som ändras men en del dialog bryts också av ibland mitt i. Fienderna är dock fortsatt intressanta (jag gillade kartellen i föregående även om de aldrig gick djupare med temat än vi skjuter dom). Det är lite mer fokus på fienderna, motiv, karaktärer och narrativ denna gång. Jag gillar också antagonisten som var en protagonist i förra spelet.

Visuellt är det bättre men jag upplever ändå att de kunnat pusha grafiken mer, en del texturer är hemska att se på, kanske är det bara för att det är just beta och fler grafikalternativ kommer senare. Saker som eld, en del smuts på händer ser lite förra generationen ut. Överlag dock ser det bättre ut än Wildlands på sina håll. Även saker som animationer är förbättrade i många avseenden. Mina favoriter av nyheter är dock att man kan behöva bandagera om man blir skadad, man haltar om man blir träffad i benen etc. Andra saker är att man kan sova eller tälta och på sätt planera sina operationer med tiden. Jag är lite besviken att det är fixerade positioner och inte var som där fiender inte patrullerar men det fungerar dock. Jag gillar också att mat/vatten är små inslag även om du inte dör av törst eller hunger utan att de kan ge dig lite extra tillskott av säg energi.

Helhetsmässigt är spelet ett steg i rätt riktning över Wildlands på många områden och samtidigt ett kliv tillbaka från serien som helhet. Jag visste att serien skulle bli såhär med tanke på hur WIldlands introcuderade xp och levels mm. Jag kan känna redan på förhand att det skadar spelet än hjälper det. Det är designat med lootlådor, mikrotransaktioner i åtanke precis som Assassins Creed och andra spel. Mina tankar helhetsmässigt är att spelet tar många steg i rätt riktning och erbjuder en mer intressant upplevelse än Wildlands och samtidigt förstärker de absolut värsta komponenterna av det spelet. För egen del tycker att jag Tom Clancy som märke är synonymt med en viss form av realism/autenticitet och levelsystem för kepsar/byxor/vapen stör det lite för mycket. Men gillade man Wildlands som jag ändå också gjorde så lär man tycka om detta. Personligen ser jag fram emot hela ledtrådsaspekten, genererade sidouppdrag och förhoppningsvis efter släpp bättre Ai kompanjoner än i Wildlands.

Veckans spel (1)

Veckans spel (1)

Skrivet av Patrikseve den 22 september 2019 kl 19:30

Jag tänkte singla ut ett spel varje vecka som jag tycker förtjänar din tid. De senaste månaderna har vi faktiskt haft ett stabilt utbud av action spel av rang. Tre exempel är Borderlands 3, Controll och Gears of War 5. Men vi har också sett rollspel som Greedfall. Själv har jag just nu fler spel att spela än jag hinner med och några som vilar tryggt i min backlogg att färdigställa som evighetsprojektet Oddysey. I och med nyheterna om att det kommer en ny Battlestar: Galactica serie nästa år tänkte jag rekommendera det enda alternativet i spelform.

Om du inte spelat Battlestar Galactica: Deadlock så är det ett omgångsbaserat strategispel som flyter på i realtid mellan omgångarna. Det påminner om gamla spel som exempelvis gamla Critical Mass ett spel som även fanns med på demoskivan 117 spel se lite gameplay här, det som gör spelet så unikt är hur väl de fångat seriens atmosfär, detaljer och annat. Även om spelet tar vid under det första kriget mot spelets antagonister Cylons en Ai baserad robot faktion så finns det mycket fanservice. Musiken har tydliga drag av serien på tv och även kameran försöker återskapa känslan från tv-seriens rymdstrider.

Du kastas ganska rappt in i rollen som ledare och har dels ett överkampanj läge där du bygger och rekryterar flottor, officerare och annat för att stärka flottan och kampen mot Cylons armador. Striderna tar dig rätt in i en ganska vacker 3d miljö där du styr flottorna i en relatidsomgångsbaserad hybrid och tillåter dig att efter striden bevittna den som om den gick i realtid, det påminner lite om Superhoot för en annan liknelse. Om du har ett sug efter strategispel och gillade tv-serien Battlestar Galactica kika in denna titel. För lite gameplay.