Eller nej, "måste" är fel ordval här. För det måste jag inte. Men jag inser samtidigt att Ford Focus RS (MK3) är fel bil för familjen, haha. Eller det visste jag ju såklart innan jag bytte min Jeep GC SRT8 mot den, men jag trodde nog att den skulle vara lite rymligare och jag trodde nog inte att den skulle vara så brutalt stum i chassit som den verkligen är. Min gamla WRX STi 2016 var lite större och lite mindre hård, vilkiet gjorde att den fungerande utmärkt som familjeräzer i flertalet år. Det kommer inte Focus RS att göra, hur rolig den nu är på snö. Jag har börjat fundera på byte, även om jag gärna skulle behålla RS:n som "andrabil" och enbart nyttja den på vintern. Det finns dock inga sådana planer då jag vare sig har råd med dubbla bilar idag och heller ingen plats på gården för mina två bilar plus min sambos bil. Det blir byte, men jag vet inte när eller till vad.
Jag hör Drivetribes chefredaktörs ord eka i bakhuvudet nu igen, dock. Det ska jag villigt erkänna. För när vi för 18 månader sedan deltog under Codemasters WRC-event och under tre dagar tillbringade tid med EA Sports WRC, med M-Performance / Fords WRC-team samt utvecklarna bakom Codemasters rallysatsningar, blev det naturligtvis en himla massa bilprat. För den där herren hade ju såklart testat och recenserat så gott som allt. Varenda prestandabil på marknaden som jag rabblade upp, hade han testat. Ferrari 458? Japp. 488? Japp. Porsche GT3 RS? GT2 RS. Turbo-S? Japp, japp, japp. McLaren 650, 720, 570? Japp, japp, japp. Nissan GT-R Nismo, Honda NSX Type-S 2020. Mustang Shelby GT500. Mercedes AMG GTR, E63 AMG-S, BMW M4, M5, Lamborghini Aventador, Huracan, SVJ, Performante? Japp, japp, japp, japp, japp, japp, japp, japp, japp, japp. Han hade verkligen levt ett helt bildröms-liv den karln och var lika trevlig som ödmjuk och intressant att lyssna på. Och jag kommer nog aldrig glömma svaret på frågan som jag hävde ur mig under en sällsynt trivsam middag: Om du bara fick välja en bil av allt du kört, och du får inte sälja den eller byta bort - Vilken väljer du?
Herr Drivetribe: Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio
Jag: Va?
Herr Drivetribe: Japp
Jag: M3-utmanaren med V6:an i?
Herr Drivetribe: Japp!
Jag: På riktigt?
Herr Drivetribe: Absolut
Jag: Hellre den än en GT3 RS eller en Ferrari 488?
Herr Drivetribe: Japp!
Jag: Varför?
Herr Drivetribe: Världens bästa prestandabil
Jag: Jag är i chock
Herr Drivetribe: Det är de flesta som provkör den, också
Jag: Jösses
Herr Drivetribe: Den bilen är en lysande, lysande Ferrari med baksäte, men det är såklart inget som Alfa någonsin beskriver den som, av förklarliga skäl.
Jag satt som förstenad, för den var på flera sätt än ett det sista jag trodde att han skulle svara. Alfa Romeos fyrdörrars-sedan, med den där rätt hemska grillen och den automatiska växellådan! Men efter att ha lyssnat på ett tio minuter långt utlägg från en riktig branschveteran om exakt vad som gör den så fantastiskt, fantastiskt bra - Började tankarna snurra. Jag kommer tvingas köpa en sån där bil, förr eller senare. Och det kanske är dags nu. När Ford Focus RS:n ska bytas bort, att skaffa den där Alfan. Även om jag säkerligen får ångra även det bilköpet. 😁