Svenska
Blog
Om multiplayer dör...

Om multiplayer dör...

Skrivet av Petter den 9 maj 2018 kl 13:28

Jag skrev ju under förra veckan lite om det här med att det på vissa håll inom denna industri pratar om att singleplayer är på väg att dö ut. Inte minst med tanke på att spelen som säljer allra mest och anses vara allra bäst av gemene man (inte av oss initierade hardcore-gamers) faktiskt är titlar som endast går att spela i multiplayer. Årets Call of Duty-spel (Black Ops IV) sägs sakna singleplayerdel överhuvudtaget och det ryktas att resten av actiongenren är beredda att hänga på. Jag skrev om hur avig min inställning till detta är. Om hur jag föredrar singleplayer, fortfarande, och om hur mitt spelintresse skulle tvärdö om "story mode" (campaign) skulle dö ut (eller ja, snudd-på-försvinna, om du förstår vad jag menar).

Jag tänkte idag vända på resonemanget, bara för sakens skull. Vad skulle ske om vindarna vände, helt och hållet. Vad skulle ske om multiplayer dog ut och singleplayer blev större och mer dominant än vad det någonsin varit. Multimys-baserade storserier som Halo, Battlefield, Quake, Call of Duty, Counter-Strike och många/många andra spel skulle förvandlas till storybaserade historier istället - enbart. Hur skulle vi ställa oss till det?

Personligen älskar jag att skjuta polare i Halo 5 eller att nöta med vilt skrikande jänkare i Fortnite. Det är kul, för mig inte sällan ganska avkopplande att bara hoppa in i en snabb dödsmatch och avreagera mig lite. Jag har tillbringat mer tid i multiplayerklassiker som Unreal Tournament, Quake, Quake II, Rainbow Six, Quake III, Halo, Half-Life DM, Doom II, Halo 2, Halo 3, Battlefield 2 samt Call of Duty 2 än vad jag mest troligt borde ha gjort. Det handlar säkerligen om tusentals timmar, om jag skulle sätta mig ned och verkligen försöka räkna ihop skiten. Samtidigt vet jag att jag skulle älska om spelvärlden helt plötsligt svängde och all fokus hamnade på singleplayer, istället. Jag skulle ääälska det.

Alla utvecklare skulle lägga allt krut på otroligt välskrivna berättelser, långa/mustiga kampanjer proppade med överraskningar, variation och utmaning och med karaktärer som man ville lära känna, som kändes mänskliga och trovärdiga. Jag skulle personligen spela mer spel än vad jag gör idag, om detta skulle ske. Det vet jag. För jag har idag inte riktigt tid (längre) att sätta mig in i nya multiplayer-lägen, bli slaktad 19 dygn i sträck för att sedan kanske kunna komma igång och lyckas skjuta någon.

Vad skulle du tycka om full fokus hamnade på singleplayer?

HQ