Svenska
Blog
Sabba inte Bioshock nu, snälla

Sabba inte Bioshock nu, snälla

Skrivet av Petter den 12 november 2019 kl 19:50

Jag vet, jag låter som en gammal, gammal, gammal surmulen buttergubbe när jag dömer ut en rådande stor-trend inom vår underbara spelvärld. Jag vet det. Men jag kan inte hjälpa det, inte den här gången heller. För lika lite som jag uppskattar att precis allt som se ut och fungera preciiiis som Fortnite just nu, lika lite gillar jag tanken på live service-spel som Destiny, The Division, Fallout 76 och Anthem. Jag gillar inte grind. Inte loot. Inte evighetslånga spel fyllda med fluff bara för att hålla spelaren kvar, tjäna pengar på DLC, skins och annat gorm. Jag gillar kanske mest tighta, storydrivna, nervigt spännande singleplayer upplevelser proppade med karaktär och personlighet. Som Half-Life, Halo, The Last of Us samt Bioshock. Fyra alldeles ypperligt briljanta actionhistorier som på varsitt sätt format mig som gamer.

Varför Take 2 valt att inte göra nånting åt det faktum att det snart var sju (!) år sedan som vi sist fick leva rövare i Ken Levines magiska Bioshock-universum - övergår mitt förstånd. Hade jag tagit besluten hemma hos utgivaren bakom GTA och Bioshock hade jag naturligtvis sett till så att det släpptes ett nytt spel i sistnämnda serien var tredje år, minst. För det finns så mycket att berätta, där. Så mycket mystik att utforska och så många tunga teman och manér som det går att spinna vidare på. Jag är dessutom alldeles övertygad om att det finns visionärer inom spelindustrin som skulle kunna göra ett lika bra jobb som Levine med att blanda tung, tänkvärd, intelligent filosofi med explosivt action-pangande.

Men inte ett knyst på snart sju år. Inte så mycket som ett pip, förrän nu - då ett envist rykte hävdar att nästa del i Bioshock-sagan är ett "live service"-spel som ska konkurrera med The Division, Destiny samt Anthem. Jag hoppas så innerligt att det svider i skallen att detta verkligen inte stämmer. För jag tror att jag talar för mången gamer när jag menar att Bioshock inte är gjort för det, att världen inte handlar om evighetslånga, poänglösa quests med timmar av tröttsamt loot-grajndande. Bioshock handlar kanske snarare om raka motsatsen, och här hoppas jag att Take 2 tänkt till bortom idiot-slutsatsen "Bungie tjänar massor av pengar på Destiny, låt oss göra exakt samma sak, fast med Bioshock!". Ni är för smarta för det, Take 2. Jag hoppas i alla fall det...

HQ