Svenska
Blog
Duke Nukem möter Hotline Miami

Duke Nukem möter Hotline Miami

Skrivet av Petter den 18 maj 2024 kl 22:08

Indiedräparen Mullet Mad Jack är nu släppt och det har visat sig vara en av årets hittills mest urflippade spelupplevelser. Genuint ultraabsurt, och roligt. 😂 Vi är lite sena med vår recension men nu ikväll har jag äntligen fått tummen ur och plitat ned mina åsikter. Du hittar den här: Go!

HQ
Nya klockan är här

Nya klockan är här

Skrivet av Petter den 18 maj 2024 kl 16:53

Finally... Efter närmare två månaders väntan är den här och jag har satt den på blyertsgrått Nato i väntan på mitt Cordovan-läder (häst) signerat Dave the Strap Tailor (med Omegas vitspänne i borstat stål). Jag har länge (länge) velat addera en vit Speedmaster till samlingen och nu är den här, känns fint. Blev kanon. Den passar direkt oförskämt bra på grått Nato. 🤩😍

HQ
Nice To Know You!

Nice To Know You!

Skrivet av Petter den 18 maj 2024 kl 16:02

Nu har Incubus 2024-nyinspelning av det 23 år gamla mästerverket Morning View (som jag tipsade helhjärtat om i tisdags, också) snurrat 56 gånger från början till slut, hos mig. Totalt. Itunes ljuger ej, och jag ser fram emot de kommande 56 turerna, också. För jag hade som aldrig aldrig trott att Incubus skulle kunna förbättra en enligt mig redan perfekt skiva. Ja alltså, mixningen är under all kritik på originalet men nu menar jag sett till instrumentation och arrangemang. Men de lyckades, de briljanta jävlarna. Morning View XXIII är perfekt. Jag älskar den och de små, små, få, få ändringarna som gjorts är så fenomenala att jag flinar varje gång jag hör dem. 😍 Goodbye, Nice to Know You!

Ur asken i elde... Paradiset?

Ur asken i elde... Paradiset?

Skrivet av Petter den 18 maj 2024 kl 15:43

När Grand Theft Auto VI väl släpps (om det inte försenas vill säga) har det alltså gått 12 år (!) mellan spelen. GTA V släpptes i september 2013. GTA VI ska rullas ut september 2025 (gissningsvis). Tolv år. Tolv! Efter 200 miljoner sålda exemplar av femman och efter cirka 200 miljarder kronor i rena intäkter enbart från onlinespelet, vore det såklart en massiv underdrift att kalla förväntningarna på det kommande spelet för "höga". Det är overkliga, snarare. Astronomiska. Det tror jag att vi alla känner.

Detta är såklart Rockstar plågsamt medvetna om, det är ju också därför som de tagit 12 år på sig att utveckla sexan och det är ju naturligtvis därför som de enligt insiderkällor startat om utvecklingen från scratch flertalet gånger. Spelseriens pappa och huvudproducent Leslie Benzies är inte med på tåget längre. Spelseriens huvudförfattare Dan Houser är inte med längre. Inte heller medproducenten Lazlow Jones är kvar. Han drog när Dan Houser stack.

Men! Dan Housers två manuskumpaner Michael Unsworth & Rupert Humphries är kvar. De har samskrivit alla GTA-spel sen trean, med Dan. Spelseriens veteran till Art director, Aaron Garbut, är kvar också. Programmeringsbossen sen GTA III, Phil Hooker, är kvar också. Chefar över sexan. Att avhoppen inte påverkat GTA VI är såklart bull. Hälften av producent/lead-gruppen för hela spelserien drog, ju. Därav 12 års utveckling, också. Men jag tror och hoppas att Grand Theft Auto VI kommer att vara ett av de där ur asken i elde... Himmelriket-spelen när det väl kommer. Ett sånt spel som tack vare (snarare än "på grund av") snortuff, problemkantrad utvecklingsprocess blir så bra att det känns som att alla andra spel är gammal skåpmat.

Jag tror och hoppas på den mest levande, inbjudande, fascinerande spelvärlden någonsin med mer spatiala spelmoment än i någon annan open world-titel med 3000% marginal. Jag tror att de stoppat in toppmoderna AI-system för civilbefolkning och polis som gör det snudd-på skrämmande inlevelserikt och utmanande/levande. Jag tror att de byggt fordonsfysik som kan tävla med de allra mest realistiska av simulatorer (tänk BeamNG). Jag tror att de byggt helt ny spelmekanik som kastar ut det gamla (peppra X-knappen när man ska springa är ju år 2024-2025 ganska absurt) och jag tror att den nya grafikmotorn kommer att vara helt, helt sanslös.

Till och med miffo-knapparna är suveräna!

Till och med miffo-knapparna är suveräna!

Skrivet av Petter den 18 maj 2024 kl 12:02

Jag trodde nog att 8Bitdos NES-tangentbord skulle vara roligt och nostalgigulligt, men kanske mer skoj gimmick än genuint bra tangenter. Men jag trodde fel. För även om de bara kostar 900 kronor inklusive de stora röda externa miffoknapparna och även om det är "tänkt" som en skoj grej, är det faktiskt ett genuint bra mekaniskt tangentbord med snabba, distinkta, krispiga brytare, bra layout, bra tyngd, bra känsla och superb mjukvara. Miffo-jätteknapparna har jag programmerat så att A-knappen bränner iväg en långfinger-smiley till Marcus, vilket är otroligt användbart. Recensionen är på gång.