Svenska
Blog
Så borde Switch-Zelda ha sett ut

Så borde Switch-Zelda ha sett ut

Skrivet av Petter den 20 oktober 2017 kl 10:16

Ja! Jag är grafikkåt. Ja, jag är ytlig. Ja, jag älskar grafik och om jag verkligen (verkligen) ska fastna för ett påkostat, expansivt storspel till en ny konsol - då måste det inte bara vara klockrent rent spelmässigt utan även snyggt. Så fungerar jag. Och det är när dessa delar samspelar på ett perfekt sätt - är jag oftast fullständigt försvarslös mot spelets charm. Jag kärar ned mig, direkt. Som i fallen Super Mario World, Zelda: A Link to the Past, Super Mario 64, Zelda: Ocarina of Time, Sega Rally, Wipeout 2097, Metal Gear Solid 3, Killzone 2, Metroid Prime, Nights: Into Dreams, Half-Life, Doom, Quake III Arena, Half-Life 2, Halo, Grand Theft Auto III, Grand Theft Auto V, The Witcher III och The Last of Us. Och när det gäller Switch-äventyret Zelda: A Breath of the Wild - var det grafiken som gjorde att jag tröttnade mycket snabbare än vad jag hade hoppats på.

För det spelet är såklart proppat av förtjänster. Det är mycket möjligt det mest finurligt designade open world-äventyret under hela 2010-talet, men jag orkade inte fortsätta. Grafiken var för kass. Legend of Zelda: A Breath of the Wild såg helt enkelt för gammalt ut, ur ett tekniskt perspektiv. Och då räckte det inte, för egen del, att estetiken var läcker. För hela världen var en smula platt, blek, murrigt geggig och det såg hela tiden ut som att det låg en ljusgrå hinna av kontrastbrist över hela äventyret, och det har ju garanterat mycket att göra med att det i grunden var, och är, ett Wii U-spel. Och den gamla konsolen vet vi ju inte är särskilt mycket mer kraftfull än en röksvamp. Jag tyckte också att bilduppdateringen var för låg.

Jag hade så olidligt gärna velat se Legend of Zelda: A Breath of the Wild till PS4 Pro, istället. Eller till PC. Med 14 gånger snyggare grafik, med skogar som förtrollar, med djupa dalar och grottor som verkligen släpar in mig i spelvärldens inbyggda utforskande. Då tror jag att det hade kunnat hamna på min topp5-lista över all-time-favoriter. Som det är idag når det inte ens topp-30. Tyvärr. Jag blir därför en smula gråtmild när jag ser hur olidligt läckert det ser ut till PC, via Cemu-emulatorn efter att Clarity FX-filtren släppts och laddats ned.

HQ