Svenska
Blog

Zelda-spelet ingen ville ha?

Skrivet av Petter den 16 januari 2017 kl 15:39

Open world är ju... Trevligt. Men det fick vi ju redan i såväl Wind Waker som i gamla Ocarina of Time (åtminstone i senare delar av det makalösa äventyret). Vad är det annars som gör att kommande Breathe of the Wild ser "hett" ut? Ingenting, i princip. Skulle jag säga. Men andra sidan föll mig inte The Legend of Zelda: Skyward Sword i smaken, heller. Zelda har blivit lite för spretigt, för min del. Jag håller Link to the Past och Ocarina of Time som spelseriens absoluta höjdpunkter och konservativ gubbajävull som jag är - hade jag hoppats på en återgång till det ultra-traditionella i och med nästa del. Lite som de tidiga konceptbilderna skvallrade om. Men så blev det ju, som vi alla vet, inte.

För min del känns det som att Nintendo gör det onödigt krångligt och konstigt för sig själva även här. Varför göra ett brunt Zelda med någon slags kontrastlöst, slabbigt märklig semi-celshading-grafik i en stil som inte rimmar på spelseriens honnörsord (alls) istället för att realisera det där underbara konceptet som fick en hel spelvärld att svettas ymnigt där för fyra år sen? Jag fattar det bara inte. När 99% av fansen vill ha en särskild sak, varför inte bara utveckla det spelet då för? Steve Jobs gamla sanning att "man inte ska ge kunden vad den vill ha, utan det som kunden inte vet att den vill ha" kanske fungerar även här, dock inte på mig. Jag vet att jag inte vill ha det nya Zelda alls lika mycket som jag hade velat ha en återgång till Link to the Past-stilen. Det vet jag med maximal säkerhet.

Zelda-spelet ingen ville ha?

Vilket av dessa titlar hade du helst velat sätta tänderna i?

HQ