Svenska
Blog
Dirt Rally 3.0 i Ego Engine

Dirt Rally 3.0 i Ego Engine

Skrivet av Petter den 26 mars 2025 kl 18:58

Åh... What could have been. What could have been. Att sitta här och lipa över spilld mjölk eller vad som "kunde ha varit verklighet" om saker tett sig annorlunda, när jag ändå inte har kunnat eller kan påverka - ter sig ju som en ohyggligt meningslös syssla. Ändå gör jag det.

För jag var ju en av de som köpte argumenten som ledde till att Codemasters kastade bort Dirt Rally 3-arbetet i Ego Engine (deras egen spelmotor) och började på ny kula i Unreal Engine 4. Bättre foliage, gratisassets, enklare editor och framförallt; Möjligheten att göra längre specialsträckor. Upp till fyra mil långa, lät det ju - på förhand. I Dirt Rally 2.0 är den längstra sträckan 17 kilometer lång, vilket är långt som tusan och tar en bra förare åtta minuter att ta sig igenom, men ändå. Det lät på förhand ytterst fränt att köra dubbelt så långa sträckor, särskilt i Kenya samt Finland.

Jag köpte det Codemasters sade. Jag höll på förhand med. Jag skrev det. Jag har idag ändrat mig, 100%. Radikal ändring av åsikt, skulle man kunna säga. För kategorisk som jag är finns det idag ingenting jag hellre hade velat ha än Dirt Rally 3.0 i Ego Engine. Inget EA Sports WRC, ingen Unreal Engine 4.4, inget av det där. Jag hade velat ha Sju nya rallyn i Dirt Rally-världen med den förbättrade grafiken som vi ser via Ego Engine i bland annat F1 25. Snyggare ljus, volymetriskt, mer stökigt skakig spelkamera för ökad immersion, ännu vassare fysik (små, små, små, små tweakningar var verkligen allt som behövdes) och fler bilar. Det var allt som behövdes det för att göra ett fenomenalt rallyspel ännu mer fenomenalt.

För om Unreal 4.4 nu var framtiden för Codemasters racingspel, skulle ju naturligtvis F1 25 också vara baserat på den motorn och inte på en uppgraderad version av deras egen teknologi, som de sade för tre år sen att de skulle gå ifrån. Kika in F1 25 här, och nya (uppdaterade) Ego Engine: Go!

HQ